Tällä sähköautolla ei kannata lähteä viivalle Teslan kanssa – uusi Dacia Spring kiihtyy nollasta sataan reilussa 19 sekunnissa

Sähköautot ovat yleensä hyvin ripeästi kiihtyviä tapauksia, koska kaikki vääntö tulee välittömästi käyttöön. Teslaa ja kumppaneita ei kuitenkaan kannata haastaa budjettisarjaan kuuluvalla Dacian uutuudella.

Springiksi nimetty auto sijoittuu kokonsa puolesta Dacia Sanderon ja muiden B-segmentin pikkuautojen alapuolelle. Dacian sähköpikkuisen ensimmäiset kuvat ja tiedot tuotiin julkisuuteen viime syksynä, ja aiheesta esiteltiin hyvin lähellä tuotantoautoa oleva konsepti jo aiemmin. Lisäksi Springin perusta on tuttu Intian markkinoiden Renault Kwidistä.

Dacian sähköpikkuautosta tulee monissa Euroopan maissa markkinoiden halvin sähköauto, ja tämä näkyy Springin voimavaroissakin. Dacian sähkömoottorista irtoaa nimittäin vain 45 hevosvoiman huipputeho ja 125 newtonmetrin huippuvääntö. Lukemat kuulostavat vastaavilta kuin takavuosien peruspikkuautoissa, ja suorituskykykin on samaa tasoa nyt julkaistujen arvojen perusteella.





Nollasta sataan kiihdytettäessä kuskin kasvoille voi tulla jo haukotus, koska tässä ”pyrähdyksessä” kestää peräti 19,1 sekuntia. Myöskään rekkoja Springillä ei ohitella kovin kevyesti, koska ohituskiihtyvyys nopeusvälillä 80-120 km/h on todella pitkät 26,2 sekuntia. Seisova kilometri sujuu 40,5 sekunnissa, ja tarpeeksi pitkän suoran sattuessa kohdalle huippunopeudeksi kerrotaan 125 km/h.

Tämä ei kuitenkaan välttämättä haittaa pahemmin, koska Spring on suunniteltu ennen kaikkea kaupunkikäyttöön. Vain 970 kilon painoinen Dacia yltää 50 km/h:n nopeuteen 5,8 sekunnissa, ja kaupunkiajon toimintasäteeksi kerrotaan parhaimmillaan 305 kilometriä WLTP-standardin mukaan mitattuna. Sekalaisessa ajossa range yltää puolestaan 230 kilometriin. 27,4 kWh:n litiumioniakut saa ladattua reilussa 13 tunnissa 2,3 kilowatin teholla, ja 7,4 kW:n wallboxilla homma vie 4,5 tuntia. Pikalaturilla akut täyttyvät puolestaan 80-prosenttisesti 56 minuutissa.

Ainakin joillakin markkina-alueilla Springistä voi jättää tilauksen vielä tämän kuun aikana. Perusmallin lisäksi tarjolle tulee yhteiskäyttöä varten räätälöity Spring Business, ja ensi vuoden alussa on Spring Cargo -pakettimallin vuoro. Väliseinällä erotetun tavaratilan maksimivolyymi on 1100 litraa, ja kantavuudeksi kerrotaan 325 litraa.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

2 KOMMENTIT

  1. Juu, ei kannata lähteä viivasille Teslan kanssa, mutta ei kyllä minkään muunkaan nykyauton. Tuolla teholla ja kiihtyvyydellä varustettuja autoja oli viimeksi 70-luvun lopulla; 900-kuutioinen Fiat 127 antoi juuri samat 45 hevosvoimaa ja kiihtyvyys oli myös noin 20 sekuntia. Dacia itse väittää Springin olevan merkin kolmas vallankumous. Auto kuitenkin perustuu jo pari vuotta Kiinassa myynnissä olleeseen Renault K-ZE:hen, joten muuta vallankumouksellista siinä ei ole kuin se, että sähköautoksi se on vallankumouksellisen hidas. Muut valmistajat ovat tehneet lujasti pr-työtä luodakseen mielikuvaa, että sähköauto on paitsi taloudellinen, myös hauska ajettava, koska se on sähäkkä, tehokas ja nopea verrattuna polttomoottoriautoon. Dacia näyttää meille, ettei asian suinkaan tarvitse välttämättä olla niin: myös sähköauto voi olla laiska ja nolo.

  2. Teho tarkoittaa suoraan ympäristön tuhoamista, jos sähkön tuotanto räjähtää sen kiihtyvyyden ansiosta, niin luonto ei tätä kestää. Minkä takia ihmisillä on niin kiire johonkin koko ajan, onko anoppi kuollut tai elämän viimeinen päivä jäljellä. Spring on suunniteltu kaupungissa työmatkoja tai töissä kävijän kulkupeliksi, siinä on keskinopeus ehkä 45 Km tunnissa ja ohittaminen on ruuhkissa varsin epätodennäköistä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.