Tesla Model Y saapui Suomeen

Tesla jatkaa edelleen selvänä ykkösenä sähköautomarkkinoilla. Vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla Tesla möi 386000 autoa, kun kakkoseksi sijoittunut VW jäi alle puoleen tästä 172000 täyssähköautollaan. Tähän mennessä Teslan menestys on Euroopassa levännyt Model 3:n varassa, mutta nyt tilanne muuttuu kun odotettu Model Y saapuu lopulta vanhalle mantereelle ja täydentää seksikkään malliston. Kävimme tutustumassa tuoreeltaan Tesla Model Y euroversioon.

Model Y on kuin venytetty kolmonen

Tesla Model Y on läheistä sukua jo kolme vuotta sitten Suomeen saapuneelle Model 3 -mallille. Model Y on hiukan suurempi kuin Model 3: viitisen senttiä pidempi (475 cm), seitsemän leveämpi (192 cm), ja liki 20 cm korkeampi (162 cm). Kaikkiin suuntiin selvästi suurempi Model X pitää kuitenkin paikkansa malliston suurimpana SUVina, ja numeroiden valossa suhtaudun epäilevästi 7-paikkaisen Model Y:n kykyyn kuljettaa taaimmaisella rivillä muita kuin lapsia.

Tyyliniekka Tesla Model Y Suomessa - keula
Tesla Model Y ei ole mikään pikkuauto. Tilaa on ulkomittoihin nähden ruhtinaallisesti, koska korin tilat on hyödynnetty esimerkillisesti. KUVA: Joose Luukkanen

Model Y jakaa Model 3:n kanssa voimalinjan ja akuston. Suurempana ja painavampana Model Y on hivenen laiskempi kiihtymään (tosin Long Range -mallin 5,1s sataseen riittää useimmille) ja huippunopeus on hieman matalampi (200+ riittänee sekin). Korkeus näkyy suurempana ilmanvastuksena, eli akullinen ei vie ihan yhtä pitkälle kuin Model 3:lla. Kesälomareissulla 400 km kuitenkin lienee realistinen kantama Suomessa 80/100/120 alueita yhdistellen, eli yleensä hidastava tekijä löytyy matkustamon puolelta. Ohittaminen käy tehokkaalla sähköautolla helposti, joten karavaanitkaan eivät hidasta menoa.

Latauspuoli on Model Y:ssä erinomaisella tolalla. Autossa on tuttu CCS-liitin, jonka kautta V3 Superchargerilta saa peräti 250 kW lataustehon! Uusia Supereita on kirjoitushetkellä vasta Huittisissa, Kuopiossa ja Kaaresuvannossa, mutta onneksi nopeasti yleistyvillä HPC-latureillakin akku täyttyy kiitettävällä 150-200 kW teholla. Nopeat HPC-laturit löydät helpoimmin latauskartta.fi sivustolta.

Tyyliniekka Tesla Model Y Suomessa - takapenkki2
Tesla Model Y saa peukkua Sähköautomies-Antilta. Popdcastepisodi Model Y:stä on luonnollisesti tulossa. KUVA: Joose Luukkanen

Koska Model Y on myös ilmanvastukseltaan SUV-segmentin kärjessä, tarkoittaa se Model Y:n olevan luokkansa paras matka-auto. Kulutuksen ollessa pieni ja lataustehon suuri, jäävät lataustaot lyhyiksi ja niitä on harvoin. Numeroiden valossa syytä vierastaa sähköä ei enää ole: väitän Model Y:n olevan matkanteossa yhtä nopea kuin bensa-auto suurimmalle osalle suomalaisista.

Ensimmäiset Euroopan toimitukset alkoivat tällä viikolla (eli elokuun 2021 viimeisellä viikolla) Saksassa ja Norjassa. Toistaiseksi Euroopan autot toimitetaan Shanghaista, jonka tuotantokapasiteetti on peräti 1000 Model Y:tä päivässä. Huhuista huolimatta kauppa tuntuu käyvän Kiinassakin, sillä Euroopan 8210 kpl ensierä ja ensi kuussa saapuvaksi uutisoidut 15 000 lisäautoa ovat vain reilun kolmen viikon tuotanto.

