Tässä se nyt on – Bemarin uuden 1-sarjan ensimmäiset kuvat putkahtivat nettiin

Kuten lähes kaikki autoalaa seuraavat jo tietänevät, BMW:n malliston pienintä päätä edustava 1-sarja siirtyy pikapuoliin esiteltävässä kolmannessa sukupolvessaan etuvetoon. Perinnetietoiset ovat tietysti asiasta kauhuissaan, mutta kovin yllättävänä tätä vetoa ei silti voida pitää. 2-sarjan tilamallit ovat nimittäin raapineet edestä jo kohta viiden vuoden ajan, ja BMW:n kehittämää etuvetorakennetta on hyödynnetty modernien Minien alla 2000-luvun alkuvuosista lähtien.

BMW on lisäksi teettänyt tutkimuksia, joiden mukaan vetotapa ei voisi vähempää kiinnostaa suurinta osaa 1-sarjan ostajista, joten päätös siirtyä tilankäytön ja kustannusten kannalta edullisempaan etuvetoon on ollut ainakin liiketoimintanäkökulmasta ilmeisen helppo. Uudessa Ykkösessä ei olla kuitenkaan unohtamassa sporttisia ajo-ominaisuuksia, mikäli baijerilaismerkin sanoja on uskominen. Etuvedolle tyypillistä puskemista hillitään i3-sähköautosta lainatulla ARB-järjestelmällä, jonka mainostetaan toimivan paljon perinteistä luistonestoa nopeammin.


BMW on intoutunut kehumaan, että uuden 1-sarjan malliston lippulaivana toimivan M135i xDriven pitäisi olla Haldex-nelivedolla ryyditettynä jopa parempi ajaa kuin tuotannosta poistuva takavetopohjainen M140i. 306 hevosvoiman tehon ja 450 newtonin maksimiväännön tuottavalla turbonelosella varustetusta M135i:stä on julkaistu jo ensimmäiset viralliset tiedot ja kuvat, joissa auto oli kuitenkin vielä naamioteipin peitossa. Nyt linjoja ei tarvitse enää arvailla, koska nettiin vuosi ensimmäiset otokset uutuuden nokasta ja perästä ilman rihman kiertämää.

Uuden 1-sarjan naamailme on varsin lähellä esimerkiksi X2-crossoverin vastaavaa, mutta munuaismaski on tässäkin autossa kasvanut Bemarin nykysuuntauksen mukaisesti. Ykkösen munuaiset eivät ole onneksi yhtä massiiviset kuin esimerkiksi faceliftatussa 7-sarjassa, mutta tämänkin auton keulassa on havaittavissa pientä possumaisuutta. Entistä litteämmän oloiset etuvalot lisäävät kuitenkin sporttista ilmettä, ja M135i:n munuaismaski on verhottu ruutumaisella kuviolla muiden uusien M Performance -autojen tavoin.





BMW:n pienimmän sporttimallin etupuskuri ei ole onneksi yhtä sekavan oloinen kuin esimerkiksi uudessa M340i:ssä. Ilmanottoaukot ovat silti perusversioita isommat, ja niitä on myös reunoilta piristetty hopeanharmailla koristeilla. Eniten 1-sarja on kuitenkin muuttunut edukseen perän osalta. Paljon entistä litteämmät takavalot näyttävät lähes vihaisilta, mutta niissä ei ole enää juuri havaittavissa baijerilaismerkille tunnusomaista L-kirjaimen muotoa. Rekisteri on puolestaan siirtynyt puskurista takaluukun kanteen, ja puskuria koristaa tuplaputkenpäitä reunustava sporttisen oloinen diffuusori.

Jäämme odottamaan uuden 1-sarjan lopullista julkaisua. Se ei voi olla kaikesta päätellen enää kovin kaukana, ja auto tuotaneen julkisuuden valokeilaan viimeistään syyskuussa ovensa avaavassa Frankfurtin autonäyttelyssä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...