Markkinatutkimuslaitos Milward Brown julkaisi jälleen maailmanlaajuisten brändien top 100 -listan. Tutkimus on tehty vuosittain jo 11 kertaa, ja automerkkien osalta kärjessä nähtiin taas kerran tuttu nimi. Toyota on nimittäin voittanut maailman arvokkaimman autobrändin tittelin jo yhdeksän kertaa, ja japanilaismerkki oli tänäkin vuonna listaykkönen.
Toyotan brändin arvoksi arvioitiin 29,5 miljardia dollaria, missä on kasvua kahden prosenttiyksikön verran viime vuoteen nähden. Tämä johtuu Milward Brownilla Global BrandZ -johtajana toimivan Peter Walshen mukaan mm. japanilaismerkin tekemästä jatkuvasta asiakaskokemuksen parantamisesta.
Tulokset on saatu haastattelemalla yli kahta miljoonaa auton omistajaa ympäri maailman ja käyttämällä tätä tietoa hyödyksi. Automerkkien osalta BMW pääsi kakkossijalle, ja baijerilaisbrändin arvo nousi myöskin kahdella prosenttiyksiköllä 26,8 miljardiin dollariin. Tästä voidaan kiittää lähinnä uuden 7-sarjan sekä vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettujen i3:n ja i8:n saavuttamaa menestystä.
Mersu teki puolestaan kovimman nousun, koska sen brändin arvo kasvoi peräti neljällä prosenttiyksiköllä 22,7 miljardiin dollariin. Tämä johtuu uuden E-luokan ja muiden viimeaikaisten mallien hyvästä vastaanotosta markkinoilla, mutta tähtimerkin suoritus riitti silti vain kolmossijaan. Saksan kolmas premium-merkki Audi jäi puolestaan seitsemännelle sijalle 9,5 miljardin dollarin brändiarvollaan, ja VW putosi päästöskandaalin seurauksena pois kymmenen parhaan listalta.
Sähköautopioneeri Tesla pääsi puolestaan ensimmäistä kertaa kymmenen parhaan joukkoon, ja se pudotti Lexuksen top ten -listalta. Teslan brändin arvoksi arvioitiin 4,4 miljardia dollaria, mistä saadaan kiittää mm. tulevasta Model 3:sta tehtyä lähes 400 000 ennakkotilausta. Kaikkien maailmanlaajuisten brändien ykkönen oli Google huimalla 229,2 miljardin dollarin brändiarvollaan, eli autofirmoilla on vielä matkaa näihin lukuihin.