Suosittelemme

Tähän mennessä kiinalaisteslojen tuotantolaatu on ollut selvästi amerikkalaiselta tuotantolinjalta valmistuneita autoja parempaa, ja moni on valinnut mieluummin MIC Model 3:n (Made In China). En löytänyt tästäkään yksilöstä moitittavaa tutustumisen aikana. Odottelen mielenkiinnolla miten muutaman kuukauden sisällä aukeavan Berliinin teslatehtaan laatu sijoittuu suhteessa näihin; saadaanko sitä kaivattua Saksan premiumia myös Teslaan?

Tyyliniekka Tesla Model Y Suomessa - Induction vanteet
Tesla Model Y:n lisävarusteiset 20″ Induction -vanteet ovat näyttävät. Mustat vanteet sopivan autoon kuin nenä päähän, etenkin kun kromit on deletoitu jo valmiiksi. Vakiona autossa on 19-tuumaiset Gemini-vanteet, joilla voi odottaa hivenen pienempää kulutusta. KUVA: Joose Luukkanen

Alkuvaiheessa tilaajille toimitetaan ainoastaan viisipaikkaisia ja nelivetoisia Long Range -malleja. Performance -mallia saa odottaa ensi vuoteen, samoin kuin 7-paikkaista versiota. Jos auton tilaa nyt, voi hyvällä tuurilla ehtiä saada itselleen jo laivassa olevan auton syyskuun toimitukseen.

Tyyliniekka Tesla Model Y Suomessa - syyskuun toimitus
Teslan verkkosivuilta saa tilattua Model Y:n nopealla aikataululla. KUVAKAAPPAUS: Tesla.com

Edullisimmillaan Model Y:n hintalapussa lukee 66682 euroa, eli hinta on 5500 euroa suurempi kuin vastaavalla Model 3 Long Range -mallilla. Optiolistalta mainittakoon punainen väri (2300€), täysin valkoinen sisutus (1200€) ja parannettu autopilotti (3800€). Tekoälyn kehittymiseen ja ennenkaikkea sähköautosääntelyn vähenemiseen luottava voi raksia autoonsa täysin itseajavan autopilotin 7500€ kynnysrahalla. Performance -malli on 8000€ kalliimpi.

Tyyliniekka Tesla Model Y Suomessa - Teslan piha
Tesla Model Y herättää kovaa kiinnostusta. Autoa esitellään elokuun ajan vain yksityistilaisuuksissa, ja Model Y tulee yleisesti nähtäville Vantaan Vetokujan myymälään maanantaina 30.8.2021. KUVA: Joose Luukkanen

Suomalaisille niin tärkeä vetokoukku löytyy Model Y:nkin varustelistalta. Mikä parasta, koukku on mahdollista asentaa jälkeenpäin, eli tyyppihyväksyntä on tämän mallin kohdalla tehty fiksusti. Koukku ei myöskään vaikuta hankintatukirajaan jos sitä joskus nostetaan, valitettavasti edes edullisempi Standard range ei näillä näkymin mene nykyisen rajan alle.

Vaikutelmat

Ensivaikutelma on myös esittelyautossa kohdallaan. Kaikki on linjassa ja työn laatu on mainiolla tasolla – jos tästä isommin kehtaa nillittää niin mörkö vieköön! Model 3 opetti tutkimaan paneelien rakoja, jotka tässä yksilössä ovat vähintään yhtä hyvin mallattu kuin ID.3:ssa tai Hyundai Ioniq 5:ssä.

