Tämäkin on täysin laillista Saksassa – Bugatti Veyronin omistaja kiihdytti hyperautonsa 402,5 km/h:n nopeuteen yleisellä Autobahnilla

Vuonna 2005 esitelty Bugatti Veyron piti pitkään hallussaan maailman nopeimman sarjatuotantoauton titteliä, kunnes Bugattin uusin hyperauto Chiron ja mm. ruotsalaisen Koenigseggin eri mallit ovat napanneet huippunopeuskuninkuuden itselleen. Veyron on silti edelleen kaikkea muuta kuin hidas, koska se yltää yli 400 km/h:n huippuihin.

Veyronin harvalukuisiin omistajiin lukeutuva Radim Passer päätti yrittää jo vuonna 2011 uutta nopeusennätystä yleisellä tiellä. Suorituspaikaksi valittiin ainoa laillinen mahdollisuus, eli nopeusrajoittamaton saksalainen Autobahn. Tavoitteeksi otettiin 400 km/:n maagisen rajan rikkominen, mikä edellytti tietysti mahdollisimman hiljaista muuta liikennettä. Niinpä ennätysyritys ajoitettiin aamun varhaisiin tunteihin, jolloin paikaksi valitun Autobahnin pitkä suora oli vielä suhteellisen tyhjä.

Passer ylsi kuitenkin Veyronillaan ”vain” 375 km/h:n huippunopeuteen. Myöhemmin paljastui, että ulkoilman lämpötila oli liian alhainen 1000-heppaisen Bugattin huippunopeusmoodin aktivoimiseen. Valmistaja auttoi asiassa auliisti, ja niinpä Passer ryhtyi uuteen yritykseen. Tälläkään kertaa huippunopeusmoodia ei saatu päälle vaihteistossa olleen vian vuoksi. Veyroniin vaihdettiin tehtaalla uusi laatikko, ja samalla auto sai myös tuoreet renkaat.

Näillä avuin Radim Passer lähti kolmanteen yritykseensä vuonna 2015. Nyt hän onnistui vihdonkin tavoitteessaan, ja huippunopeudeksi kirjattiin tarkalleen 402,5 km/h. Passerista tuli siis ensimmäinen ihminen, joka rikkoi 400 km/h:n rajapyykin yleisellä tiellä. Bugattin muillekin omistajille tarjotaan kyllä tätä mahdollisuutta, mutta suorituspaikkana toimii yleisiä teitä paljon turvallisempi Ehra-Lessienin testirata Saksassa, jossa VW-konserni testaa muitakin autojaan.

Passer ei kuitenkaan saanut säilyttää ennätystään kuin pari vuotta. Koenisgeggin testikuski ylsi nimittäin viime marraskuussa peräti 447 km/h:n nopeuteen Agera RS:n ratissa Atlantin toisella puolella, mutta tässä ennätysyrityksessä tie suljettiin muulta liikenteeltä. Radim Passer on siis edelleen todennäköisesti ainoa ihminen, joka on ajanut yli neljääsataa oikeasti yleisellä tiellä.

LähdeCarscoops

Aihepiirin uusimmat

Uusi Daihatsu Taft haluaa haastaa jälleen Suzuki Jimnyn maastossa

Daihatsu Taft on jääny Suomessa toistaiseksi aika vieraaksi automalliksi, mutta kyseessä on alkujaan täälläkin paremmin tunnetun Suzuki Jimnyn kilpailija.

Dacian SUV-suosikki uudistuu – kolmannen sukupolven Dusteria saa myös hybridinä

Osittain kierrätysmuovista valmistettu Dacia Duster siirtyy kolmanteen sukupolveensa, joka on edeltäjäänsä näyttävämpi ja sähköisempi.

Stellantis on valmis kääntämään takkinsa, jos sähköautojen kysyntä sakkaa

Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares on todennut, että maailman kolmanneksi suurin autonvalmistaja on valmis muuttamaan sähköautostrategiaansa ensi vuoden tärkeiden Yhdysvaltojen ja Euroopan vaalien tulosten perusteella.

Tesla Cybertruckin tuotantomalli esiteltiin vihdoinkin – osa lupauksista jäi kuitenkin täyttymättä

Siitä on kulunut jo neljä vuotta, kun Tesla Cybertruckin tutkielma tuotiin julkisuuteen. Monien viivästysten jälkeen nyt on vihdoinkin tuotantomallin esittelyn vuoro.

Tyyliniekan uusimmat