Tässä on Italian poliisin uusi menopeli – 510-heppaista Alfaa ei pääse ihan helpolla karkuun

Italian Carabinieri-poliisilla on ollut vuosien varrella käytössään hieman tavallista tehokkaampaakin kalustoa. Lainvartijoiden alla on nähty mm. Lamborghini Gallardo ja Huracán, joita on hyödynnetty erilaisissa erikoistehtävissä. Nyt saapasmaan sinivuokoille luovutettiin kaksi Alfa Romeota, jotka nekään eivät ole aivan yleisimmästä päästä.

alfa_2

-- MAINOS --

Uudet poliisiautot ovat nimittäin tuoreen Giulian Quadrifoglio-huippuversioita. Pellin alla murisee tuplaturbotettu 2,9 litrainen veekuutonen, josta irtoaa peräti 510 hevosvoimaa ja 600 newtonin huippuvääntö. Potku välitetään takapyörille kuusipykäläisen manuaalilaatikon kautta. Poliisi-Alfat kiihtyvät nollasta sataan vain 3,9 sekunnissa, ja meno päättyy vasta 305 km/h:n kohdalla. Rosvoilla riittää siis tekemistä karistaakseen nämä autot kannoiltaan.

Giuliat tulevat käyttöön Roomassa sekä Milanossa, ja ne on maalattu Italian Carabinieri-poliisivoimien perinteisellä tummansinisellä sävyllä. Valkoiset tehosteet ja punaiset raidat auttavat erottamaan poliisi-Alfat paremmin muusta liikenteestä. Autoissa on myös ledivalopalkki katolla, siniset hälytysvalot etupuskurin ritilöiden takana ja luonnollisesti isot Carabinieri-tekstit kyljissä sekä konepellin etureunassa.

alfa_3

-- MAINOS --




Sisätiloissa muutoksia on tehty vielä enemmän. Sieltä löytyy poliisiradio, etumatkustajan puolen tablettitietokone ja uusia namiskoita, joilla käytetään hälytysvaloja ja sireeniä. Poliisi-Giulioissa on myös mm. defibrillaattori sekä omat säilytyspaikkansa aseille ja ledipysäytysvaloille.

alfa_4

-- MAINOS --

Giulia Quadrifoglio on paljon nopeampi kuin useimmat poliisiautot, joten näitä Alfoja ei voi antaa kenen tahansa käsiin. Niiden rattiin pääseekin vain kourallinen harvoja ja valittuja poliiseja, jotka ovat käyneet Alfa Romeon ajokoulun Varano de Melegarin radalla. Tämän jälkeen he saavat käyttää Italian nopeimpiin kuuluvia poliisiautoja erilaisissa seremonioissa ja erikoistehtävissä, kuten mm. veren ja sisäelinten pikakuljetuksissa.

alfa_5

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche esitteli sähköautonsa perusmallin – takavetoisen Taycanin hinnan pitäisi jäädä viisinumeroiseen lukemaan

Vuoden päivät markkinoilla ollut Taycan-täyssähköauto on noussut nopeasti yhdeksi Porschen myydyimmistä malleista. Suosio saattaa vielä kasvaa pian tarjolle tulevan...

Koronan hiljentämä museo myy 200 klassista muskeliautoa

Covid-19 on iskenyt yrityksiin ympäri maailman, ja yksi pahiten kärsineistä aloista on elämysmatkailu. Näin on käynyt myös floridalaiselle museolle...

Tarina 35 vuotta sitten menehtyneen aavikkorallin järjestäjän unelmista elää yhä

Paris-Dakar aavikkorallin idean sai ensimmäisenä päähänsä ranskalainen seikkailija ja fanaattinen moottoripyöräilijä Thierry Sabiné. Sabiné järjesti 1975, tuolloin Enduropale kisana...

Uusi Honda Civic Type R on pian täällä – hot hatch jää bensakoneisten Hondien viimeiseksi mohikaaniksi

Honda Civic Type R on vaihtanut viime vuosina sukupolvea varsin kiivaaseen tahtiin. Pian tulossa on jälleen uusi Type R,...

Nissan julkaisi lisätietoja uudesta Qashqaista – crossoverin moottorivalikoima koostuu pelkästään hybrideistä

Suomen myydyimpien autojen joukkoon kuuluva Nissan Qashqai siirtyy pian kolmanteen sukupolveensa. Crossoverin sisustasta on jo julkaistu ennakkotietoja, ja nyt...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.