Tämän lähemmäksi Ferrarin katumaasturia ei ole mahdollista päästä – Maserati esitteli uuden Levanten

Maserati on Ferrarin lisäksi toinen Fiat Chrysler Automobilesin italialaisista urheiluautomerkeistä. Maranellon ori on toki maineeltaan tarunhohtoisempi ja legendaarisempi, mutta myös Maseratilla on komea menneisyys erilaisten sporttien ja GT-autojen valmistajana. Viime vuosina Maseratille on asetettu kovia tavoitteita myynnin kasvun osalta, ja niinpä mallisto onkin laajentunut alaspäin kookasta Quattroportea pienemmällä Ghibli-sedanilla. Tästä huolimatta kunnianhimoisiin myyntitavoitteisiin ei ole päästy, joten atrainmerkin mallivalikoima täydentyy nyt katumaasturilla.

Monien perinteisten luksus- ja urheiluautomerkkien menekistä valtaosa muodostuu nykyään SUV-luokan autoista, joten sinänsä asiassa ei ole mitään vallankumouksellista. Ferrarin ja koko FCA-konsernin pääjohtaja Sergio Marchionne totesi hiljattain, että Ferrarilta voisi tulla katumaasturi vain hänen kuolleen ruumiinsa yli. Ferrareissa ja Maserateissa käytetään paljon yhteistä tekniikkaa, joten Maseratin uusi SUV on lähempänä Ferrarin katumaasturia kuin mikään muu auto maailmassa.

Levante_2

Kolmisakaraisesta atrainlogostaan tunnettu merkki esitteli jo yli neljä vuotta sitten Kubang-nimisen konseptiauton, jonka pohjalta tuore katumaasturi on kehitetty. Nimi on kuitenkin muuttunut matkan varrella, koska tuotantoversio on ristitty Levanteksi. Myös auton muodoissa on paljon samaa kuin konseptissa, mutta Levanten nokka näyttää kasvaneen selvästi pituutta. Tällä luodaan mielleyhtymiä Maseratin urheiluautoihin, ja myös maskissa sekä etuvaloissa on samaa henkeä mm. taannoisen Alfieri-sporttikonseptin kanssa.

Levanten käsiteltävyyden kehutaan olevan huippuluokkaa myös vähemmän pitävillä tienpinnoilla sekä maastossa, ja niinpä autossa on vakiona älykäs nelivetojärjestelmä, ilmajousitus ja sähkösääteiset iskunvaimentimet. Ghibliin on jo tarjolla dieselkone, eli nakuttaja ei ole enää mikään pyhäinhäväistys edes Maseratin pellin alla. Diesel on muutenkin katumaastureissa bensamoottoria suositumpi vaihtoehto, joten Levanteenkin tarjotaan 275-heppaista V6-nakuttajaa. Auto kiihtyy sen voimin 6.9 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on mukavat 230 km/h. Jos tämä ei riitä, Levanteen saa myös kaksi tehokkaampaa moottorivaihtoehtoa. Ne ovat kolmilitraisia tupla-ahdettuja bensaveekuutosia, joista irtoaa joko 350 tai 430 heppaa. Nämä koneet vauhdittavat auton nollasta sataan 6,3 tai 5,2 sekunnissa.

Levante_3

Suosittelemme

Tällaiset arvot eivät kuitenkaan vielä riitä Porsche Cayenne Turbon ja kumppaneiden kanssa kilpailemiseen, joten ehkäpä Maseratilla on vielä suunnitteilla todellinen tykkiversio Levantesta. V6-mallit ovat jo tuotannossa, ja auto esitellään suurelle yleisölle maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä. Myyntiin Maseratin uusi katumaasturi saadaan Euroopan markkinoilla jo keväällä.

Levante_4

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat