Teslan kansanmalli paljastettiin vihdoinkin – Model 3 haastaa BMW 3-sarjan ja kumppanit

Kalifornian Piilaaksossa majaansa pitävä Tesla on noussut viime vuosina raketin lailla automaailman tietoisuuteen sähkökäyttöisillä menopeleillään. Merkin ison Model S -luiskaperäsedanin toimintasäde ja ominaisuudet ovat sen verran kohdallaan, että monet kilpailijat näyttävät sen rinnalla suorastaan kivikautisilta. Perinteiset autonvalmistajat ovat heränneet vasta aivan viime aikoina kalifornialaisen start up -yrityksen muodostamaan uhkaan, ja ne ovat kuumeisesti kehittämässä varteenotettavia sähkökilpailijoita.

Tesla on tällä välin laajentanut mallistoansa Model X -nimisellä katumaasturilla, ja nyt merkki esitteli vihdoinkin kauan odotetun Model 3:n, joka toimii sähköautovalmistajan uutena aloitusmallina. Pienimmän Teslan on tarkoitus haastaa mm. BMW 3-sarja, Audi A4 ja Mersun C-luokka, joten mallinumeroksi valittu kolmonen saattaa sisältää pienen vihjauksen Baijerin suuntaan.

tesla_2

Sähköautovalmistajan volyymimallin muotoilu muistuttaa isoveljiä, mutta autossa on myös täysin uusia linjoja. Nokka on muotoiltu samaan tapaan kuin Model X:ssä, eli perinteinen maski loistaa poissaolollaan. Tällä halutaan korostaa Model 3:n sähköautostatusta, kun polttomoottoriautojen perinteistä jäähdytysaukkoa ei tarvita. Muuten auton etupää näyttää hyvinkin sporttiselta, ja mieleen tulevat jopa Porschen ja Aston Martinin tuotokset. Kylkilinjassa on puolestaan selviä yhtymäkohtia Model S:ään, mutta pikku-Teslan kattolinja vaikuttaa selvästi korkeammalta kuin isoveljessään. Takapäässäkin on tuttua näköä, mutta kromia on käytetty vähemmän kuin merkin kalliimmissa malleissa.

tesla_3

Sisusta edustaa Teslan tavaramerkiksi noussutta pelkistettyä tyyliä, mutta kojelauta on vieläkin futuristisemman oloinen kuin kalifornialaisten isoissa malleissa. Kuskin ja etumatkustajan välissä oleva näyttö on kasvanut leveyttä, ja sitä ei ole upotettu kojelautaan muiden Teslojen tavoin. Ohjaamossa ei ole juuri yhtään nappia, koska auton lähes kaikkia toimintoja hallitaan kosketusnäytön avulla. Tältä osin Model 3 on vieläkin pelkistetymmän oloinen kuin isoveljensä. Kojelauta vie vähemmän tilaa kuin muissa Tesloissa, ja auton luvataan tarjoavan mukavat oltavat viidelle hengelle. Vakiona oleva lasikattokin tuo tilan tuntua, ja vakiovarusteisiin kuuluu myös lähes autonomisen ajamisen mahdollistava Autopilot-järjestelmä.

Suosittelemme

tesla_4

Teslan pomo Elon Musk kertoi, että uutuuden hinnat alkavat Amerikassa 35 000 dollarin verottomasta summasta. Yhdellä latauksella pitäisi päästä lähes 350 kilometriä, ja tulossa on myös pidemmällä toimintamatkalla varustettuja versioita. Musk korosti lisäksi, että Tesla ei tee hitaita autoja, ja niinpä Model 3:n perusmallinkin pitäisi kiihtyä nollasta sataan noin kuudessa sekunnissa.

Autosta tehtiin jo yli 115 000 ennakkotilausta yhden vuorokauden aikana, ja ensimmäisenä Model 3:n saavat alleen tällä hetkellä Teslalla ajavat asiakkaat. Hekin joutuvat kuitenkin odottelemaan autoa ensi vuoden loppupuolelle asti. Toimitukset aloitetaan USA:n länsirannikolta, ja seuraavana vuorossa ovat maan muut osat sekä loppumaailma Eurooppa mukaan lukien.

https://www.youtube.com/watch?v=v8c1imE7Spc

Lue lisää