BMW paljasti G30-koodinimeä tottelevan upouuden 5-sarjan pari viikkoa sitten, ja nyt julkisuuteen on saatu tarkempia tietoja auton pistokehybridiversiosta. Se on nimeltään 530e iPerformance, eli logiikka tunnuksen takana on sama kuin 330e-pikkuveljessä. Myös voimanlähde on samaa perua, eli eko-Viitosta kiidättää kaksilitrainen bensaturbo sähkömoottoriin yhdistettynä.
Bensakoneesta irtoaa 184 hevosvoimaa, ja sähkömoottori tuottaa vielä 95 lisäheppaa. Baijerilaiset ilmoittavat yhdistelmän kokonaistehoksi 252 pollea, ja vääntöä on dieselmäiset 420 newtonmetriä. Voima välitetään takapyörille kahdeksanvaihteisen automaatin kautta, ja hybridi-Viitosen pitäisi pinkaista nollasta sataan ainoastaan 6,2 sekunnissa. Auto on siis vain 0,1 sekuntia 330e:tä hitaampi, mutta huippunopeutta ei ole suostuttu vielä kertomaan. Se on sen sijaan tiedossa, että pelkällä sähköllä pääsee korkeintaan 140:n vauhtia.
Sähköiseksi toimintasäteeksi ilmoitetaan mukavat 45 kilometriä, mutta lukema jää hyvin todennäköisesti pienemmäksi käytännön ajossa. Viitosessa käytetään isompaa 9,2 kilowattitunnin akkua, kun taas pienemmässä 330e:ssä tyydytään 7,6 kWh:n virtapakettiin. Sähköinen toimintamatka huomioidaan tietysti hybridin keskikulutusta laskettaessa, ja se onkin suorastaan naurettavan alhaiset kaksi litraa 100 kilometrillä. Tälläkään arvolla ei ole juuri mitään tekemistä todellisuuden kanssa, mutta näin pieni virallinen kulutus tarkoittaa ainoastaan 46 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometriä kohti.
Suosittelemme
Tällä on tietysti hyvin positiivinen vaikutus Suomen autoveroon, ja hybridi-Viitosen hinta saattaakin olla lähempänä 50 kuin 60 tuhatta euroa. Ulkoa 530e:n tunnistaa i-Bemareiden kaltaisista sinisistä tehosteista maskissa, ja vasemmasta etulokasuojasta löytyy latauspistokkeen luukku. Lisäksi kyljissä on hybriditekniikasta kertovat tunnukset, ja vannekoko on valittu taloudellisuuden ehdoilla. Auton akkujen tilan sekä jäljellä olevan toimintamatkan pystyy tarkistamaan erityisen älypuhelinsovelluksen avulla, ja myös latauksen ajastaminen onnistuu luurin välityksellä.
Uusi 5-sarja tulee myyntiin helmikuussa, ja hybridiversion pitäisi seurata perässä jo kuukautta myöhemmin ainakin Keski-Euroopan markkinoilla. Uskallamme veikata, että auto kohoaa Suomessa myydyimpien Viitosten joukkoon pienten päästöjen mukanaan tuoman kohtuullisen autoveron myötä.