Skodalta tulee uusi pieni katumaasturi

Tšekkimerkki Skoda on ollut viime aikoina kovassa nousukiidossa. Merkin tavalliset henkilöautot käyvät kaupaksi kuin häkä, mutta katumaasturipuolella mallistossa on vielä pahoja aukkoja. Niiden paikkaamisessa auttaa loppuvuodesta myyntiin tuleva iso SUV, jonka nimeksi tulee todennäköisesti Kodiaq. Kompaktiluokan Yeti on puolestaan jo melkoisen ikääntynyt malli, jonka seuraajaa odotellaan jo kovasti.

Saksalaislehti Auto Bild kertoi, että Yetin uudesta sukupolvesta tulee nykymallia isompi ja kalliimpi. Seuraava Yeti tehdäänkin samalle perusrakenteelle kuin mm. VW Golf ja Seatin uusi katumaasturi Ateca, joten auto hyppää kerralla luokkaa ylemmäs. Tämän vuoksi Skodan mallistoon tarvitaan uusi pienempi SUV, joka esitellään Auto Bildin tietojen mukaan vuonna 2019.

Skodan pienen katumaasturin nimeksi tulee ilmeisesti Polar, ja auto on noin 4,15 metrin pituinen. Se solahtaa siis mittojensa puolesta optimaalisesti pikkuautoluokan Fabian ja uuden Yetin väliin. Polar tehdään samalle pohjalle kuin VW Poloon perustuva pikku-SUV, joka tulee myyntiin jo vuotta aiemmin.


Nämä autot kilpailevat mm. Opel Mokkan ja Mazda CX-3:n kanssa, eli mitään aivan uutta ne eivät tarjoa. VW-konserni on tullut moniin muihinkin uusiin autoluokkiin hieman myöhässä pahimpiin kilpakumppaneihin verrattuna, mutta tämä lisäaika on osattu hyödyntää autojen kehitystyössä. Niinpä Volkswagenin ja Skodan tulevat katumaasturipienokaisetkin voivat jättää ominaisuuksillaan kilpailijat varjoonsa, vaikka muut merkit ovat ehtineet tässä ajassa saalistaa monia uusia asiakkaita.

Skoda Polarin moottoritkin ovat peräisin Wolfsburgista. Erityisesti uusien kolmipyttyisten koneiden pitäisi taata mukavan alhaiset kulutuslukemat, mitä auttaa myös auton keveys. Skodan pikku-SUV:n huhuillaan nimittäin painavan vain hieman yli 1000 kiloa. Autoon saa toki lisähintaan mm. kaksoiskytkinvaihteiston ja nelivedon, jolloin massakin kasvaa jonkin verran. Uuden Polarin hinnat alkavat todennäköisesti hieman yli 20 000 eurosta, eli Skodan pikku-SUV tulee olemaan yksi markkinoiden edullisimmista katumaastureista.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...