MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Tulossa on todellinen super-Mersu – puoliksi avonaisella katolla varustettu Mercedes-Maybach S650 Landaulet esitellään syksyllä Pariisissa

Landaulet on perinteinen korityyppi jo autoilun alkuajoilta. Tässä korimallissa kuski istuu kovan katon alla, kun taas takapenkin matkustajat pääsevät nauttimaan auringosta vain taivas kattonaan. Tällaista ratkaisua on käytetty viime vuosikymmeninä lähinnä jatketuista edustusautoista tehdyissä erikoismalleissa, joita on tehty mm. kruunupäiden ja muiden silmäätekevien käyttöön.

Mersullakin on korimallista kokemusta jo vuosikymmenien takaa, ja esimerkiksi legendaarisesta 600 Pullmanista oli tarjolla myös Landaulet-versio. Mersu herätti idean henkiin vajaat kymmenen vuotta sitten, kun se teki silloisesta Maybach 62 S:stä pienen sarjan Landaulet-korisia versioita. Maybach kuopattiin omana merkkinään pian tämän jälkeen, ja superrikkaat asiakkaat joutuivat vähän aikaa tyytymään Mercedeksen normaalimalleihin.

Maybach teki kuitenkin uuden tulemisensa eräänlaisena S-luokan superversiona. Tällä hetkellä tarjolla on Ässän pohjalta tehty pitkä ja vielä pidempi malli, jonka tunnuksena on tarunhohtoinen Pullman. Pullmanin tuotannosta vastaa tunnettu Mersu-virittäjä Brabus, ja nyt samalle firmalle ollaan antamassa toistakin tehtaan toimeksiantoa. Lyhyemmän Maybachin pohjalta on nimittäin suunnitteilla Landaulet-korinen erikoismalli, jonka ensi-ilta koittaa huhujen mukaan lokakuussa ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä.

Brabuksen valmistama Landaulet tulee tarjolle pelkästään V12-koneisena, mutta moottori ei ole sama kuin ”tavallisessa” Mercedes-Maybach S600:ssa tai auton pidemmässä Pullman-versiossa. Eksklusiiviseen puoliavoon tuodaan nimittäin entistä tehokkaampi tuplaturbo-V12, ja auton tunnus on ilmeisesti S650. Lukema kertoo samalla tehomäärän, eli koneen hevosvoimaluku kasvaa 650 heppaan vakiomallin 530 hevosvoimasta.

Uutta Landauletia on tarkoitus valmistaa vain 300 kappaletta, koska käsityönä valmistetun puoliavon hinta karkaa huimiin lukemiin ja ostajakunta on varsin pieni. Jäämme odottelemaan auton virallista lanseerausta lähempänä Pariisin autonäyttelyä.

Suosittelemme


Maybach

Lue lisää