Tämäkin on täysin laillista Saksassa – Bugatti Veyronin omistaja kiihdytti hyperautonsa 402,5 km/h:n nopeuteen yleisellä Autobahnilla

Vuonna 2005 esitelty Bugatti Veyron piti pitkään hallussaan maailman nopeimman sarjatuotantoauton titteliä, kunnes Bugattin uusin hyperauto Chiron ja mm. ruotsalaisen Koenigseggin eri mallit ovat napanneet huippunopeuskuninkuuden itselleen. Veyron on silti edelleen kaikkea muuta kuin hidas, koska se yltää yli 400 km/h:n huippuihin.

Veyronin harvalukuisiin omistajiin lukeutuva Radim Passer päätti yrittää jo vuonna 2011 uutta nopeusennätystä yleisellä tiellä. Suorituspaikaksi valittiin ainoa laillinen mahdollisuus, eli nopeusrajoittamaton saksalainen Autobahn. Tavoitteeksi otettiin 400 km/:n maagisen rajan rikkominen, mikä edellytti tietysti mahdollisimman hiljaista muuta liikennettä. Niinpä ennätysyritys ajoitettiin aamun varhaisiin tunteihin, jolloin paikaksi valitun Autobahnin pitkä suora oli vielä suhteellisen tyhjä.

Passer ylsi kuitenkin Veyronillaan ”vain” 375 km/h:n huippunopeuteen. Myöhemmin paljastui, että ulkoilman lämpötila oli liian alhainen 1000-heppaisen Bugattin huippunopeusmoodin aktivoimiseen. Valmistaja auttoi asiassa auliisti, ja niinpä Passer ryhtyi uuteen yritykseen. Tälläkään kertaa huippunopeusmoodia ei saatu päälle vaihteistossa olleen vian vuoksi. Veyroniin vaihdettiin tehtaalla uusi laatikko, ja samalla auto sai myös tuoreet renkaat.

Näillä avuin Radim Passer lähti kolmanteen yritykseensä vuonna 2015. Nyt hän onnistui vihdonkin tavoitteessaan, ja huippunopeudeksi kirjattiin tarkalleen 402,5 km/h. Passerista tuli siis ensimmäinen ihminen, joka rikkoi 400 km/h:n rajapyykin yleisellä tiellä. Bugattin muillekin omistajille tarjotaan kyllä tätä mahdollisuutta, mutta suorituspaikkana toimii yleisiä teitä paljon turvallisempi Ehra-Lessienin testirata Saksassa, jossa VW-konserni testaa muitakin autojaan.

Passer ei kuitenkaan saanut säilyttää ennätystään kuin pari vuotta. Koenisgeggin testikuski ylsi nimittäin viime marraskuussa peräti 447 km/h:n nopeuteen Agera RS:n ratissa Atlantin toisella puolella, mutta tässä ennätysyrityksessä tie suljettiin muulta liikenteeltä. Radim Passer on siis edelleen todennäköisesti ainoa ihminen, joka on ajanut yli neljääsataa oikeasti yleisellä tiellä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...