Tuningia budjettiluokan katumaasturiin – Prior Design esitteli ideansa levitetystä Dacia Dusterista

Dacia Duster on monissa maissa markkinoiden halvin katumaasturi. Sen ostajat odottavat autoltaan ennen kaikkea käytännöllisyyttä ja hyvää hinta-laatu-suhdetta, mutta Dusterissa on potentiaalia muuhunkin.

Suomessa 100-heppaisen Dusterin saa edullisimmillaan reilulla 15 000 eurolla, ja nelivedolla sekä 150-hevosvoimaisella turbokoneella ryyditetyn huippumallinkin hinta jää alle 24 000 euron lukeman. Dacian SUV:ssa saa siis paljon autoa rahalle, mutta kovin sporttisen oloiseksi autoa ei voi parhaalla tahdollakaan väittää. Niinpä Dacia on kaukana tuning-pajojen suosikkilistan kärkisijoista, mutta saksalainen Prior Design esitteli kuitenkin näkemyksensä aiheesta.

Tähän asti Prior Design on keskittynyt lähinnä arvokkaamman pään super- ja luksusautoihin, joten Duster on todella yllätyksellinen valinta. Tuning-paja on päättänyt hyödyntää luomuksessaan Dacian alkuperäisiä puskureita, joiden päälle on edessä sovitettu spoilerilippa ja takana massiivisen oloinen diffuusori. Kylkiä koristavat puolestaan Prior Desigin tavaramerkkeihin kuuluvat lokasuojanlevikkeet, jotka ulottuvat myös puskureiden puolelle.

Tässä vaiheessa kyse on kuitenkin vasta tietokoneella tehdyistä luonnoskuvista. Jos Dusterin korisarja pääsee tuotantoon asti, asiakkaat joutuvat ilmeisesti tyytymään hieman vähemmän muhkeisiin pullistuksiin. Vakiona Duster on varsin tötterömäinen ilmestys korkean alustansa ja 16-tuumaisten pyöriensä myötä, mutta Prior Designilta saa apua tähänkin puoleen. Tuning-pajan reseptiin kuuluvat alustan reilu madallus ja peräti 22-tuumaiset kiekot, joten maastoon tällä autolla ei olisi enää mitään asiaa.

Suosittelemme

Häijyä ulkonäköä haetaan myös kaikkien kromien mustaamisella Dacian logoa myöten, ja takaluukun kahvasta sekä puskureista löytyy hiilikuitua tai todennäköisemmin sen jäljitelmää. Sisustaakaan ei ole unohdettu Prior Designin luonnoskuvissa, ja niinpä sinne on ideoitu kisahenkiset turvakaaret. Racing-tyyliä löytyy myös takapuskurin alta pilkottavista tuplaputkenpäistä, jotka lienevät kuitenkin pelkät koristeet. Prior Design ei ole nimittäin kertonut tekevänsä auton maanläheiselle tekniikalle yhtään mitään.

Kuten tuli jo mainittua, tuunattua Dusteria ei ole vielä olemassa. Prior Design testaa luonnoskuviensa avulla potentiaalisten asiakkaiden kiinnostusta Dusterin korisarjaa ja muita palikoita kohtaan. Jos vastaanotto on tarpeeksi positiivinen, korisarja on luvattu ottaa tuotantoon. Toivottavasti sen hinta noudattaa itse auton budjettilinjaa, jolloin yksilöllisyyttä kaipaavilla Dacia-kuskeilla olisi uusi mahdollisuus erottua joukosta.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat