BMW:nkin myynnistä merkittävä osuus tulee nykyään katumaastureista ja crossovereista, mutta merkin tärkeimpänä mallina jatkaa edelleen lähes ikoniseen maineeseen kohonnut 3-sarja. Vuonna 1975 02-mallisarjan manttelinperijäksi esitelty sporttisedan on ehtinyt tätä nykyä kuudenteen sukupolveensa, joka tuotiin myyntiin vuonna 2012. Auto on siis malli-ikänsä ehtoopuolella, ja seuraaja on jo aivan nurkan takana.
Seitsemännen sukupolven 3-sarjan prototyyppejä on bongattu jo pitkään salavalakokuvaajien linsseihin, ja auton virallinen esittely koittaa lokakuussa ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä. BMW raotti kuitenkin jo nyt salaisuuden verhoa ja julkaisi ensimmäiset kuvat sekä tiedot uutuudestaan. Kolmonen on vielä osittain naamioteipin peitossa, mutta tärkeimmät muodot erottuvat silti.
Mittasuhteet kertovat lahjomattomasti takavetoisesta perusrakenteesta, ja kylkipokkaukset ovat hyvin lähellä 5-sarjan vastaavia. Samaa voidaan sanoa Kolmosen naamailmeestä, joka on kuitenkin astetta sporttisempi kuin 5-sarjassa matalamman munuaismaskin ansiosta. Lisäksi 3-sarja saa urheilullisuutta korostavat pullistukset takalokasuojiin, ja takavalotkin ovat astetta litteämmät. Sisustasta ei ole julkaistu vielä kuvia, mutta isoveljestä tuttu tyyli jatkunee sielläkin.
Baijerilaiset antoivat virallisten naamiokuvien julkaisun yhteydessä myös ensimmäisiä maistiaisia uuden Kolmosen teknisistä tiedoista. Uutuuden painopistettä on kuulemma madallettu 10 millillä ja painoa on saatu laskettua parhaimmillaan 55 kilolla, minkä pitäisi tehdä ajettavuudesta edeltäjää sporttisempi. Lisäksi korin jäykkyyttä on onnistuttu kohentamaan, ja painonjakauma on edelleen ihanteellinen 50:50. BMW kertoo myös parantaneensa ohjauksen tarkkuutta ja ketteryyttä leveämmän raidevälin sekä uusien akselien ansiosta.
Suosittelemme
Myös iskunvaimentimet on laitettu uusiksi, ja M Sport -alusta on kuulemma paljon entistä urheilullisempi mm. jäykempien jousien ja kallistuksenvakainten ansiosta. M Sport -paketti kattaa 10 millillä madalletun alustan ja 18-tuumaisen sekarengastuksen lisäksi mukautuvan ohjauksen sekä sähköisen tasauspyörästön lukon, joiden pitäisi tehdä ajokokemuksesta aiempaa sporttisempi. Moottorivalikoimasta on suostuttu kertomaan vasta, että 3-sarjan pellin alle tulee BMW:n historian tehokkain bensanelonen. Kaikki muutkin voimanlähdevaihtoehdot ovat turboahdettuja, ja ne täyttävät uudet Euro 6d-TEMP-päästömääräykset.