Koronapandemian hellittäessä myös Los Angelesin SEMA Show päästään jälleen järjestämään tänä vuonna. Toinen toistaan villimpiä luomuksia esittelevän näyttelyn tähtiin kuuluu Corvette-parivaljakko vuodelta 1953, mutta todellisuudessa näissä autoissa ei taida olla enää montakaan osaa lähes 70 vuoden takaa.
SEMA Show’ssa nähdään myös upouusi Corvette Z06, jossa on 670 hevosvoimaa Amerikan normien mukaan laskettuna. 68 vuotta vanhat Vettet pistävät vielä paremmaksi tarkalleen 673 hepan ja 838 newtonmetrin voimin, joten vanhassa on vara parempi. Vanha on tosin varsin suhteellinen käsite tässä tapauksessa, koska 1953 Corvetteista julkaistujen kuvien ja videoiden perusteella kyse on alusta alkaen uusiksi rakennetuista autoista, joissa vain korin tyyli edustaa 1950-lukua.
Hopeanvärisestä ja valkoisesta yksilöstä koostuvan parivaljakon taustalla vaikuttaa Dave Kindig, joka vetää Kindig-It Design -nimistä pajaa ja toimii esimerkiksi Motor Trendin Bitchin’ Rides -sarjan isäntänä. Corvetten ensimmäistä vuosikertaa, eli mallivuotta 1953 edustavat yksilöt ovat käytännössä uusia autoja koria myöten. Se on leivottu alkuperäisauton lasikuidun sijasta hiilikuidusta, ja muotojakin on modernisoitu hienovaraisesti. Niinpä pyöränaukot ovat kasvaneet kokoa, ja helmatkin ulottuvat alkuperäistä alemmaksi. Lisäksi tuulilasinkarmia on madallettu sulavalinjaisuuden nimissä.
Kindig on piirtänyt muodot itse, mutta niiden toteuttamisessa on avustanut Doug’s Performance Corvettes -niminen firma. Korin alla piilee Roadster Shopin Spec 7 -alusta, joka sallii useimpia nykyurheiluautojakin isompien pyörien käytön. Etupyörät ovat 21-tuumaiset, kun taas takana turvaudutaan peräti 22-tuumaisiin kiekkoihin. Massiiviset kromivanteet edustavat taattua SEMA-tyyliä, ja ne on kietaistu Michelinin Pilot S4 -renkaille.
Suosittelemme
Niiden tuomalle pidolle on tarvetta, koska nokalla möyryää Lingenfelterin virittämä seitsemänlitrainen veekasi. Borlan ruiskutuksella varustetusta myllystä irtovat reilut 670 heppaa ja 830 newtonia välitetään takapyörille GM Performancen 4L80E-automaatin kautta. Voimavarat ovat siis hieman eri luokkaa kuin alkuperäiskuntoisena 150-hevosvoimaisessa 1953 Vettessä, joten hidastuvuuteenkin on panostettu Wilwoodin massiivisilla jarrulevyillä ja -satuloilla. Suoritusarvoja ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta ainakaan suoralla tiellä tämä ”museoauto” ei taida paljon jäädä uudelle Z06:lle.