Tässä on Italian poliisin uusi menopeli – 510-heppaista Alfaa ei pääse ihan helpolla karkuun

Italian Carabinieri-poliisilla on ollut vuosien varrella käytössään hieman tavallista tehokkaampaakin kalustoa. Lainvartijoiden alla on nähty mm. Lamborghini Gallardo ja Huracán, joita on hyödynnetty erilaisissa erikoistehtävissä. Nyt saapasmaan sinivuokoille luovutettiin kaksi Alfa Romeota, jotka nekään eivät ole aivan yleisimmästä päästä.

alfa_2

Uudet poliisiautot ovat nimittäin tuoreen Giulian Quadrifoglio-huippuversioita. Pellin alla murisee tuplaturbotettu 2,9 litrainen veekuutonen, josta irtoaa peräti 510 hevosvoimaa ja 600 newtonin huippuvääntö. Potku välitetään takapyörille kuusipykäläisen manuaalilaatikon kautta. Poliisi-Alfat kiihtyvät nollasta sataan vain 3,9 sekunnissa, ja meno päättyy vasta 305 km/h:n kohdalla. Rosvoilla riittää siis tekemistä karistaakseen nämä autot kannoiltaan.

Giuliat tulevat käyttöön Roomassa sekä Milanossa, ja ne on maalattu Italian Carabinieri-poliisivoimien perinteisellä tummansinisellä sävyllä. Valkoiset tehosteet ja punaiset raidat auttavat erottamaan poliisi-Alfat paremmin muusta liikenteestä. Autoissa on myös ledivalopalkki katolla, siniset hälytysvalot etupuskurin ritilöiden takana ja luonnollisesti isot Carabinieri-tekstit kyljissä sekä konepellin etureunassa.

alfa_3

Sisätiloissa muutoksia on tehty vielä enemmän. Sieltä löytyy poliisiradio, etumatkustajan puolen tablettitietokone ja uusia namiskoita, joilla käytetään hälytysvaloja ja sireeniä. Poliisi-Giulioissa on myös mm. defibrillaattori sekä omat säilytyspaikkansa aseille ja ledipysäytysvaloille.

alfa_4

Giulia Quadrifoglio on paljon nopeampi kuin useimmat poliisiautot, joten näitä Alfoja ei voi antaa kenen tahansa käsiin. Niiden rattiin pääseekin vain kourallinen harvoja ja valittuja poliiseja, jotka ovat käyneet Alfa Romeon ajokoulun Varano de Melegarin radalla. Tämän jälkeen he saavat käyttää Italian nopeimpiin kuuluvia poliisiautoja erilaisissa seremonioissa ja erikoistehtävissä, kuten mm. veren ja sisäelinten pikakuljetuksissa.

alfa_5

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...