Kuskinpukki on tuttu Kolmosesta. En varmaankaan huomaisi istuvani Y:ssä, ellen tietäisi! Vaikka penkki on korkeampi, niin ylempänä oleva katto hämää. Edessä tilaa on riittävästi vaikka pituutta olisi yli kaksi metriä, sillä tälle 182 cm mittaiselle testihessulle jäi pääntilaa vielä vaaksan verran! Silminnähden korkeampaan autoon lienee helpompaa siirtyä mikäli notkeutta on vähemmän tai selkä heikko. Penkit eivät ihan pärjää Model S/X:lle, mutta kyllä näillä matkaa taittaa.

Tyyliniekka Tesla Model Y Suomessa - Ohjaamo
Tesla Model Y:n etupenkit ovat identtiset Model 3:een nähden, mutta penkit ovat korkeammalla sekä maasta että auton lattiasta. Autoon on helpompi nousta, mutta auton korkeuden ansiosta pääntilaa on yhtä paljon. Lasikatto tuo lisää avaruutta. KUVA: Joose Luukkanen

Näyttö on Tesloissa siirtynyt pysyvästi vaaka-asentoon. Model Y:n lisäksi myös tulevat uudet Model S ja Model X ovat vaakanäyttöisiä, mikä on loogista ja helpottanee softankehitystä. Pidän silti enemmän vanhan liiton pystynäytöstä, joka etenkin vierailla seuduilla navigoidessa antaa paremman näkymän tulevaan. (Jäärä mikä jäärä.)

Tyyliniekka Tesla Model Y Suomessa - ohjaamon lokerikko
Kauas on kuljettu ensimmäisen Model S:n parjatusta avolokerosta. Model Y:ssä on lokeroa jos jonkinlaista. KUVA: Joose Luukkanen

Takapenkki on korkeampi ja muutenkin erilainen kuin Kolmosessa, joten aikuinen matkaa takaosastolla mukavasti. Kokeilimme miten kolme raavasta miestä sopii vierekkäin, mutta siitä ei kyllä tule kuin sanomista, sen verran tiukaksi tunnelma muodostui. Lapsiperheen autona Model Y sen sijaan toimii mahtavasti. Penkki taittuu kolmessa osassa ja reunapaikoilta luonnollisesti löytyy isofixit.

Tyyliniekka Tesla Model Y Suomessa - Takapenkki
Tesla Model Y:n takatilat ovat selvästi mukavammat aikuiselle kuin mihin Model 3:ssa on totuttu. Penkki on korkeammalla eivätkä jalat mene samalla tavoin koukkuun. Täällä matkustaa mielellään, sillä jalkatilaa riittää pitkänkin kuljettajan takana riittävästi. KUVA: Joose Luukkanen

Tavaratila on oikeastaan aika suuri. Ei niin suuri kuin Model X:ssä, mutta tavaraa mahtuu mukaan selkeästi enemmän kuin Model 3:ssa. Suuri takaluukku mahdollistaa suurtenkin esineiden kuljettamisen, toisin kuin sedan-mallisen Kolmosen pikkuluukku. Täällä voisin harkita nukkumistakin kuten Model S:ssä usein reissussa tein, kun kontin yläreuna ei ahdista.

Tyyliniekka Tesla Model Y Suomessa - takakontti
Perusasennossa tavaratilaa on reilusti. Ylös asti nouseva luukku mahdollistaa isojen esineiden tai vaikka suurten koirien kuljettamisen. KUVA: Joose Luukkanen

Vaikka kuinka kuvittelen, en usko aikuisten sopivan mitenkään tämän auton tavaratilaan tungettaville kolmannen rivin istuimille. Auto on 25 cm lyhyempi kuin Model X, jonka 7-paikkaisen version karjarivillä ei sielläkään normaalikokoinen aikuinen istu kuin pakosta (kuusipaikkainen Model X sen sijaan toimii hyvin myös kuudella täyskokoisella matkustajalla, koska takarivillä istuvat saavat ojennettua jalkansa suoriksi avoimeen keskitilaan).

