Autotehtaat ovat viime vuosina kunnostautuneet klassikkomalliensa tarjoamisesta ”uusina” restomodeina. Nyt tähän sarjaan liittyy Jaguarin kilpailuhistoriaa kunnioittava E-Type ZP Collection.
Täysentisöidyt ja kevyesti muokatut klassikot toimivat kunnianosoituksina E-Typeille, jotka ottivat tämän mallisarjan ensimmäiset kisavoitot Graham Hillin ja Roy Salvadorin käsissä. Erikoiserä kattaa 14 yksilöä, jotka myydään aina pareittain yhteensä seitsemälle ostajalle. ZP Collection -nimi tulee muuten alkuperäisiin kilpureihin johtaneesta projektista, joka oli ristitty ZP:ksi.

Tummansinisen avomallisen E-Typen esikuva ylsi voittoon Oulton Parkin radalla Graham Hillin puikottamana vuonna 1961, eli hyvin pian auton ensiesittelyn jälkeen. Uusiksi tehty erikoismalli on maalattu Oulton Blue -nimisellä sävyllä ECD 400 -brittikilvissä kulkeneen esikuvan kunniaksi, ja eri yksityiskohdatkin muistuttavat historiallisesta kilpurista. Niihin kuuluvat kisanumeroiden pyöreät valkoiset pohjat, maskin aukon maalattu reuna, musta katto sekä maskin poikkirivan ja puskurin käpyjen poistaminen.

Sisällä on puolestaan pyökkipuisella kehällä varustettu ratti, aikakausikorrektista Hardura-materiaalista tehtyjä verhoilun osia sekä Bridge of Weirin punaista nahkaa istuimissa ja muuallakin. Lisäksi keskikonsoliin on kaiverrettu esimerkiksi Oulton Parkin rataprofiili, ja Graham Hillin heittämän lauseen sitaattikin löytyy autosta. Myös ZP-logoja on siroteltu ympäri autoa, ja keskikonsolissa komeilevan voittoseppeleen puolikas jatkuu toisessa yksilössä.

Se on esikuvastaan poiketen coupé-korinen, ja Crystal Grey -ulkoväri kumartaa Roy Salvadorin Crystal Palacessa vain muutama viikko Hillin suorituksen jälkeen voittoon ajaman yksilön suuntaan. Tästäkin autosta löytyvät kisanumeroiden pohjat sekä poistetut puskurin kävyt ja maskin poikkiripa. Vaughtons-nimisen perinnepajan tekemät erikoismerkit matkivat aikansa kilpa-autoilijoiden suosimia tarroja, ja sisustaa koristaa Dark Navy -sävyinen Bridge of Weirin nahka avomallin kaltaisten kaiverrusten ja Salvadorin lempinimen kera.
Molempia autoja vauhdittaa aikakausikorrekti 3,8-litrainen rivikuutonen, joka tuottaa 269 hevosvoimaa. Jäähdyttimenä palvelee vuoden 1961 tyylinen alumiiniratkaisu, ja arkipäivän käytettävyyttä kohentavat sähköinen flekti sekä sytytys. Räätälintyönä tehdyssä viisipykäläisessä manuaalissa on puolestaan kaikkien vaihteiden synkronointi ja alkuperäistä hiljaisemmin toimivat rattaat. Autoissa on myös Jaguar Classicin tietoviihdejärjestelmä, DAB-radio, bluetooth-yhteys sekä navigointi.
Suosittelemme

Ostajat saavat lisäksi Hillin ja Salvadorin inspiroimat vintage-tyyliset kypärät sekä sisustojen kanssa sointuvat nahkaiset säilytyspussit. E-Typejen hinnoista ei ole tietoa, mutta ne eivät liene kovin edullista tasoa koska jokainen auto vaatii noin 2000 tunnin työn Jaguar Classicin spesialisteilta. Erikois-E-Typejen ostajille on suunnitteilla myös modernin F-Typen pohjalta tehdyt vastaavat ZP Editionit viisilitraisella kasilla, ja nämäkin autot myydään pareittain.


