MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Tämä saksalaisauto valittiin Vuoden Autoksi Euroopassa – kyseessä ei ole kuitenkaan Volkkari, Audi, Mersu tai Bemari

European Car of the Year -palkinto kuuluu autoalan arvostetuimpiin meriitteihin. Se on jaettu parhaalle uutuusmallille jo vuodesta 1964 lähtien, ja valinnan tekevät eurooppalaiset autotoimittajat. Tänä vuonna palkintoraati koostui 58 journalistista, jotka edustivat 22 Euroopan maata. Juryn jokaisen jäsenen piti jakaa 25 pistettä loppusuoralle päässeiden seitsemän auton kesken. Yhdellekään autolle ei saanut antaa kymmentä pistettä enempää, ja niitä piti jakaa vähintään viidelle ehdokkaalle.

Tämänvuotisen äänestyksen lopputulos oli se, että Vuoden Autoksi Euroopassa valittiin uusi Opel Astra. Se sai 309 pistettä, kun toisen sijan saavuttanut Volvo XC90 joutui tyytymään 294 pisteeseen. Kolmanneksi nousi puolestaan kaksipaikkainen avoauto, eli Mazda MX-5 202 pisteellä. Kriteereissä painotetaan mm. hyvää hinta-laatusuhdetta, joten Opelin voitto ei ole sinänsä kovin suuri yllätys. Kalliin Volvon ja normaaliajossa epäkäytännöllisen Mazdan nousu palkintosijoille oli sen sijaan yllättävää.

Loput finalistit jäivät melko kauas kärkikolmikosta. Audi A4 saavutti 189 pistettä, Jaguar XE 163 pistettä, Skoda Superb 147 pistettä ja BMW 7-sarja 143 pistettä. Bemarin uudessa lippulaivassa käytetään mm. innovatiivista osittain hiilikuituista korirakennetta, mutta auton korkea hinta ja vain vähän uutta sisältävä muotoilu estivät sen nousun korkeammille sijoille.

Opelilla on mennyt viime aikoina lujaa, ja uuden Astran valinta Vuoden Autoksi Euroopassa vain vahvistaa merkin positiivista virettä. Viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Astra perustuu täysin uudelle pohjalevylle, ja auto keveni malliuudistuksessa jopa 200 kilolla edeltäjäänsä verrattuna. Autoon saa myös monia lukusluokasta tuttuja varusteita varsin kohtuulliseen hintaan, mutta toisaalta esimerkiksi edeltäjämallista tuttua mukautuvaa alustansäätöjärjestelmää uuteen Astraan ei enää tarjota.

Suomi oli muuten tällä kertaa muuta Eurooppaa edellä, koska kotimaiset auto- ja liikennetoimittajat valitsivat Astran jo viime joulukuussa Vuoden Autoksi Suomessa.



Lue lisää