Tässä on Norjan kuninkaan uusi Audi – kuusi ovea ja pituus lähes 6,4 metriä!

Kuninkaallisten talleista ympäri maailmaa löytyy mielenkiintoisia menopelejä. Viime viikolla uutisoimme Englannin kuningattaren entisestä Bentleystä, ja nyt vuorossa on Norjan monarkin uusi kulkuväline. Maassa vietetään tänä vuonna kuninkaan vallassaolon 25-vuotisjuhlaa, ja seremoniat vaativat myös erityisen auton. Niinpä Norjan kuningashuone tilasi Audilta ekstrapitkän A8 L:n, jossa on myös kaksi lisäovea.

Audin edustusauton pituus on jatkettu 6,36 metriin, ja akselivälilläkin on mittaa peräti 4,22 metriä. Valmistaja kuvailee luomustaan poikkeuksellisen pitkäksi luksussedaniksi, ja auton kehitystyö kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti vei lähes vuoden. Metallisiniseksi maalattu limo-A8 laitettiin uusiksi A-pilarista taaksepäin ja kevytmetallista tehdyn korin vahvistamiseen kiinnitettiin erityistä huomiota. Niinpä alumiinisia tukirakenteita on sekä kynnyskoteloissa että keskitunnelissa, ja matkustamon sekä tavaratilan välissä on tuplaseinä. Audi halusi tehdä korista lähes yhtä vääntöjäykän kuin tavallisessa A8 L:ssä, joten myös pidennettyä kattoa on tuettu lisävahvisteilla.

audi_3


Kattoon on upotettu 2,4 metrin mittainen lasipaneeli, ja limusiinissa on myös jenkkityyliset kulmavalot sekä etu- että takavaloumpioissa. Lainsäädäntö vaatii niitä myös Euroopassa, kun auton pituus ylittää tietyn rajan. Kuusiovinen auto on myös kuusipaikkainen, ja kaikilla istuimilla matkataan kasvot menosuuntaan. Jokaisen penkkirivin matkustajilla on lisäksi omat aurinkoverhot. Istuimet on verhoiltu ekstrapehmeällä Valcona-nahalla, jonka sävyksi on valittu vaalea beige. Keskimmäisen ja takimmaisen rivin penkkejä pystyy säätämään erikseen sähköisesti, ja istuinten välissä on täyspitkä keskikonsoli. Sen päällä on erillinen näyttö, ja konsoli kätkee sisäänsä myös jäähdytetyn lokeron.

audi_4

Voimanlähdepuoli on toisaalta yllättävänkin vaatimatonta tasoa. Pellin alla ei nimittäin murise kaksitoistapyttyinen kone tai edes veekasi, vaan ekstrapitkää Audia vauhdittaa turboahdettu kolmilitrainen kuutonen. Siitä irtoaa 310 heppaa ja 440 newtonin vääntö, joiden turvin luksus-A8 kiihtyy nollasta sataan 7,1 sekunnissa. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h:n lukemaan, joten auto tuntuu kulkevan kuudenkin sylinterin voimin aivan riittävästi näin isoksi limusiiniksi.





audi_2

Kuninkaallinen Audi painaa hieman yli 2400 kiloa, eli massaa on kertynyt melkoisesti alumiinirakenteesta huolimatta. Limusiinissa on 19-tuumaiset pyörät ja S8:sta lainatut jarrut. Autossa on luonnollisesti myös Audin tavaramerkiksi noussut quattro-neliveto, ja voimansiirrosta vastaa kahdeksanvaihteinen automaatti. Audi ei muuten itse halunnut kertoa erikoismallin tilaajan identiteettiä, mutta norjalainen nettisivusto paljasti auton kuuluvan kuninkaallisen perheen kalustoon.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...