Tesla on nyt virallisesti maailman nopein neliovinen vakioauto – varttimaili sujui alle 11 sekunnissa!

Sähköautopioneeri Tesla toi hiljattain myyntiin Model S:n uuden P100D-huippuversion, jossa käytetään 100 kWh:n akkupakettia. Tesla ehti jo mainostaa neliovista sähkötykkiään maailman nopeimmaksi tuotantoautoksi, ja nyt DragTimes testasi väitteen paikkansapitävyyden. Kaksi upouutta P100D:tä vietiin Palm Beach International Racewayn kiihdytyssuoralle, jossa ne laitettiin viivalle kovan luokan polttomoottoriautoja vastaan.

Tavoitteena oli mahdollisimman hyvä aika, joten akkujen lataustila haluttiin saada aivan optimitasolle. Niinpä Teslojen akkuja ei täytetty merkin omalla Supercharger-latauspisteellä, joka olisi sijainnut muutaman mailin päässä kiihdytysradasta. Sen sijaan radalle tuotiin 150 kilowatin teollisuusgeneraattori ja kaksi Teslan tehokasta seinälaturia. Generaattori oli sen verran kovaa kaliiberia, että siihen olisi pystynyt tarvittaessa liittämään vielä viisi lisälaturia.

Paikalle tuodut P100D:t saatiin ladattua täyteen muutamassa minuutissa, ja sitten päästiin itse asiaan. Vastapelureiksi asettuivat mm. Chevrolet Corvette Z06, Dodge Challenger Hellcat, Nissan GT-R, Chevrolet Camaro ja Cadillac CTS-V. Nelivetoinen Tesla lähti sähkömoottorin tuottaman välittömän väännön ansiosta niin rivakasti paikaltaan, että polttomoottoriautoilla oli vaikeuksia pysyä samassa tahdissa. Teslalle kellotettu paras aika oli tasan 10,76 sekuntia, ja loppunopeutta kirjattiin noin 122 mailia, eli vajaat 197 kilometriä tunnissa. Model S:n paras varttimailiaika tarkoitti samalla uutta maailmanennätystä sähköautojen ja myöskin vakiokuntoisten neliovisten autojen sarjassa.

Tesla kiihtyi 400 metrin matkalla siis paremmin kuin esimerkiksi Pagani Huayra, joten hyperautoillakin olisi vaikeuksia pysyä sen rinnalla ainakin ensimmäisten satojen metrien matkalla. P100D:n kiihtyvyydeksi nollasta 60 mailiin tunnissa (96 km/h) on muuten mitattu huimat 2,5 sekuntia, ja märälläkin asfaltilla se on singahtanut samaan nopeuteen vain 2,7 sekunnissa.

Toisaalta täytyy muistaa, että rata-ajossa Teslalla ei olisi mitään jakoa oikeita urheiluautoja vastaan. Sähköauton huimaa suorituskykyä pystyy hyödyntämään parhaiten, kun tie on suora ja paikaltaan pitää singahtaa liikkeelle mahdollisimman nopeasti. Tällöin akutkin tyhjenevät melkoista tahtia, mutta rauhallisemmassa ajossa Model S P100D:n pääsee varsin pitkälle yhdellä latauksella. Sen toimintamatka on optimiolosuhteissa 500-600 kilometrin luokkaa, mikä on varsin kunnioitettava saavutus nykyisten sähköautojen joukossa.

Suosittelemme

Lue lisää