Tältä näyttää vuoden 2040 Ferrari

Ferrari ei lepää laakereillaan tulevaisuuden suhteen. Merkki on kulkenut aivan urheiluautojen teknisen kehityksen eturintamassa, ja esimerkiksi LaFerrari-hyperautossa on sähkömoottori lisävoimaa tuottamassa. LaFerrarin muotoilukin on varsin futuristista, kuten oli jo sen edeltäjässä Enzossa. Ferrari on myös hylännyt pienempien malliensa legendaariset vapariveekasit ja siirtynyt niiden osalta turboaikaan.

Tämä kaikki ei kuitenkaan riitä, vaan maineikkaan urheiluautomerkin pitää pystyä katsomaan paljon pidemmälle tulevaisuuteen. Siksi Ferrari järjesti 2016 Top Design School Challengen, jossa muotoiluopiskelijoiden tehtävänä oli suunnitella vuoden 2040 Ferrari. Kilpailu järjestettiin nyt kolmatta kertaa muutaman vuoden tauon jälkeen. Edelliset kerrat pidettiin vuosina 2005 ja 2012.

Ferrari_2


Kisaan osallistui noin 50 muotoiluoppilaitosta eri puolilta maailmaa. Niiden joukosta valittiin peräti kolme voittajaa, jotka saivat mainetta ja kunniaa. Palkintoraadissa istui Ferrari-asiantuntijoita ja mm. merkin formulaässä Sebastian Vettel. Artikkelikuvassa näkyy Ranskan Valenciennesissa majaansa pitävän ISD-Rubika-korkeakoulun luomus, joka voitti yksimielisesti tärkeimmän ”Gran Premio Assoluto” -palkinnon. Kuuden ranskalaisen opiskelijan muotoilema tutkielma on nimeltään Manifesto, ja jury piti erityisesti auton vakuuttavasta ovimekanismista ja uskottavasta kokonaisvisiosta.

Lisäksi palkintoraati antoi erityismaininnan Saksan Pforzheimissa opiskelevalle Roman Egoroville, joka osallistui kilpailuun FL-nimisellä konseptilla. Egorovin tutkielma oli kilpailun ainoa, jossa keskityttiin pelkästään auton sisustaan. Venäläissyntyinen Egorov halusi laittaa uusiksi auton ja kuskin välisen ”käyttöliittymän”, ja niinpä perinteisestä nahan ja hiilikuidun käytöstä on luovuttu. Venäläismuotoilija haluaisi tuoda Ferrariin vieläkin arvokkaampia materiaaleja, ja lisäksi jury kehui hänen sisustaehdotelmaansa äärimmäisen epätavalliseksi.

Ferrari_3





”Premio Special” -niminen kolmas palkinto meni puolestaan nettiäänestyksen perusteella de Esferaksi ristitylle luomukselle. Sen takana on korealaisen Hongik-yliopiston kolme opiskelijaa. De Esfera on palkinnonsaajista ainoa, jossa on Ferrarille tyypillisiä muotoilupiirteitä, ja auto on kaiken lisäksi vielä osittain punainen. Nähtäväksi jää, miltä tulevaisuuden Ferrari oikeasti näyttää reilun 20 vuoden päästä. Menneisyys on ainakin osoittanut sen, että ihmiskunnan visiot tulevaisuuden autoista ovat usein aivan liian villejä, ja sama voi koskea näitä Ferrari-tutkielmia.

Ferrari_4

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...