Teslan kansanmalli paljastettiin vihdoinkin – Model 3 haastaa BMW 3-sarjan ja kumppanit

Kalifornian Piilaaksossa majaansa pitävä Tesla on noussut viime vuosina raketin lailla automaailman tietoisuuteen sähkökäyttöisillä menopeleillään. Merkin ison Model S -luiskaperäsedanin toimintasäde ja ominaisuudet ovat sen verran kohdallaan, että monet kilpailijat näyttävät sen rinnalla suorastaan kivikautisilta. Perinteiset autonvalmistajat ovat heränneet vasta aivan viime aikoina kalifornialaisen start up -yrityksen muodostamaan uhkaan, ja ne ovat kuumeisesti kehittämässä varteenotettavia sähkökilpailijoita.

Tesla on tällä välin laajentanut mallistoansa Model X -nimisellä katumaasturilla, ja nyt merkki esitteli vihdoinkin kauan odotetun Model 3:n, joka toimii sähköautovalmistajan uutena aloitusmallina. Pienimmän Teslan on tarkoitus haastaa mm. BMW 3-sarja, Audi A4 ja Mersun C-luokka, joten mallinumeroksi valittu kolmonen saattaa sisältää pienen vihjauksen Baijerin suuntaan.

-- MAINOS --

tesla_2

Sähköautovalmistajan volyymimallin muotoilu muistuttaa isoveljiä, mutta autossa on myös täysin uusia linjoja. Nokka on muotoiltu samaan tapaan kuin Model X:ssä, eli perinteinen maski loistaa poissaolollaan. Tällä halutaan korostaa Model 3:n sähköautostatusta, kun polttomoottoriautojen perinteistä jäähdytysaukkoa ei tarvita. Muuten auton etupää näyttää hyvinkin sporttiselta, ja mieleen tulevat jopa Porschen ja Aston Martinin tuotokset. Kylkilinjassa on puolestaan selviä yhtymäkohtia Model S:ään, mutta pikku-Teslan kattolinja vaikuttaa selvästi korkeammalta kuin isoveljessään. Takapäässäkin on tuttua näköä, mutta kromia on käytetty vähemmän kuin merkin kalliimmissa malleissa.

tesla_3

-- MAINOS --




Sisusta edustaa Teslan tavaramerkiksi noussutta pelkistettyä tyyliä, mutta kojelauta on vieläkin futuristisemman oloinen kuin kalifornialaisten isoissa malleissa. Kuskin ja etumatkustajan välissä oleva näyttö on kasvanut leveyttä, ja sitä ei ole upotettu kojelautaan muiden Teslojen tavoin. Ohjaamossa ei ole juuri yhtään nappia, koska auton lähes kaikkia toimintoja hallitaan kosketusnäytön avulla. Tältä osin Model 3 on vieläkin pelkistetymmän oloinen kuin isoveljensä. Kojelauta vie vähemmän tilaa kuin muissa Tesloissa, ja auton luvataan tarjoavan mukavat oltavat viidelle hengelle. Vakiona oleva lasikattokin tuo tilan tuntua, ja vakiovarusteisiin kuuluu myös lähes autonomisen ajamisen mahdollistava Autopilot-järjestelmä.

tesla_4

-- MAINOS --

Teslan pomo Elon Musk kertoi, että uutuuden hinnat alkavat Amerikassa 35 000 dollarin verottomasta summasta. Yhdellä latauksella pitäisi päästä lähes 350 kilometriä, ja tulossa on myös pidemmällä toimintamatkalla varustettuja versioita. Musk korosti lisäksi, että Tesla ei tee hitaita autoja, ja niinpä Model 3:n perusmallinkin pitäisi kiihtyä nollasta sataan noin kuudessa sekunnissa.

Autosta tehtiin jo yli 115 000 ennakkotilausta yhden vuorokauden aikana, ja ensimmäisenä Model 3:n saavat alleen tällä hetkellä Teslalla ajavat asiakkaat. Hekin joutuvat kuitenkin odottelemaan autoa ensi vuoden loppupuolelle asti. Toimitukset aloitetaan USA:n länsirannikolta, ja seuraavana vuorossa ovat maan muut osat sekä loppumaailma Eurooppa mukaan lukien.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.