Kaikki ei ole aina sitä miltä ensivilkaisulla näyttää. Euroissa vain noin 140 000 euroa maksava auto ei voi olla aito Bugatti, mutta olisiko siitä aidon korvikkeeksi?
Kun oikeiden vastaavien hinnat huitelevat kahdessa miljoonassa eurossa, on helppo ymmärtää halvemman kopioauton houkutus. Nykyaika mahdollistaa sen verran laadukkaasti tehdyt replikat, että niidenkin hinta voi karata tavallisen ihmisen ulottumattomiin. Varsinkin Yhdysvalloissa keskimoottorinen Pontiac Fiero oli pitkään suosittu kohde lasikuidusta tehdyn Ferrari-replikan rakentamista varten.
Fierojen jo käytyä harvinaisemmiksi on juttumme Bugatti Veyron -kopio rakenneltu vuosimallin 2004 Pontiac GTO:sta, sillä löytyyhän siitä haluttu virityskelpoinen LS1 V8 -moottori. Vaikka sylintereitä onkin puolet vähemmän kuin aidossa esikuvassa, niin moottori on hyvämaineisen luotettava rakentelun kohde. Toisin kuin melko pienikokoinen Fiero, niin tällä kertaa esikuvan koko ei ole turhaan kutistanut replikaa miksikään pikkuautoksi. Auton rakentelussa on nähty erityistä vaivaa myös sen eteen, että lopputulos kuulostaisi aidolta W16-esikuvaltaan. Ebaystä myynnistä löytyvän auton kuvauksesta ei tosin käy ilmi miten tämä on tarkalleen tehty, mutta vahva veikkaus on tuunauksen liittyvän auton pakoputkistoon.
Suosittelemme
Myös auton ohjaamo on kokenut melkoisen muodonmuutoksen. Auton myyjä ei ole sama taho, joka on sen rakentanut tähän kuosiin, mutta omistaja kertoo kabiinin olevan varsin miellyttävä paikka kuljettaa ”Bugattia”. Ohjaamosta on äkkiseltään vaikea sanoa kuinka tarkka kopio se on alkuperäisestä, mutta varmasti paremmin tehty, kuin monessa muussa vanhassa Fiero-pohjaisessa replikassa.
Kaksi miljoonaa aidosta asiasta on eittämättä hervoton summa hassata autoon varsinkin kun muistaa, että oikean Veyronin pelkät korjauskulut olisivat varmasti tähtitieteellisiä. Toisaalta 150 000 dollaria pelkästä kopiosta on sekin melkoinen summa maksettavaksi. Lopulta herääkin kysymys, että kuka moisen hilavitkuttimen lopulta haluaa ostaa?