Seuraava BMW M5 saa nelivedon

BMW:n Motorsport-osastolla oli vielä kymmenisen vuotta sitten tiukat periaatteet. Ehdottomalla ei-listalla olivat ahdetut moottorit, automaattivaihteisto ja neliveto. Korkealle kiertävillä vaparikoneilla varustetut takavetoiset Ämmät syöpyivät ikuisesti autofriikkien mieleen, mutta viime vuosina BMW:n on ollut pakko pyörtää ammoiset periaatteensa kilpailijoiden ja päästömääräysten puristuksessa. Ensin puristien kauhuksi esiteltiin nelivetoiset katumaasturi-M:t, eli X5 M ja X6 M. Jatkoa seurasi, kun M5:n kilpurimainen vapari-V10 korvattiin mallivaihdoksessa tuplaturbotetulla veekasilla. Uudessa koneessa oli toki reilusti enemmän vääntöä, mutta äänen ja luonteensa osalta se jäi auttamatta edeltäjänsä jalkoihin. Sama tapahtui M3:lle, kun vapaasti hengittävän V8:n tilalle tuli uudessa mallissa tupla-ahdettu kuutonen.

Täytyy kuitenkin muistaa, että BMW ei olisi pystynyt enää vastaamaan kilpailijoiden teholukemiin vaparikoneilla. Lisäksi EU-normien vaatimat alhaisemmat päästöt on paljon helpompi saavuttaa pienemmällä ahdetulla moottorilla. Tällä hetkellä ylemmässä keskiluokassa on kolme saksalaista tehotykkiä, eli Audi RS 6, BMW M5 ja Mercedes-Benz E 63 AMG. Niissä kaikissa on tuplaturbo-V8, mutta Audi on vakiona nelivetoinen, ja Mersuunkin jokapyörävedon saa lisävarusteena.

-- MAINOS --

M5 on ainoana pitänyt pelkästä takavedosta kiinni. Kun auton koneesta irtoaa lähes 700 newtonin vääntö, pito-ongelmilta ei ole voitu välttyä. M5 on jäänyt peränpitäjäksi kiihdytyksessä nollasta sataan, ja ainakin Esson baarissa juuri tämä lukema on se kaikkein tärkein autoista puhuttaessa.

Seuraava 5-sarja esitellään todennäköisesti ensi syksynä Pariisin autonäyttelyssä, ja M5 seuraa tuttuun tapaan perässä reilu vuosi myöhemmin. Uuden M5:n pellin alla on jo nykymallissa käytetty 4,4-litrainen tuplaturboveekasi, mutta teholukema kasvaa 560 hepasta yli 600 polleen. Voima välittyy tiehen seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinlaatikon kautta, kuten myös nykyisessä M5:ssä.

Uudessa mallissa tehon välittämiseen osallistuvat kuitenkin kaikki neljä pyörää. BMW:n M-divisioonan nykyisenä johtajana toimii Franciscus van Meel, joka oli aiemmin vastaavassa tehtävässä Audin RS-osastolla. Niinpä nelivedon tulo M5:een ei ole suuri yllätys. Voimanjakosuhde on bemarityyliin takapainotteinen, ja etupyörät tulevat peliin mukaan vasta, kun takapyörät menettävät pidon. Siitä on sen sijaan vielä ristiriitaisia tietoja, saako M5:tä enää ollenkaan takavetoisena. Joidenkin lähteiden mukaan Euroopassa tarjottaisiin sekä taka- että nelivetomallia, kun taas jenkkimarkkinoilla myytäisiin ainoastaan nelivetoista M5:tä. Toiset mediat kertovat puolestaan, että autoa saa jatkossa pelkästään nelivetoisena.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.