Kuten lähes kaikki autoalaa seuraavat jo tietänevät, BMW:n malliston pienintä päätä edustava 1-sarja siirtyy pikapuoliin esiteltävässä kolmannessa sukupolvessaan etuvetoon. Perinnetietoiset ovat tietysti asiasta kauhuissaan, mutta kovin yllättävänä tätä vetoa ei silti voida pitää. 2-sarjan tilamallit ovat nimittäin raapineet edestä jo kohta viiden vuoden ajan, ja BMW:n kehittämää etuvetorakennetta on hyödynnetty modernien Minien alla 2000-luvun alkuvuosista lähtien.
BMW on lisäksi teettänyt tutkimuksia, joiden mukaan vetotapa ei voisi vähempää kiinnostaa suurinta osaa 1-sarjan ostajista, joten päätös siirtyä tilankäytön ja kustannusten kannalta edullisempaan etuvetoon on ollut ainakin liiketoimintanäkökulmasta ilmeisen helppo. Uudessa Ykkösessä ei olla kuitenkaan unohtamassa sporttisia ajo-ominaisuuksia, mikäli baijerilaismerkin sanoja on uskominen. Etuvedolle tyypillistä puskemista hillitään i3-sähköautosta lainatulla ARB-järjestelmällä, jonka mainostetaan toimivan paljon perinteistä luistonestoa nopeammin.
BMW on intoutunut kehumaan, että uuden 1-sarjan malliston lippulaivana toimivan M135i xDriven pitäisi olla Haldex-nelivedolla ryyditettynä jopa parempi ajaa kuin tuotannosta poistuva takavetopohjainen M140i. 306 hevosvoiman tehon ja 450 newtonin maksimiväännön tuottavalla turbonelosella varustetusta M135i:stä on julkaistu jo ensimmäiset viralliset tiedot ja kuvat, joissa auto oli kuitenkin vielä naamioteipin peitossa. Nyt linjoja ei tarvitse enää arvailla, koska nettiin vuosi ensimmäiset otokset uutuuden nokasta ja perästä ilman rihman kiertämää.
Uuden 1-sarjan naamailme on varsin lähellä esimerkiksi X2-crossoverin vastaavaa, mutta munuaismaski on tässäkin autossa kasvanut Bemarin nykysuuntauksen mukaisesti. Ykkösen munuaiset eivät ole onneksi yhtä massiiviset kuin esimerkiksi faceliftatussa 7-sarjassa, mutta tämänkin auton keulassa on havaittavissa pientä possumaisuutta. Entistä litteämmän oloiset etuvalot lisäävät kuitenkin sporttista ilmettä, ja M135i:n munuaismaski on verhottu ruutumaisella kuviolla muiden uusien M Performance -autojen tavoin.
Suosittelemme
BMW:n pienimmän sporttimallin etupuskuri ei ole onneksi yhtä sekavan oloinen kuin esimerkiksi uudessa M340i:ssä. Ilmanottoaukot ovat silti perusversioita isommat, ja niitä on myös reunoilta piristetty hopeanharmailla koristeilla. Eniten 1-sarja on kuitenkin muuttunut edukseen perän osalta. Paljon entistä litteämmät takavalot näyttävät lähes vihaisilta, mutta niissä ei ole enää juuri havaittavissa baijerilaismerkille tunnusomaista L-kirjaimen muotoa. Rekisteri on puolestaan siirtynyt puskurista takaluukun kanteen, ja puskuria koristaa tuplaputkenpäitä reunustava sporttisen oloinen diffuusori.
Jäämme odottamaan uuden 1-sarjan lopullista julkaisua. Se ei voi olla kaikesta päätellen enää kovin kaukana, ja auto tuotaneen julkisuuden valokeilaan viimeistään syyskuussa ovensa avaavassa Frankfurtin autonäyttelyssä.