Tyyliniekka Tesla Model Y Suomessa - Takakontin syvennys
Takakontin reunasta löytyy kunnon potero. Autoa täyteen lastaavan kannattaa käydä matkalaukkukaupassa mittojen kanssa, jos mielii täyttää kolon tehokkaasti. KUVA: Joose Luukkanen

Epäilin alkuun myös tavaratilan riittävyyttä yli viiden hengen kuormalla, samainen Model X kun on tupaten täynnä kun kyytiin pakataan 7 henkilöä matkatavaroineen. Tavaratilan alta löytyvä syvennys on kuitenkin lähes yhtä suuri kuin Model X:ssä, joten 7-hengen kuormallakin kontti saattaa vetää kaksi täysikokoista pakaasia (eli vain yhden vähemmän kuin Model X täydellä miehityksellä). Tämä varauksella, mutta perus viiden hengen kuorma on varmasti helppo nakki.

Tyyliniekka Tesla Model Y Suomessa - kontin pikkulokero
Tavaratilan etuosassa on lokero, jonne oli sijoitettu auton latausvermeet. Tilan käyttökelpoisuus kuorma päällä mietityttää, sijoittaisin ainakin Type2-johdon tavaratilan reunan syvennyksee, josta sen saa varmasti käsiinsä. KUVA: Joose Luukkanen

Teslan tapaan etukontti eli frunkki on iso. Ihmettelen, miten muilla merkeillä tuhlataan tilaa eikä tilaa hyödynnetä samaan tapaan. Sinä missä tyypillisen sähköauton nokkapellin alle mahtuvat ainoastaan latausjohdot, voi Model Y:n frunkkiin laittaa vaikkapa rattaat tai lentolaukun.

Tyyliniekka Tesla Model Y Suomessa - frunkki
Tästä sietää kilpailijoiden ottaa mallia: luukun alla ei ole laiskasta suunnittelusta kielivän apulaitesekamelskan keskellä pientä syvennystä, vaan todella iso kiulu! Tänne mahtuu lastenrattaat tai putkikassi. KUVA: Joose Luukkanen

Kilpailutilanne

Sähköautomarkkinoilla käy kova kuhina ja valinnanvaraa piisaa. Miten Model Y vastaa kilpailijoiden haasteeseen?

Yleisesti voi sanoa Teslan olevan ykkönen infotainmentin osalta. Suuri ja helppokäyttöinen kosketusnäyttö on jotain, mitä muilla merkeillä ei ole kyetty kopioimaan!

Kuskin näkymä
Kuskin näkymä on tismalleen samanlainen kuin Model 3:ssa. Infotainment on sähköautojen kärkeä. KUVA: Joose Luukkanen

Samoin luotettavasti toimiva kännykkäsovellus puuttuu edelleen kaikilta kilpailijoilta. Teslan lataus tai lämmitys on helppo käynnistää etänä. Kännykkä toimii myös avaimena.

Latausteho on sähköautojen huippua peräti 250 kW maksimiteholla. Auton ilmanvastus on pieni, mikä tarkoittaa pienempää kulutusta kilpailijoihin nähden erityisesti 100/120 -rajoituksilla. Matka-ajossa Tesla Model Y on luokassaan suorastaan ylivoimainen etenijä.

Supercharger -verkosto helpottaa reissuja. Millään muulla merkillä et voi vain ajaa laturille, kytkeä johtoa ja ladata. Teslalla voit ajaa vaikka Espanjaan miettimättä kertaakaan missä ladata tai mitä lataustägejä reissua varten pitäisi hankkia – auto hoitaa homman. Tietenkin kaikki julkiset laturit ovat myös Teslan käytössä, joten latausmahdollisuudet ovat laajimmat.

Ohjelmistopäivitykset onnistuvat verkon yli sujuvasti, kun muita merkkejä edelleen ajetaan huoltoon päiviteltäviksi. Haittapuolena on pitkät jonot huoltoon mikäli siihen joutuu turvautumaan – huollon henkilömäärä ei ole pysynyt hurjasti kiihtyneen automyynnin tahdissa.

