BMW viettää tänä vuonna satavuotissynttäreitään. Merkki panostaa täysillä juhlallisuuksiin, ja niinpä kokonaan uusia malleja ei juuri ehditä esittelemään. BMW-fanien ei kuitenkaan tarvitse olla täysin kuivin suin, koska yksi merkin tärkeimmistä mallisarjoista on sentään uudistumisvuorossa syksyllä.
Kyseessä on ylemmän keskiluokan saksalaisikonien joukkoon kuuluva 5-sarja. Auton pahimpiin kilpailijoihin lukeutuva E-luokan Mersu tulee kauppoihin uudistuneena jo keväällä, ja Audi A6 seuraa perässä vuonna 2017. Mercedes muuttuu uuden korimallin myötä lähes hämäävän samannäköiseksi C- ja S-luokan kanssa, kun taas Audin muotoilu lähtee aivan uusille urille nykymallistoon verrattuna. Entäpä 5-sarja?
Uutta Viitosta on testattu jo pitkään, ja prototyyppien naamiointi vähenee koko ajan myynnin aloituksen lähestyessä. Nyt salavalokuvaajien linsseihin on bongattu testiautoja, joista erottaa jo hyvin uuden 5-sarjan tärkeimmät linjat psykedeelisestä naamiointiteipistä huolimatta.
Bemari ei lähde muuttamaan autoa kovinkaan radikaalisti ulkoapäin. Kattolinja ja perä ovat hyvin samantyylisiä kuin nykyisessä Viitosessa. Parhaiten uuden sukupolven erottaa nokasta, jossa etuvalot ulottuvat munuaismaskiin asti 3- ja 7-sarjan autojen tavoin. Valot ovat hyvin samanhenkiset kuin 7-sarjan isoveljessä, mutta munuaisiin on keksitty jotakin uutta. Niiden kromikehykset ovat nimittäin huomattavan paksut muihin nykybemareihin verrattuna. Sisätiloissa näkyvin muutos on keskeltä kojelautaa törröttävä iso näyttö, joka on samantyylinen kuin melkein kaikissa uusissa BMW:issä.
Vaikka korimuotoilun uudistuminen on melko hillittyä, pinnan alla tapahtuu paljon. Nykyistä Viitosta on kehuttu paljon, mutta yksi auton helmasynneistä on ollut liian suuri paino. Tähän saadaan muutos uuden sukupolven myötä. Auton pitäisi laihtua jopa 100 kilolla, vaikka mitat pysyvät suunnilleen ennallaan. Akseliväli kasvaa tosin todennäköisesti muutamalla sentillä. 7-sarjan laihdutuskuuri saavutettiin runsaalla hiilikuidun käytöllä, mutta pikkuveljessä panostetaan enemmän alumiiniin. Molemmissa autoissa käytetään samaa CLAR-nimistä pohjalevyä.
5-sarjaan tulee saataville monia Seiskasta tuttuja varusteita, kuten ilmajousitus, nelipyöräohjaus, eri toimintojen eleohjaus ja mahdollisuus pysäköidä auto kauko-ohjatusti ulkoapäin. Myös ajoavustimet ovat luonnollisesti viimeistä huutoa. Moottoripuolella tärkein uudistus on pistokehybridiversioiden tarjonnan lisääntyminen. Koodinimeä G30 totteleva uusi Viitonen paljastetaan suurelle yleisölle ensimmäistä kertaa lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä, ja myynnin pitäisi käynnistyä vuodenvaihteen tienoilla.
Suosittelemme
Kuvat: Worldcarfans.com