Tämä 1960-luvun klassikko syö moderneja superautoja aamupalaksi – C2-korista Corvettea vauhdittaa tuplaturbotettu LT1-veekasi

Chevrolet Corvette on lukeutunut koko pitkän uransa ajan USA:n harvalukuisten aitojen urheiluautojen joukkoon. Vette tuotiin alun perin markkinoille vuonna 1953 nättinä kaksipaikkaisena avoautona, jonka nokalla pöhisi Blue Flame -markkinointinimellä tunnettu suora kuutonen. Se ei nimestään huolimatta saanut Corvettea liekkeihin, joten pikkulohkokasi seurasi perässä pari vuotta myöhemmin. Siitä eteenpäin Vettessä ei ollut urheilullista pelkästään ulkonäkö, vaan auto tarjosi myös suorituskyvyn osalta reilusti rahalle vastinetta.

Avokattoinen C1-sukupolvi pysyi monien faceliftien voimin tuotannossa mallivuoden 1962 loppuun asti, jolloin estradille astui Larry Shinoda -nimisen muotoilijan piirtämä C2. Stingray-lisänimellä höystettyä uutta Corvettea sai myös coupéna, jonka venemäinen kattolinja kuuluu amerikkalaisen automuotoilun helmiin. 1963-vuosikerran persoonallisuutta lisäsi vielä 1930-luvun klassikot mieleen tuova jaettu takalasi, jonka vuoksi 1963-malliset Vettet tunnetaan Split Window -nimellä. Takalasi muuttui yhtenäiseksi jo seuraavana vuonna, mutta muuten C2-sukupolven linjoihin ei juuri koskettu viiden vuoden malli-iän aikana.





C2:n pellin alle sai parhaimmillaan seitsemänlitraisen, eli 427-kuutiotuumaisen veekasin, jonka ansiosta kaksipaikkainen urheiluauto muuttui täysiveriseksi muskeliautoksi. Tällaisella tekniikkapaketilla ryyditetty Corvette oli aikoinaan kova sana varttimaililla, mutta mutka-ajolle etuakselin päällä lepäävä massiivinen moottori oli myrkkyä. Vanhasta Vettestä saa tehtyä ajettavamman laitteen kevyemmällä pikkulohkolla, jonka viritysmahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Nyt nettiin ilmestyi tähän tyyliin rakennettu C2-korinen Corvette vuodelta 1967, joka syö kiihdytyssuoralla moderneja superautoja aamupalaksi.

Tämän auton keulalle on nostettu GM:n viime vuosien tuotantoa edustava LT1-kasi, jonka iskutilavuus on pikkulohkostatuksesta huolimatta 6,2 litraa. Moottorista irtoaisi vakiokuntoisena 460 hevosvoimaa 6000 kierroksen kohdalla, mutta tämä ei riittänyt Corvetten omistajalle. Hänen poikansa puhuivat turboahtamisen puolesta, ja niinpä LT1:n kaveriksi ruuvattiin kaksi 62-millistä pakokaasuahdinta. 1,2-1,4 baarin ahtopaineella huipputehoa irtoaa hulppeat 900 heppaa, jotka saavat kevyen lasikuitusportin lähes lentämään.

Vaihteistona käytetään Buick Grand Nationalista lainattua TH-200-R4-nimistä nelipykäläistä automaattia, joka on tunnettu kestävyydestään suurtenkin hevosvoimamäärien kanssa. Toinen etu on laatikon kompakti koko, jolloin se sopii helposti C2-korisen Vetten kapeaan keskitunneliin. Sivuputkilla varustetussa autossa on nykytyyliin myös katalysaattorit, ja rengastuskin on sekä tuumakoon että leveyden osalta paljon alkuperäistä massiivisempi. Pitoa tuntuu riittävän huimasta teholukemasta huolimatta, koska klassikko on yltänyt esimerkiksi viime vuonna järjestetyssä Pikes Peak Airstrip Attack -tapahtumassa 250-280 km/h:n loppunopeuksiin puolen mailin matkalla.

Katso oheiselta videolta, kuinka 1960-luvun Corvette jättää modernit superautot ihmettelemään pyöreitä takavalojaan kiihdytyssuoralla:


LähdeMotorious
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Uusi VW Golf R putkahti julkisuuteen täysin naamioimattomana – nelivetoisen hot hatchin hillitty ulkokuori kätkee alleen 333 hevosvoimaa

Kahdeksannen sukupolven VW Golfin esittelystä on kulunut kohta vuoden päivät. Nelivetoinen R-huippuversio on antanut odottaa vielä itseään, mutta nyt...

Vihdoinkin siitä tulee totta – BMW tuo myyntiin farmarikorisen M3:n kahden vuoden päästä

Supernopeat farmarit ovat olleet erityisesti Audin RS-divisioonan erityisalaa, mutta myös BMW:n M-osasto on tarjonnut historiansa aikana farkkua sekä E34-...

Aurinkoinen sää keräsi ennätysmäärän harrasteajoneuvoja Ride In Oulu Motor Meet -autotapahtumaan

Pohjois-Suomen monipuolisin ajoneuvotapahtuma, neljättä kertaa järjestetty Ride In Oulu Motor Meet päästiin järjestämään Äimäraution raviradalla viime lauantaina. Alueella laskettiin...

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...