MAINOS: Casio Watches Finland







Tässä on Jaguar E-Type ”GTO” – amerikkalaisspesialistin tekemä restomod yhdistää parhaat palat samaan pakettiin

Jaguar E-Type mainitaan usein mm. Lamborghini Miuran ohella vahvana ehdokkaana kaikkien aikojen kauneimmasta autosta puhuttaessa. Moni ei uskaltaisi peukaloida tämän tason ikonia, mutta floridalaislähtöinen ECD Automotive Design päätti silti luoda oman näkemyksensä mukaisen optimaalisen E-Typen.

ECD:n asiakastyö on saanut nimekseen GTO tai vähemmän tuttavallisesti Bridgewater Commission. Räätälintyönä tehdyn luomuksen koripaneelit teetettiin Isossa-Britanniassa, ja niiden muotoihin on haettu vaikutteita sekä ykkössarjan E-Typestä että kisakäyttöön tehdystä D-Typestä. Uuteen koriin kuuluvat uniikki konepelti, kustomoitu peräpää ja toimivat louversit nokkapellissä. Muutoksista huolimatta yleisvaikutelma on pysynyt vahvasti klassisen puolella, mitä korostaa myös ulkoväriksi valittu British Racing Green metallihohtoisena.

Kun kori oli saatu valmiiksi, se lähetettiin Atlantin toiselle puolelle ja sovitettiin E-Type Series II:n alustalle. Seuraavassa vaiheessa ECD ulkoisti voimanlähdepuolen Teksasin Austinissa majailevalle Team CJ:lle. Siellä auton nokalle sovitettiin viimeisen sarjan E-Typestä tuttu vapaasti hengittävä V12, jota kohennettiin esimerkiksi päivitetyn ruiskutuksen, räätälintyönä tehdyn pakoputkiston ja modernin jäähdytysjärjestelmän avulla. Teholukema saatiin nostettua yli 400 hevosvoimaan, jotka välitetään luonnollisesti takapyörille.

Suosittelemme


”GTO”:hon asennettiin myös täysin uusi jousitus, joka mahdollistaa säädettävän ajokorkeuden ja iskunvaimennuksen. Lisäksi autossa on uusi ohjausvaihde, edessä kuusi- ja takana nelimäntäiset jarrusatulat sekä 15-tuumaiset Turrino-pinnavanteet Pirellin renkailla. Ohjaamon puolella restomodeissa sorrutaan usein liialliseen modernisointiin erilaisten näyttöjen myötä, mutta tämä ei koske ECD:n Jaguaria. Kabiinin tunnelma on pitkälti periodikorrekti, mutta alkuperäistä ylellisempi. Räätälintyönä tehdyt istuimet on verhoiltu Spinneybeck Lucente Hercules -nahalla, ja kojelaudan keskiosan klassisia mittareita sekä katkaisimia ympäröi harjattu alumiini.

Autosta löytyy myös bluetooh-äänentoistojärjestelmän, valoautomatiikan ja keskuslukituksen kaltaisia moderneja mukavuusvarusteita, mutta ne on piilotettu taidokkaasti. ECD:n toimitusjohtaja Scott Wallacen mukaan firma on jopa edelleenkehittämässä Jaguarin historiaa sen pelkän kunnioittamisen sijasta, koska hänen mielestään vastaava ”GTO” olisi pitänyt aikoinaan luoda jo Coventryn tehtaalla.

Jaguar E-Type "GTO"

LähdeCarscoops


Lue lisää