Tyyliniekka Tesla Model Y Suomessa - takakontti penkit taitettuna
Tilojen puolestakin Tesla Model Y on vahvoilla. Takapenkit taitettuna tilaa on reilusti. Mittanauhaa ei tullut mukaan, mutta väittäisin kirjahyllyn tai runkopatjan mahtuvan kyytiin. Ja jos ei mahdu, niin koukku on mahdollista hankkia myös jälkikäteen. Vetomassa on 1600 kg. KUVA: Joose Luukkanen

Myös tilojen puolesta Tesla Model Y on vahvoilla. Tesla on onnistunut taikomaan ulkomittoihin nähden erinomaiset tilat niin matkustajille kuin matkatavaroillekin. Sekä etu- että takapenkki ovat käyttökelpoisia aikuisillekin, ja etenkin reilunkokoinen frunkki tekee eroa kilpailijoihin.

Vertailu viiteen kovimpaan haastajaan

Volkswagen ID.4 miellettäneen Suomessa Model Y:n kovimmaksi kilpailijaksi, vaikka se on varsinkin pienellä akulla selvästi edullisemman hintaluokan auto. VW:n säästölinja näkyy sekä ID.3 että ID.4 malliston materiaalivalinnoissa: penkit ovat halvan oloiset (kosiskellaanko muovivalinnoilla ämpäreistä hullaantuneita suomalaisia?). Vaatimaton VW ajaa asiansa, muttei herätä suuria riemunkiljahduksia Teslaan tottuneelle.

Karvalakkimallin ID.4:ää harkitseva tuskin miettii vaihtoehtona Model Y:tä, jolle parempi vertailukohta suuremmalla budjetilla autoilevalle on nelivetoinen GTX mallisto, jonka hinta alkaa 54500 eurosta. Myös sisarmalli Audi Q4 e-tron (armoa näiden e-tron nimien kanssa) nelivetoisena ja 62300 euron lähtöhinnalla on passeli verrokiksi – mutta harmillisesti edes Audi ei vakuuta sähköautonsa materiaalivalinnoilla.

Tyyliniekka koeajo ID.3. - ohjaamo
Volkkarin ohjaamo ei herätä ylellistä fiilistä. Kuvassa ID.3 1st mallin vaatimaton sisustus. Volkkarin eri varustetasoissa on eroja, mutta omasta mielestäni Model Y:n vegaaninahat ovat paremman näköiset. KUVA: Joose Luukkanen

Sekä ID.4 GTX että Audi Q4 jäävät vertailussa sekä tilojen että ilojen puolesta Teslan jälkeen selvästi: sisätilat ovat pienemmät, frunkki onneton, ja kulkupuoli tuntuu numeroita heikommalta. Latauskin on jäänyt puolitiehen, kun tänä vuonna myyntiin tullut malli ottaa sähköä akkuun maksimissaan 125 kW teholla. VW-konserni on kisassa hyvä kakkonen, muttei enempää.

Volvo XC40 on hinnaltaan samoissa Model Y:n kanssa. Tiloiltaan Volvo on pienempi, mutta kahden hengen talouden tai pienen lapsiperheen tavarat mahtuvat tännekin. Auto on nelivetoinen, ja sen ajokokemus on kerrassaan nautinnollinen. Voimaa riittää 408 hevosen verran (tuntuu enemmältä), joten tämä on pätevä vaihtoehto Performance Y:lle. Ainoa miinus on karmea kulutus moottoritiellä; rinnakkaismallien perinnemoottorin vuoksi keula on korkea ja ilmanvastuksessa jäädään jumbosijalle. Edes kohtuuhyvä 150 kW latausteho ei auta tekemään Volvosta kuin välttävän matka-auton. Vaikka infotainment ei yllä Teslan tasolle ja kunnon sovellusta odotellaan, voisin kuvitella ajavani Volvolla.

