Taksimersun kuningasmallissa on yli 600 heppaa – nollasta sataan 3,5 sekunnissa!

Mercedeksen uusi E-luokka tuli Suomessakin myyntiin noin viikko sitten. Auto on täynnä viimeisintä tekniikkaa, mutta ulkonäkö on suorastaan hämäävän lähellä pienempää C-sarjaa ja S-luokan isoveljeä. Eemelistä on jo esitelty perusversioiden lisäksi Mercedes-AMG:n virittämä E 43, jonka tuplaturbokuutosesta irtoaa yli 400 heppaa. Syksyllä kauppoihin saapuva auto on todellinen sleeper, koska E 43 ei juuri eroa ulkoisesti tavallisista taksimalleista.

AMG:n tarjonta E-luokan osalta ei jää tähän, koska Mersun hovivirittäjältä on tulossa myöhemmin myös tupla-ahdetulla veekasilla vauhditettu E 63. Se jatkaa upeaäänisten edeltäjiensä perinteitä, mutta kone pienenee hieman nykyisen downsizing-hengen mukaisesti. Aiempi 5,5 litran iskutilavuus kutistuu neljään litraan, eli tulevan E 63:n moottori on sama kuin pienemmässä C 63:ssa ja Mercedes-AMG:n GT-nimisessä superautossa. Nettiin vuosi jo nyt Venäjän markkinoita varten tehty virallinen dokumentti, josta käy ilmi auton tarkat teholukemat.

Potkua on vähintäänkin riittävästi, koska jo ”tavallisessa” E 63:ssa on 571 hevosvoimaa ja 750 newtonin vääntö. Autosta saa tuttuun tyyliin vieläkin tulisemman S-version, jonka teholukema alkaa jo kuutosella. E 63 S:n tuplaturbokasista irtoaa huimat 612 heppaa, ja vääntöä on pyöreät 850 newtonia. Vanhakorisessa E 63 S:ssä on ”vain” 585 pollea, joten lukemat ovat kasvaneet mukavasti. Yli 600 hevosvoiman arvo on itse asiassa jo todella lähellä tupla-ahdetulla V12:lla varustettujen 65-mallien lukemia, mutta kaksitoistapyttyistä konetta saa vain E-luokkaa arvokkaampiin malleihin.


Uutta E 63:a ollaan tarjoamassa sekä taka- että nelivetoisina versioina. Nettiin vuotaneesta dokumentista selviää nelivetomallien suorituskykyarvot, ja nekin ovat teholukemien tavoin varsin huimaavaa tasoa. ”Perusmalli” E 63 singahtaa nollasta sataan alle 3,7 sekunnissa, ja S-versio pistää vielä hieman paremmaksi. Mercedes-AMG E 63 4MATIC irtoaa nimittäin viivalta satasen nopeuteen tasan 3,5 sekunnissa, mikä on jo lähes samaa luokkaa superautojen kanssa.

Kaikkien E 63:sten huippunopeus on rajoitettu tuttuun saksalaistapaan 250 km/h:n vauhtiin, mutta nopeutta saanee kasvatettua lisähintaan tarjolla olevan AMG Driver’s Packagen myötä. Voima välitetään taka-akselille tai kaikille neljälle pyörälle yhdeksänvaihteisen automaatin kautta, ja keskikulutukseksi luvataan käytännön ajossa yltiöoptimistinen 8,6 litran lukema 100 kilometrillä. Sedanin jälkeen tulossa on vielä käytännöllisempi farkkuversio, ja tällä kertaa E 63:sta nähdään myös coupé- ja avomalli. Jäämme odottelemaan, koska joku ruuvaa taksikyltin yli 600-heppaisen Mersun katolle.

amg_2

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...