Suomen Tesla-klubi järjesti Turussa lauantaina 9.6. tapahtuman, jossa oli mahdollista päästä koeajamaan uusi Jaguar I-Pace. Maahantuoja oli tuonut paikalle kaikkiaan neljä prototyyppiä kiinnostuneiden ihailtaviksi, ja koeajojonoon riitti tunkua. Jokamies pääsi koeajolle ottamaan tyypit tulokkaasta.
Jaguar I-Pace on onnistunut avaus
Jaguar I-Pace esiteltiin Los Angelesin autonäyttelyssä vuonna 2016, ja ensimmäiset protot saatiin ajoon tänä vuonna. Toimitusten on määrä alkaa elokuussa, jolloin myös ensimmäiset suomalaiset saavat omansa. Kiinnostusta on ollut, ja paperilla malli on onnistunut: 90 kWh akku takaa riittävän toimintasäteen, auton muotoilu on onnistunut ja perinteisemmälle ohjaamonäkymälle on ollut imua.
I-Pace on keskikokoinen katumaasturi. Pituutta autolla on 4,7 metriä, joten se on selvästi pienempi kuin Teslan Model S tai Model X. Etenkin X:ään verrattuna auto on pieni niin sisältä kuin ulkoa, mutta segmentti on eri ja myös hintalapussa on iso ero. Myöskään Model S:n kanssa ei synny kisaa kuin takapenkin pääntilassa: esimerkiksi tavarankuljetuskapasiteetissa pieni kontti ja mitätön frunkki antavat takamatkaa. Hinnaltaan saman ajomatkan tarjoava Model S 75D ja Jaguar I-PACE ovat käytännössä samalla viivalla.
I-Pace tarjoaa myös erikoiskahvat
Sähköautojen tavaramerkiksi on muodostumassa esiintyöntyvät kahvat, jotka löytyvät myös Jaguarista. Sama kahva on ollut käytössä myös Range Rover Velarissa, jossa tämäkin konstruktio on kärsinyt Teslan tapaan kahvarikoista. Kahva tuntui käteen jämäkältä, joten toivotaan sen toimivan.
Auto on valmistajan mukaan suunnattu ensimmäistä sähköautoaan ostaville. Sisältä ohjaamo on perinteinen, Teslan jättiruutuja ei löydy, vaan normaalin mittariston lisänä on kaksi pientä näyttöä keskikonsolissa. Ohjaamo vilisee perinteisiä nappeja, ja auton hallinnointi on monimutkaisten valikoiden takana. Navigointi pienestä ruudusta menee tihrustamiseksi ja valikkojen käyttö on hankalaa, joten Teslaan tottunut ei tähän vaihda. Sen sijaan konservatiivinen ostaja on kuin kotonaan, joten siinä mielessä asemointi on onnistunut.
Suosittelemme
Hyvä kuskinpukki
Kuljettajan työtila on muuten onnistunut, vaikka todellinen luonto selviääkin vasta pidemmällä lenkillä. Ajoasennon saa muokattua hyväksi ja tilaa riittää. Takapenkki ei ole suurensuuri, mutta kyllä siellä istuu. Pääntilaa on paremmin kuin Teslan Ässässä, mutta niinpä tässä luokassa kuuluukin olla. Materiaalit eivät Jaguarissa ole merkin perinteiden mukaisia, vaan vaikutelma on muovinen ja osin jopa halpa. Koeajoauton parempi nahkasisustus ei sekään vakuuta, ja on tuntumaltaan verrattavissa Teslan teryleenipenkkeihin. Saamme edelleen odottaa todellista luksussähköautoa, johon Jaguar toivottavasti vastaa seuraavilla malleillaan.
Kulkupuoli on hyvä kuten sähköautolla kuuluukin. Auto kiihtyy rivakasta ja veto tulee tasaisesti, ja polttomoottorin tottuneelle voimaa on enemmän kuin mitä numerot näyttävät. Joku saattaa innostua valikkojen takaa löytyvästä mekaanista ahdinta imitoivasta ääniefektistä, mutta minusta se on lähinnä huono vitsi. Sähköauton juju on hiljaisuus ja eleetön kiihtyminen, ja hetken sähköllä liikuttuaan jopa ison V-koneen murina tuntuu vanhanaikaiselta. Ihmettelen, jos joku tämän takia siirtyy sähköautoon!
Lataus jää vajaatehoiseksi
Jaguarin pikalataus tapahtuu CCS-laturilla jopa 100 kW teholla, kunhan näin tehokkaita latausasemia lopulta Suomeen saadaan. Käytännön latausteho jää siten 50 kW tasolle, jolloin tunnissa lataa akun puolilleen. Käytännössä tälläkin pärjää matka-ajossa uusia latausasemia odotellessa, vaikka Teslan Superchargerien nopeuteen ei päästäkään. Sen sijaan lataaminen kotona on tehty luvattoman hitaaksi, koska auto ottaa vastaan ainoastaan yksivaihevirtaa. Niinpä luvatun 7kW lataustehon saavuttaminen vaatii 32 ampeerin sulakkeet, eikä tätä löydy perus omakotitalosta. Niinpä latausteho jää käytännössä usein alle 3kW lukemiin, joka toki edelleen riittää esim. keskimääräiseen työmatkaan, etenkin jos toisessa päässä pystyy myös lataamaan. Täysin tyhjän akun täyttäminen kestää tällä teholla kuitenkin yli vuorokauden, mikä ei täytä nykypäivän vaatimuksia. Kolmivaihevirralla tyhjäkin akku täyttyisi yön aikana perus 3x16A sulakkeiden takaa, joten ainoastaan yksivaihelaturiin päätyminen tuntuu turhalta säästöltä.
Jaguari on tässä mallissa paneutunut aerodynamiikkaan. Kori on pisaranmuotoinen ja jyrkästi katkaistu perä tuo kammback-efektiä. Ilmanvirtausta on tehostettu kanavin eri puolilla autoa. Esimerkiksi etupyörien ympärille syntyviä pyörteitä on pyritty vähentämään ohjaamalla ilmaa puskurilta pyörien ohi. Ilmanvastuskerroin 0,29 on kohtuullisen hyvä, mutta ihmettelen miksei ilmajousitusta lasketa maantieajossa maihin asti. Tällä luulisi saavan lisää rangea oikein urakalla!
Kokonaisuutena Jaguar I-Pace on hyvä startti perinteiselle merkille, vaikka Teslan asettamaa rimaa ei ylitetäkään käyttöliittymän ja hitaan kotilatauksen johdosta. I-Pacen suunnittelu aloitettiin neljä vuotta sitten, joten malli saatiin varsin nopeasti tuotantoon, ja bonuksena Jaguar peittoaa monet suuremmat merkit. Suurella akulla (60 kWh+) varustettujen sähköautojen markkina on tähän asti ollut täysin Teslan hallussa, joten kilpailu on tervetullutta. Jaguar ei ole suoranainen teslantappaja puhutellessaan eri ostajakuntaa, joten kauneusvirheet saa anteeksi hinnan ollessa kohdillaan. Neitseellistä markkinaa luulisi joka tapauksessa riittävän ennenkuin muut merkit saavat sähköautonsa tuotantoon saakka. Alkuinnostusta on riittänyt, joten sähköautojen määrä lisääntynee syksyllä entistä nopeammin.
Video koeajosta on nähtävissä omassa jutussaan.