Volvo XC40 Recharge on sporttinen SUV, joka ei tilojen puolesta vedä vertoja Model Y:lle. Muutoin Volvo on oikein nautinnollinen vaihtoehto Tesla Model Y performancelle. KUVA: Joose Luukkanen

BMW IX3 on hinnaltaan Teslaa kalliimpi (alkaen 72500€), mutta ominaisuuksiltaan kehnompi. Voimaa on vähemmän, latausteho jää 150 kW tasolle, ja Volvon tapaan kulutuspuoli on karmea kehnon ilmanvastuksen vuoksi (tämäkin auto jakaa rungon perinneautojen kanssa – ja se näkyy). Vaikka nelivetomallia ei ole tarjolla, löytänee Bemu ystäviä saksalaisen laatuvaikutelman perään haikailevista.

Ford Mustang Mach-E jakaa mielipiteitä muutoinkin kuin nimellään. Auto ei ole niin nopea kuin voisi kuvitella, ja ajotuntuma on saanut moitteita. Tilojakaan ei ole niin paljoa kuten ulkomitoista voisi päätellä – pitkä keula syö senttejä. Lataaminen on todellinen murheenkryyni: 150 kW maksimitehoon päästään vain alle 10% varauksella, jonka jälkeen juissia valuu vain niukin naukin tyydyttävällä 100 kW teholla. Surkeinta on 80% kohdalla romahtava latausnopeus – kiva lirutella viimeisiä elektroneja, jos Lapin hiihtolomareissulla tarvitset 90% akkua viimeiseltä laturilta mökille päästäksesi (heh, suosittelen Fordia jos tavoitteena on maksimoida Lidlin laturilla sudokuntäyttöön käytettävä aika). Halvimmillaan päästään kuitenkin alle hankintatukirajan, joten kokeile itse riittääkö bang for the buck!

Jaguar I-Pace on jo muutaman vuoden ikäinen, mutta edelleen kutkutteleva SUV. Voimaa on nelivetoisessa kulkimessa riittävästi, mutta 100 kW latausteho ei ole enää nykypäivää. Kun korkea ilmanvastus nostaa kulutusta, niin jatkuvaan matka-ajoon Jaguar ei ole passeli valinta. Laadukkailla nahoilla ehostettu SUV on parhaimmillaan nautiskelijan arkiajossa, ja kyllä tälläkin kerran vuodessa kesälomareissun tekee. Suurimpana miinuksena infotainment ei ole tätä päivää valikkovirityksineen, ja hintakin nousee Model Y:tä korkeammaksi.

Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace on sekin mainio vaihtoehto Tesla Model Y:lle, vaikkei auton matka-ajo-ominaisuudet enää olekaan tätä päivää. Etenkin materiaaleissa saa parhaat nahat napsimalla ylellistä fiilistä. KUVA: Joose Luukkanen

Pistä tilaten

Tesla Model Y antaa mahtavan ensivaikutelman. Numeroiden valossa luokkansa ykkönen on myös livenä vaikuttava auto. Ei vaadi kummoisia ennustajantaitoja arvioida Model Y:n nousevan suosikiksi myös Suomessa.

Tyyliniekka Tesla Model Y Suomessa
Tesla Model Y on kelpo peli luokassaan. KUVA: Joose Luukkanen

8 KOMMENTIT

  1. Auton rekisteröity oma massa ja tekninen maksimikuorma mahdollistavat vain 315kg kuormituksen. Tuo ei sisällä kuskia, joten se huomioiden käytössä on 390kg. Osa menee vetokoukulle (15kg?) ja 4:lle 85kg aikuiselle jää matkatavaroille kantavuutta vain 35kg.

    Jos tätä ei saada korjattua, Yykin on vain pariskunnan tai pienen perheen auto. Kilpailijoissa 130-200kg enemmän kantavuutta eli 33-50%.

