Tämä crossover sopii radallekin – nelivetoa 280-heppaiseen Hyundai Kona N:ään ei kuitenkaan saa

Hyundai on noussut viime vuosina myös sporttisten autojen ystävien suosikkilistalle N-malliensa myötä. Euroopassa myynnissä olevat i20 ja i30 N saavat pian seuraa N-brändin ensimmäisestä crossoverista, eli Kona N:stä.

I30 N:ää korkeamman Konan keulalla pörisee sama voimanlähde, eli 280 hevosvoiman tehon ja 392 newtonin väännön tarjoava kaksilitrainen turbonelonen. Hetkellisesti potkua saa käyttöön vielä kymmenen heppaa enemmän N Grin Shift -toimintoa hyödyntämällä. Vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti, jossa on märät kytkimet ja muita suorituskyvyn ehdoilla tehtyjä muutoksia. Niihin kuuluvat mm. uudet välitykset ja nopeammat vaihdot mahdollistava ohjausyksikkö.



Pelkästä etuvedosta huolimatta satasen nopeus saavutetaan 5,5 sekunnissa lähtöjärjestelmän avulla. Huippunopeudeksi kerrotaan puolestaan 240 km/h. Aiemmin mainittu N Grin Shift maksimoi moottorin ja vaihteiston suorituskyvyn 20 sekunnin ajaksi, kun taas N Power Shift aktivoituu ripeässä kiihdytyksessä ja hyödyntää parhaan mahdollisen väännön ylöspäin vaihdettaessa. N Track Sense Shift optimoi puolestaan vaihdot ja niiden ajoitukset urheilullisessa ajossa.





Kona N:n 19-tuumaisten takovanteiden takana piilevät paljon vakiota isommat jarrut. Lisäksi autossa on sähköinen tasauspyörästön lukko, läpillä varustettu pakoputkisto, vahvistettu korirakenne sekä viisi ajomoodia, jotka ovat Eco, Normal, Sport, N ja räätälöitävä Custom. Ulkoa ”aidon” N:n erottaa N Line -varustepaketilla varustetuista autoista esimerkiksi maskin ja ilmanottoaukkojen erilaisista ritilöistä, punaisista tehosteraidoista, kattospoilerista sekä takapuskurin alla komeilevasta diffuusorista. Se reunustaa kahta isoa putkenpäätä, jotka loistavat N Linessä poissaolollaan. Myös Sonic Blue -nimisen sinisen värin saa pelkästään N:ään.

Sisältä löytyy puolestaan sporttiratti ja heijastusnäyttö, joka esittää kuulemma pelimäisiä elementtejä N- ja Sport-moodeissa. Digitaalimittaristoa täydentää kymmentuumainen keskinäyttö, jolle saa näkyviin myös eri ratojen karttoja sekä kierrosaikalaskurin. Varustukseen kuuluvat lisäksi N-logolla höystetyt sporttijakkarat, alumiiniset poljinpinnat sekä Performance Blue -väriset tehosteet ympäri ohjaamoa. Ajoavustintarjonta vastaa puolestaan tavallista Konaa, joten N sopii hyvin myös arkikäyttöön. Nelivetoa voi vain jäädä kaipaamaan varsinkin Suomen oloissa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.