Työmiehen verovapaa unelma-auto vaati hikeä ja kyyneleitä

Kun sisukas suomalainen haluaa jotain, on sen eteen tehtävä hartiavoimin töitä, ja lähdettävä pois vaikka synnyinmaastaan.

Kuva: Henrik Tuominen.

Jälleen kerran Lahden messukeskus täyttyi kevään kynnyksellä innokkaista autoharrastajista tutustumaan Classic Motorshow:n tarjontaan. Vaikka pääteema tänä vuonna olikin 80-luku, niin joukkoon mahtui totutusti myös täysin toisenlaisiakin menopelejä. Jokaisena vuotena autotarjonnan virrassa on nähty autoja, jotka ovat olleet jonkun pienen ihmisen unelmien täyttymys. Autoja, joiden eteen intohimoinen autojenystävä on joskus joutunut tekemään valtavasti töitä ja vaivaa, jotta on päässyt hiljalleen kiinni palavan rakkauden kohteeseensa.

Eräs sellainen on ollut juttumme vuosimallin 1968 Jaguar E-Type OTS Series ½ 4,2l. Auton omisti muuan herra nimeltä Markku Niemi, joka syntyi vuonna 1934. 60-luvulla päälle 30-vuotias Niemi oli kuin kuka tahansa moottoripää, joka tunsi intohimoa hienoja ja mielenkiintoisia ajoneuvoja kohtaan. Värikäs ja iloinen 60-luku johti loppua kohden hippiliikkeeseen, joka oli vastavoima Vietnamin sodan hirveyksille. Automaailmassa elettiin vielä huoletonta aikaa, jossa kasvavilla moottorin litratilavuuksilla kilpailtiin varsinkin suuren rapakon takana estoitta.

Kuva: Henrik Tuominen.

Erityisesti Euroopassa autojenystäviä kohahdutti vuonna 1961 esitelty Jaguar E-Type, jonka veistoksellinen muotoilu, loistava suorituskyky ja ominaisuuksiin nähden edullinen hinta tekivät autosta monen toiveiden täyttymyksen. Autoon iski silmänsä myös Niemi, joka ei saanut pitkäkeulaisen sulavalinjaisen auton muotoja pois mielestään. Realiteetit iskivät kuitenkin vastaan myös 60-luvun Suomessa, jossa turhia haihatteluja ei kannattanut hautoa sisällään. Raaka totuus nimittäin oli, vaikka Jaguarin suhteellisesta edullisuudesta olikin apua, olisi kotimainen autoverotuskäytäntö murjonut hinnan tavallisen työmiehen lompakon ulottumattomiin.

Ovelana miehenä Markku ei kuitenkaan ollut valmis luopumaan unelmistaan noin vain, vaan kehitti nerokkaan suunnitelman päästäkseen käsiksi tähän himoittuun kissapetoon. Hän onnistuikin saamaan työpaikan Sveitsistä, jossa mies työskenteli vuosina 1967 ja 1968. Tavoitteena oli luonnollisesti kiertää rangaistuksenomaista rahastusta, ja uittaa Jagge verovapaasti Suomeen. Kun juoni onnistuisi, olisi kylmässä kotimaassa kateellisille ruikuttajille helppo tuhahtaa, että miksei myös tavallinen työläinen saisi täällä omistaa palan luksusta. Miksi ihmeessä kaikki hieno olisi vain varakkaita herroja varten?

Suosittelemme


Kuva: Henrik Tuominen.

