Audin edelliskorimalliseen Q7:ään oli tarjolla hirviömäinen V12 TDI, mutta viime vuonna esitellyn toisen sukupolven Q7:n on täytynyt tyytyä tähän asti vain kuusisylinterisiin koneisiin. Tehoversioille on kuitenkin kysyntää katumaasturiasiakkaidenkin joukossa, minkä osoittaa Audin ensimmäisen dieselmoottorisen S-mallin, eli SQ5 TDI:n viime vuosina nauttima menestys. Nyt samaa reseptiä on sovellettu auton isoveljeen, mutta annostus on vielä paljon pippurisempi.
Monet Audin kilpailijoista ovat kehittäneet enää korkeintaan kuusipyttyisiä dieselmoottoreita, ja Volvo on mennyt downsizing-ajattelussa jopa niin pitkälle, että tarjolla on enää pelkästään neloskoneita. Ingolstadtin pojat luottavat kuitenkin edelleen klassiseen veekasivoimaan. Niinpä Audi on luonut upouuden nelilitraisen V8 TDI:n, josta irtoaa 435 hevosvoiman teho ja asfalttia rypistävä 900 newtonin vääntö. Tuoreen moottorin ensimmäinen käyttökohde on tällä viikolla paljastettu SQ7 TDI.
Muhkeiden teho- ja vääntölukemien taustalla piilee varsin mielenkiintoista tekniikkaa. Audin kuningaskatumaasturin koneessa on nimittäin peräti kolme ahdinta, joista kaksi on perinteistä pakokaasuahdinta, eli turboa. Kolmas ahdin on puolestaan todella innovatiivinen ratkaisu, koska SQ7:n moottorissa käytetään ensimmäistä kertaa historiassa sähkötoimista kompressoria. Sen pitäisi siirtää alakierroksilla muuten syntyvä turboviive historian lehdille, eli auto lähtee paikaltaan melkoisen vaikuttavalla tavalla. Audi lupaakin ison SUV:n kiihtyvyydeksi nollasta sataan vain 4,8 sekuntia, mikä on samaa tasoa vielä tehokkaammilla bensakoneilla varustettujen kilpailijoiden kanssa. Polttoaineen janon pitäisi kuitenkin jäädä huomattavasti pienemmäksi, ja Audi ilmoittaa SQ7 TDI:n viralliseksi keskikulutukseksi vain 7,4 litraa satasella.
Sähköinen ahdin saa virtansa auton lattian alle asennetulta 48 voltin litiumioniakulta, joka ruokkii myös SQ7:n toista innovaatiota, eli sähkömekaanista aktiivista kallistuksenvaimennusta. Etu- ja takapään kallistuksenvaimentimia voidaan säätää erikseen, minkä pitäisi tehdä mutka-ajosta entistä tarkempaa. Jo tavallista Q7:ää on kehuttu ketteryydestään, joten tehodieselillä varustettu sporttiversio saattaa olla yllättävän hauska auto ajaa ulkomitoistaan huolimatta. SQ7:n luvataan olevan luokkansa kevyin SUV, mistä on suuri apu tässä suhteessa.
Suosittelemme
SQ7 TDI:n erottaa pienempitehoisista sisarmalleistaan uuden maskin ja 20-tuumaisten vanteiden sekä Audin S-tyyliin kuuluvien alumiinisten peilinkoteloiden ja neljän pakoputkenpään avulla. Sporttimallissakaan ei tarvitse tinkiä käytännöllisyydestä, koska autoa saa myös seitsemänpaikkaisena Q7:n normaaliversioiden tapaan. Ässässä on kuitenkin vakiona urheiluistuimet, jotka pitävät matkustajat tukevammin paikoillaan tiukemmassakin kanttailussa. Audin SUV-mallien uusi kuningas saadaan Suomessa myyntiin loppukesästä, mutta hintoja ei ole vielä vahvistettu.