MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Subaru Impreza uudistui lähes täydellisesti, mutta erottaisitko auton vanhasta mallista?

Subaru Imprezan nimellä on edelleen komea kaiku muistona takavuosien rallimenestyksestä. Tuolloin tavallisiakin Subaruita saatiin kaupaksi ralli-imagon siivittämänä, mutta valitettavasti tehdas vetäytyi WRC-ympyröistä jo useampi vuosi sitten. Sen jälkeiset Imprezat eivät ole olleet kovin mieleenpainuvia, ja mallisarjan tunnettuus on levännyt lähes täysin WRX STI -sporttiversion varassa. Senkin nimestä pudotettiin tosin Impreza-etuliite pois nykymallin lanseerauksen yhteydessä.

Nyt Subaru esitteli viimeisimmän, eli viidennen sukupolven Imprezan New Yorkin autonäyttelyssä. Uutta mallia enteilevät kaksi konseptiautoa nähtiin jo viime syksynä, ja New Yorkissa oli tuotantomallin vuoro. Pienen japanilaismerkin muotoilu on ollut viime vuosina varsin konservatiivista, mutta Impreza-tutkielmat antoivat jo toivoa paremmasta. Valitettavasti toiveet eivät toteutuneet, koska uudenkin Imprezan muotoilu on melko vaisua. Autoon on kyllä tuotu joitakin konseptin linjoja, mutta kokonaisvaikutelma on silti kaukana hätkähdyttävästä.

impreza_2

Uutta Imprezaa ei siis välttämättä erota edeltäjästään ainakaan ensivilkaisulla, mutta peltien alla on hyvin paljon uutta. Auto on nimittäin merkkinsä ensimmäinen edustaja, joka pohjautuu upouudelle Global Platform -perusrakenteelle. Samaa pohjalevyä on tulevaisuudessa tarkoitus käyttää mitä erilaisimmissa autoissa kompaktimalleista katumaastureihin, joten idea on pitkälti sama kuin esimerkiksi Volkswagenin MQB-perusrakenteessa.

Subaru esitteli New Yorkissa uudesta Imprezasta sekä sedan- että hatchback-version, mutta niistä vain jälkimmäinen on tällä tietoa tulossa Euroopan markkinoille. Uutuusmalli on kasvanut edeltäjäänsä verrattuna jonkin verran joka suuntaan, mutta korkeus on pienentynyt hieman paremman aerodynamiikan nimissä. Tuoreen perusrakenteen luvataan parantavan huomattavasti korin jäykkyyttä, ja uusiksi laitetun alustan pitäisi puolestaan vähentää kallistelua. Auto on tuttuun Subaru-tyyliin nelivetoinen, ja Imprezaan saa nyt jopa aktiivisen voimanjaon saman akselin eri pyörien välille.

Suosittelemme


impreza_3

USA-version etenemisestä vastaa edelleen kaksilitrainen vaparibokseri, jonka teho on kasvanut muutamalla pollella reiluun 150 hevosvoimaan. Moottorin osalta ei ole siis kovin paljon uutta kerrottavaa, mutta tietoviihdejärjestelmään ja turvallisuuteen on panostettu enemmän. Infotainment-laitteiston pitäisi olla nyt ajan tasalla, ja Subarun oma EyeSight-järjestelmä sisältää monia ajoavustimia ja osaa tarvittaessa pysäyttää Imprezan automaattisesti.

Jäämme siis odottelemaan loppuvuodesta myyntiin tulevan Eurooppa-version moottorivaihtoehtoja ja ennen kaikkea uutta WRX STI:tä, joka lienee jatkossakin kaikista halutuin Subaru.

impreza_4

Lue lisää