Muutettuaan töihin Sveitsiin alkoi kiivaasti odotettu unelma siintää jo horisontissa. Askel lähemmäksi haavetta otettiin, kun Markku pääsi vihdoin paikan päälle Englantiin Jaguarin tehtaalle solmimaan kauppoja autosta. Voi vain kuvitella, kuinka juhlalliselta on tuntunut laittaa nimi paperiin, joka mahdollisti uuden E-Typen omistamisen! Ensitöikseen Markku varusti autonsa kromipinnavanteilla, kovakatolla, tonneau-peitteellä ja turvavöillä. Ennen kuin uusi omistaja pääsi autoonsa käsiksi, tuli vielä rattiputki vaihtaa Suomen vaatimusten mukaisesti lukolliseen malliin. Muutostöitä odotellessaan herra Niemelle tarjoutui ainutlaatuinen tilaisuus tutustua Jaguarin tehtaaseen. Markku sai jopa kyydityksen tulevalla Jaguarin XJ6-prototyypillä!

Jo tulevaa vuosimallia 1968 edustanut Jaguar E-Type luovutettiin lopulta omistajalleen loppuvuodesta 1967. Uudenkarhean E-Typen omistaja palasi samantein hymy korvissa takaisin Sveitsiin tarkoituksenaan paiskia ankarasti hommia, jotta uusi hankinta saataisiin kustannettua. Kukapa ei voisi samaistua tilanteeseen, jossa kiivaasti odottama haave on vihdoin ja viimein muuttunut todeksi. Markulla oli Sveitsissä niin hulppeata uuden näyttävän avoautonsa kanssa, että koko miehen asennekin muuttui huolettomaksi ja vapautuneeksi.

Valitettavasti jäykkäkiskoiset ja tuloshakuiset sveitsiläiset eivät katsoneet Markun lennokkuutta hyvällä. Työnantaja päättikin järjestää miehelle ikimuistoisen joululahjan, ja vielä ennen vuodenvaihdetta Markku löysi itsensä työttömyyskortistosta. Kauhunsekaisin tuntein päällimmäisenä mieleen iski pelko, että mitä jos hirmuinen Suomen verokarhu vaatisikin osansa, ja koko unelmapeli haihtuisi savuna ilmaa päätyen jonkun kiiluvasilmäisen sveitsiläisen autojobbarin takapihalle sateeseen murjottamaan.

Markun huoli vaihtui kuitenkin pian turhaksi, sillä onnekkaasti puolen vuoden löysässä hirressä odottelun jälkeen verottaja heltyi, ja auto saatiin tuoda verovapaasti synnyinmaahan. Matkalla autobahnilla kuitenkin valkeni, että Jaguarin jäähdytysjärjestelmä ei sallinut Markun oikean jalan suoristamista kaasupolkimelle pitkiä aikoja. Onneksi takuu oli kuitenkin voimassa, joten uusi sylinterinkansi saatiin laitettua englantilaisten piikkiin.

Kuva: Henrik Tuominen.

Vuosien saatossa E-Typestä kasvoi rakas perheenjäsen. 1970-luvulla perheen kasvaessa, oli aika päivittää myös Jaguar vastaamaan uutta tilan tarvetta. Näppäränä miehenä Markku rakenteli autoonsa pienen takapenkin, sillä eihän se olisi tullut kuuloonkaan, että unelmien Eetyyppi olisi vaihtunut noin vain johonkin farkku-Volvon rotiskoon. Vuosikymmenten aikana auton matkamittariin kertyi iloisesti kilometrejä, ja tänä päivänä mittarissa komeilee jo hieman yli 200 000 kilometriä, mitkä kertovat omaa tarinaansa auton käyttökelpoisuudesta myös pohjoisen taivaan alla.

Toki tähän ajomäärään on jo ehditty moottori remontoida pariinkin otteeseen, ja joitain pintamaalauksiakin on Jaguar saanut niskaansa, mutta sen perusteellisempaa täysremonttia kissaeläin ei ole tarvinnut. Vuonna 2021 Jaguarin ja Markun yhteinen 54 vuotta kestänyt taival viimein päättyi, kun 87-vuotias Markku siirtyi vuonna 2021 huristelemaan taivaallisille moottoriteille. Nykyään tämä erään automiehen haaveiden täyttymys on visusti Markku Niemen kuolinpesän omistuksessa.

 

Kuva: Henrik Tuominen.
Kuva: Henrik Tuominen.


Lue lisää