Tässä on Porschen uusi karvalakkimaasturi

Porsche on noussut legendaariseen maineeseen urheiluautojensa avulla, mutta valtaosa merkin myynnistä muodostuu nykyään katumaastureista. Isoa Cayennea on myyty menestyksekkäästi jo kohta 15 vuoden ajan, ja kompaktimpi Macan täydensi Porschen SUV-mallistoa alaspäin pari vuotta sitten. Macan on mennyt mukavasti kaupaksi, vaikka edullisin versio useimmilla markkina-alueilla on ollut tähän asti kolmilitraisella nakuttajalla varustettu Macan S Diesel. Muutamilla markkinoilla on tosin tarjottu myös nelisylinterisellä bensaturbolla vauhditettua aloitusmallia.

Nyt tämä versio on tulossa myyntiin myös useimmissa Euroopan maissa. Nelipyttyistä Macania vauhdittaa VW-pohjainen kaksilitrainen turbokone, joka on tuttu mm. Golf GTI:n pellin alta. Porsche esitteli äskettäin myös nelosbokserilla varustetun 718 Boxsterin, eli viime vuosikymmeninä vähintään kuusisylinterisiä moottoreita suosinut merkki on tällä hetkellä kovassa downsizing-huumassa. Boxsterin kone on kuitenkin Porschelle tyypillinen vastaiskumoottori ja täysin merkin omaa käsialaa, kun taas Macanin nelosturbo on tavanomaisempi rivimoottori.

Macan_2

Koneesta irtoaa Porschen katumaasturissa 252 hevosvoiman huipputeho ja 370 newtonin vääntö. Täysi vääntölukema on käytössä jo 1600 kierroksesta lähtien, eli menon pitäisi olla lähes dieselmäisen vaivatonta. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle seitsemänpykäläisen PDK-kaksoiskytkinautomaatin kautta. Porsche mainostaa Macanin olevan SUV-segmentin urheiluauto, ja niinpä nelipyttyinen aloitusmallikin kiihtyy nollasta sataan 6,7 sekunnissa. Macaniin saa myös Porschen sporttimalleissa useammin nähdyn Sport Chrono -paketin, jolloin lukema paranee 6,5 sekuntiin. Huippunopeudeksi kerrotaan tällaiseksi autoksi mukavat 229 km/h.

Auton viralliseksi keskikulutukseksi luvataan rengastuksesta riippuen 7,2-7,4 litraa satasella, mutta nämä lukemat ylittyvät varmasti käytännön ajossa. Nelisylinterinenkin Macan painaa nimittäin melko massiiviset 1770 kiloa, ja myös vakiovarusteisiin kuuluva neliveto nostaa kulutusta. Nelipyttyisen Macanin varustelu on ainakin Saksan markkinoilla varsin kattava, koska vakiona ovat mm. alcantaralla osittain verhoillut mukavuusistuimet, kuskin penkin kahdeksansuuntaiset sähkösäädöt, Porschen viimeisimmän sukupolven PCM-tietoviihdejärjestelmä, sähkötoiminen takaluukun kansi ja kaistavahti.

Macan_3

Suosittelemme

Lisävarustelista on silti todella pitkä Porschelle tuttuun tyyliin, ja esimerkiksi ilmajousituksesta joutuu maksamaan lisähintaa. Nelos-Macanin erottaa useampisylinterisistä sisarmalleistaan mustien sivuikkunalistojen, 18-tuumaisten pyörien, mustien jarrusatuloiden ja hieman vaatimattomampien pakoputkenpäiden avulla. Autolle on saatu hinta jo Suomessakin. Täällä nelipyttyisestä Macanista täytyy maksaa reilut 82 000 euroa perusvarusteilla, eli hintaeroksi kuusisylinteriseen S Diesel -versioon jää noin viisi tonnia.

Lue lisää