MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Tässä se nyt on – onko Bemarin uusi 5-sarja liiankin tutun näköinen

BMW-fanit ovat odottaneet tämän viikon torstaita kuin kuuta nousevaa. Baijerilaismerkki ilmoitti nimittäin paljastavansa silloin upouuden 5-sarjan, joka on ollut yksi BMW:n malliston peruspilareista jo yli 40 vuoden ajan. Nykyinen F10-mallisarja on mennyt hyvin kaupaksi, joten seuraajan niskoilla on melkoiset paineet. Hyväksi havaittua reseptiä ei ole haluttu muuttaa liiaksi, ja niinpä mallivaihdoksen ei odotettu olevan mitenkään vallankumouksellinen ainakaan muotoilun osalta.

Tälläkään kertaa uutuusmallin kuvat eivät pysyneet salassa aivan loppuun asti, vaan ne vuosivat nettiin jo nyt. Otoksissa esiintyy M Sport -paketilla varustettu Viitonen, joka näyttää olevan takaluukun tunnusten perusteella turboahdetulla bensakuutosella varustettu 540i. Kuten odotettiinkin, auto ei eroa radikaalisti edeltäjästään tai muista nyky-Bemareista. Kattolinja on lähes sama kuin edeltäjämallissa, mutta kylkeen on sentään muotoiltu paljon entistä terävämmät pokkaukset.

bmw_2

Ne saattavat näyttää jo liiankin rauhattomilta perinnetietoisimpien silmään, mutta ainakaan 5-sarjan kyljen alareunassa ei ole 7-sarjassa nähtyä ”jääkiekkomailaa”. Etulokasuojien alareunoihin on kylläkin muotoiltu samaa tarkoitusta palvelevat koristeet, jotka toimivat myös ilmanpoistoaukkoina. Munuaismaskin kehykset ovat entistä paksummat, ja etuvalot ulottuvat nyt maskiin saakka 3- ja 7-sarjojen tavoin. Konepellistä on myöskin poistunut edeltäjämallin keulamuotoilua häirinnyt jakosauma, ja pelti jatkuu nyt munuaisiin asti entisaikojen BMW:iden tavoin.

bmw_3jpg

Suosittelemme


G30-koodinimellä tunnettu uusi Viitonen on takaakin tutun näköinen, koska takavalot ovat hyvin samantyyliset kuin 3-sarjan pikkuveljessä. Valot ulottuvat sentään pidemmälle kylkeen, mikä tuo kylkilinjaan tiettyä vauhdikkuutta. Sisusta noudattaa puolestaan 7-sarjassa nähtyä tyyliä, ja modernia luksusta korostetaan mm. digitaalisilla mittareilla ja erisävyisillä ledinauhoilla. Isoa keskinäyttöä ei ole enää integroitu kojelaudan lipan alle nyky-Viitosen malliin, vaan se on irrallisen näköinen osa muiden uusien Bemareiden tavoin.

bmw_4

Viitonen kevenee mallivaihdoksessa jopa 100 kilolla, vaikka ulkomitat kasvavat jonkin verran. Pellin alla nähdään mm. kaksilitrainen nelosturbo sekä bensa- että dieselversiona ja kolmilitrainen kuusipyttyinen bensaturbo sekä samankokoinen turbodiesel. Kuutosnakuttajasta tulee tarjolle myös neljällä ahtimella varustettu M550d, ja bensapuolen huippumalli on toistaiseksi tuplaturbo-V8:lla ryyditetty 550i. Myöhemmin valikoima täydentyy ainakin vielä säästeliäällä pistokehybridiversiolla ja reilusti yli 600-heppaisella M5:llä. Lisäksi tulossa on luonnollisesti Touring-farkkumalli edellisten 5-sarjojen tapaan.

bmw

LähdeCarscoops

Lue lisää