Skodalta tulee uusi pieni katumaasturi

Tšekkimerkki Skoda on ollut viime aikoina kovassa nousukiidossa. Merkin tavalliset henkilöautot käyvät kaupaksi kuin häkä, mutta katumaasturipuolella mallistossa on vielä pahoja aukkoja. Niiden paikkaamisessa auttaa loppuvuodesta myyntiin tuleva iso SUV, jonka nimeksi tulee todennäköisesti Kodiaq. Kompaktiluokan Yeti on puolestaan jo melkoisen ikääntynyt malli, jonka seuraajaa odotellaan jo kovasti.

Saksalaislehti Auto Bild kertoi, että Yetin uudesta sukupolvesta tulee nykymallia isompi ja kalliimpi. Seuraava Yeti tehdäänkin samalle perusrakenteelle kuin mm. VW Golf ja Seatin uusi katumaasturi Ateca, joten auto hyppää kerralla luokkaa ylemmäs. Tämän vuoksi Skodan mallistoon tarvitaan uusi pienempi SUV, joka esitellään Auto Bildin tietojen mukaan vuonna 2019.

Skodan pienen katumaasturin nimeksi tulee ilmeisesti Polar, ja auto on noin 4,15 metrin pituinen. Se solahtaa siis mittojensa puolesta optimaalisesti pikkuautoluokan Fabian ja uuden Yetin väliin. Polar tehdään samalle pohjalle kuin VW Poloon perustuva pikku-SUV, joka tulee myyntiin jo vuotta aiemmin.


Nämä autot kilpailevat mm. Opel Mokkan ja Mazda CX-3:n kanssa, eli mitään aivan uutta ne eivät tarjoa. VW-konserni on tullut moniin muihinkin uusiin autoluokkiin hieman myöhässä pahimpiin kilpakumppaneihin verrattuna, mutta tämä lisäaika on osattu hyödyntää autojen kehitystyössä. Niinpä Volkswagenin ja Skodan tulevat katumaasturipienokaisetkin voivat jättää ominaisuuksillaan kilpailijat varjoonsa, vaikka muut merkit ovat ehtineet tässä ajassa saalistaa monia uusia asiakkaita.

Skoda Polarin moottoritkin ovat peräisin Wolfsburgista. Erityisesti uusien kolmipyttyisten koneiden pitäisi taata mukavan alhaiset kulutuslukemat, mitä auttaa myös auton keveys. Skodan pikku-SUV:n huhuillaan nimittäin painavan vain hieman yli 1000 kiloa. Autoon saa toki lisähintaan mm. kaksoiskytkinvaihteiston ja nelivedon, jolloin massakin kasvaa jonkin verran. Uuden Polarin hinnat alkavat todennäköisesti hieman yli 20 000 eurosta, eli Skodan pikku-SUV tulee olemaan yksi markkinoiden edullisimmista katumaastureista.

>
LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...