Volvo on uudistamassa mallistoaan kovaa tahtia. Merkki kehitti skaalautuvan SPA-perusrakenteen, jonka pohjalle tehtiin ensimmäisenä uusi XC90. Iso katumaasturi on kerännyt kovasti kehuja monelta eri suunnalta, ja seuraavana vuorossa oli S80:n korvaava kookas sedan, eli S90. Se esiteltiin viime vuoden lopulla, ja niinpä jäljelle jäi vielä isojen Volvojen trion kolmannen jäsenen, eli V70-kartanoauton seuraajan paljastaminen.
Uudesta farmarista on vuotanut kuvia julkisuuteen jo pariinkin otteeseen, mutta nyt Volvo esitteli sen vihdoinkin virallisesti. V90 on ulkonäöltään identtinen S90:n kanssa B-pilariin asti, mutta peräpäässä nähdään jotakin aivan uutta Volvon aiempiin isoihin farkkuihin nähden. Takalasi on nimittäin esimerkiksi V70-edeltäjämalliin verrattuna huomattavan vinossa kulmassa, mikä tuo autoon samantyylistä lifestyle-henkeä kuin mm. Audin ja Bemarin farmarimalleissa. Volvo on jo totutellut suurta yleisöä tähän tyyliin muutaman näyttävän kaksiovisen konseptifarkun avulla.
Uuden V90:n takavalojen alareunat sulautuvat vaakasuuntaisesti takaluukun linjoihin, mikä saa auton näyttämään edeltäjäänsä leveämmältä. Mittasuhteet ovat muutenkin kunnossa, koska myös nokka vaikuttaa huomattavasti pidemmältä kuin V70:ssä. V90:n pituus hätyyttelee viiden metrin rajaa, mikä on Volvon mukaan mahdollistanut entistä vinomman peräpään tavaratilan suuremmin kärsimättä. Takakontin kokonaisvetoisuus on kuitenkin pienentynyt jonkin verran reiluun 1500 litraan, eli kauneuden eteen on jouduttu tekemään pieniä uhrauksia. Tavaratilan perusvetoisuutta Volvo ei vielä ilmoita, koska sitä ollaan vasta luokittelemassa eri maiden standardien mukaan.
V90:een saa S90:n ja XC90:n tavoin ainoastaan kaksilitraisia neloskoneita. Alkuvaiheessa autoon tarjotaan kahta dieseliä ja kahta bensamoottoria. Etuvetoisessa D4-aloitusmallissa on 190-heppainen ja 400 newtonin väännön tuottava nakuttaja, kun taas kalliimpaa D5:tä vauhdittaa 235-heppainen ja 480 newtonia kehittävä diesel. D5 on aina nelivetoinen. Bensakoneiden valikoima starttaa turboahdetun T5:n voimin, josta irtoaa reilut 250 hevosvoimaa ja tasan 350 newtonia. T5 on etuvetoinen, kun taas tehokkaampi T6-bensaversio raapii joka nurkasta. T6:n koneessa on sekä turbo että kompressori, ja teholukema on mukavat 320 heppaa ja vääntö 400 newtonia. Manuaalilaatikko on siirretty pölyttymään museon hyllylle, eli V90 on aina automaattivaihteinen.
Suosittelemme
Moottorivalikoima laajenee vielä marraskuussa esiteltävällä T8:lla, jossa turbolla sekä kompressorilla varustettu bensaturbo yhdistetään sähkömoottoriin. Sähköisen voimanlähteen teho ohjataan takapyörille, eli tämäkin versio on nelivetoinen. Kokonaisteho on muhkeat 407 heppaa ja vääntö 640 newtonia, ja teoreettisen normikulutuksen kerrotaan olevan vain 2,1 litraa satasella. Pelkän sähkön voimin autolla pitäisi päästä yli 45 kilometriä. Putkessa saattaa lisäksi olla vieläkin tehokkaampi Polestar-versio, ja myös ison Volvon coupé-malli voi huhujen mukaan tulla markkinoille vielä ennen vuotta 2020.
V90 esitellään suurelle yleisölle maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä, ja kotimaan kamaralla auto saadaan myyntiin alkusyksystä. Aloitusmallin hinnan pitäisi jäädä selvästi 50 000 euron alapuolelle, eli farmari-Volvo saattaa tulevaisuudessakin olla Suomen myydyin iso auto.