BMW:n Motorsport-osastolla oli vielä kymmenisen vuotta sitten tiukat periaatteet. Ehdottomalla ei-listalla olivat ahdetut moottorit, automaattivaihteisto ja neliveto. Korkealle kiertävillä vaparikoneilla varustetut takavetoiset Ämmät syöpyivät ikuisesti autofriikkien mieleen, mutta viime vuosina BMW:n on ollut pakko pyörtää ammoiset periaatteensa kilpailijoiden ja päästömääräysten puristuksessa. Ensin puristien kauhuksi esiteltiin nelivetoiset katumaasturi-M:t, eli X5 M ja X6 M. Jatkoa seurasi, kun M5:n kilpurimainen vapari-V10 korvattiin mallivaihdoksessa tuplaturbotetulla veekasilla. Uudessa koneessa oli toki reilusti enemmän vääntöä, mutta äänen ja luonteensa osalta se jäi auttamatta edeltäjänsä jalkoihin. Sama tapahtui M3:lle, kun vapaasti hengittävän V8:n tilalle tuli uudessa mallissa tupla-ahdettu kuutonen.
Täytyy kuitenkin muistaa, että BMW ei olisi pystynyt enää vastaamaan kilpailijoiden teholukemiin vaparikoneilla. Lisäksi EU-normien vaatimat alhaisemmat päästöt on paljon helpompi saavuttaa pienemmällä ahdetulla moottorilla. Tällä hetkellä ylemmässä keskiluokassa on kolme saksalaista tehotykkiä, eli Audi RS 6, BMW M5 ja Mercedes-Benz E 63 AMG. Niissä kaikissa on tuplaturbo-V8, mutta Audi on vakiona nelivetoinen, ja Mersuunkin jokapyörävedon saa lisävarusteena.
M5 on ainoana pitänyt pelkästä takavedosta kiinni. Kun auton koneesta irtoaa lähes 700 newtonin vääntö, pito-ongelmilta ei ole voitu välttyä. M5 on jäänyt peränpitäjäksi kiihdytyksessä nollasta sataan, ja ainakin Esson baarissa juuri tämä lukema on se kaikkein tärkein autoista puhuttaessa.
Seuraava 5-sarja esitellään todennäköisesti ensi syksynä Pariisin autonäyttelyssä, ja M5 seuraa tuttuun tapaan perässä reilu vuosi myöhemmin. Uuden M5:n pellin alla on jo nykymallissa käytetty 4,4-litrainen tuplaturboveekasi, mutta teholukema kasvaa 560 hepasta yli 600 polleen. Voima välittyy tiehen seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinlaatikon kautta, kuten myös nykyisessä M5:ssä.
Uudessa mallissa tehon välittämiseen osallistuvat kuitenkin kaikki neljä pyörää. BMW:n M-divisioonan nykyisenä johtajana toimii Franciscus van Meel, joka oli aiemmin vastaavassa tehtävässä Audin RS-osastolla. Niinpä nelivedon tulo M5:een ei ole suuri yllätys. Voimanjakosuhde on bemarityyliin takapainotteinen, ja etupyörät tulevat peliin mukaan vasta, kun takapyörät menettävät pidon. Siitä on sen sijaan vielä ristiriitaisia tietoja, saako M5:tä enää ollenkaan takavetoisena. Joidenkin lähteiden mukaan Euroopassa tarjottaisiin sekä taka- että nelivetomallia, kun taas jenkkimarkkinoilla myytäisiin ainoastaan nelivetoista M5:tä. Toiset mediat kertovat puolestaan, että autoa saa jatkossa pelkästään nelivetoisena.