    Samoin 250kW latausnopeus pitää periaatteessa paikkansa, mutta se käväisee Saksan testien mukaan siellä korkeintaan yhden-kaksi prosenttia akusta ja laskee nopeasti. Käytännössä luvattuun 270km/15 min ei testeissä päästy, ja n. 200km/15min on maksimi.

  2. Jos mittanauhaa ei tullut mukaan, niin tässä tavaratilan mitat litroina:
    Skoda Enyaq: 585 / 1710 litraa
    VW ID.4: 543 / 1575 litraa
    Model Y: 425 / 1925 litraa

  3. Hyvä artikkeli! Erityisesti pisteet tuosta vertailusta, uskon että aika moni näitä samoja keloja käy läpi. Itselläni oli mietinnässä Skoda Enyaq (liian mopo, kehno softa), Mustang (kulutus ja ajotuntuma varsinkin pidemmällä ajomatkalla), XC40 (kiva ajaa mutta range todellisuudessa ilmoitetusta n. 60% ja loppupeleissä melkoisen ahdas) ja sitten Y.

    Noh, oman Y:n luovutus on syyskuun alussa, sitten pääsee itse kokemaan että mitä tuolla ajaminen sitten käytännössä on. Olettaisin että Teslastakin vikoja löytyy kuten muistakin

  4. Lueskelen tässä tilaamaani Joose Luukkasen kirjaa “Sähköautot”, joka on 50 sivun perusteella sujuvaa tekstiä ja pääosin asiaa. Kirjan pieni Tesla-vivahde ei haittaa, mutta tämä artikkeli ei oikein ole minusta järin objektiivinen. Toki ei sen ehkä tarvitsekaan olla, mutta ehkä saatan jatkaa mainitun kirjan lukemista pykälää kriittisemmällä otteella. Sinällään vaihtoehtoiset autot olikin vertailussa mukana, mutta mihin jäi Skoda Enyaqin arviointi. Materiaalivalinnat ja tilojen käyttö poikkeaa ID 4:sta. Ja miksi artikkeliin on otettu mukaan kuva ID3:n ohjaamosta? Eikö tuo poikkea aika tavalla esim. ID4 GTX:stä tai Skoda Enyaqin paremmista sisustavaihtoehdoista…?

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Kiinalaiset sähköautot valtaavat maailmaa, mutta Yhdysvalloissa niitä ei ole nähty

Arvioiden mukaan Kiina tuottaa jo 60 prosenttia kaikista myydyistä sähköautoista tänä vuonna. Pohjois-Amerikassa kadut kuitenkin kumisevat tyhjyyttään kiinalaisista sähköautoista.

DEFA Power: Älykäs ja edullinen sähköauton latausasema

DEFA toi tänä vuonna markkinoille uuden latausaseman kiinteällä latauskaapelilla. Uusia sähköautojen latausasemia julkaistaan ​​koko ajan, eikä valinta ole kuluttajana helppoa. Hinnat ja ominaisuudet vaihtelevat paljon.  DEFA...

Sähköautokanta jatkaa kasvuaan – näitä sähköautoja rekisteröidään eniten Suomessa

Suomen täyssähköisten autojen osuus autokannasta jatkaa kasvuaan. Tuoreessa Sähköinen liikenne ry:n teettämässä raportissa kerrotaan, että jo yli joka kolmas Suomen teillä liikkuva sähköauto on...

Kerrankin kevyt sähköauto – David Brownin muokkaama klassikko-Mini painaa vain 640 kiloa

Suurin osa sähköautoista on merkittävästi polttomoottorivastineitaan painavampia möhkäleitä, mikä on melkoisessa ristiriidassa ympäristöä säästävän ekoauton idean kanssa. Asia on kuitenkin toisin, kun sähköauton lähtökohta on esitelty vuonna 1959.

Tyyliniekan uusimmat