Kun Seat liitettiin VW-konserniin, yrityksen patriarkan Ferdinand Piëchin haaveena oli tehdä siitä eräänlainen Espanjan Alfa Romeo. Mallistoon yritettiin tuoda kovasti etelämaalaista tunteellisuutta, mutta Seatin myynti ei vain noussut lentoon. Espanjalaismerkki oli pitkään konsernin harvoja tappiollisia haaroja, mutta viime vuosina Seat on ollut uudessa nousussa.
Autojen pehmeänpulleat linjat korvattiin hillitymmällä ja terävöitetyllä muotokielellä. Uusi design on tehnyt Seateille hyvää, ja mm. nykyinen Léon on varmasti yksi VW-konsernin kauneimmista kompaktiluokan malleista. Lisäksi autojen ominaisuudet ovat kohdallaan, ja Seatien urheilullisuus ei ole enää päälle liimattua. Esimerkiksi Léon Cupra 280:n farkkumalli on tällä hetkellä maailman nopein sarjavalmisteinen farmari Nürburgringin Nordschleifella.
Ennakkoedellytykset malliston laajentamiselle ovat siis kunnossa. Suurin kasvu tulee nykyään katumaastureista sekä crossovereista, ja sellainen on vielä puuttunut Seatin mallivalikoimasta. SUV:n tulosta on jo annettu esimakua muutaman konseptin voimin, joista viimeinen esiteltiin viimekeväisessä Geneven autonäyttelyssä. 20v20-niminen tutkielma kertoi jo varsin realistisesti, miltä espanjalaismerkin tuleva katumaasturi näyttäisi.
Tuotantomallia on odoteltu tämänvuotiseen Geneven näyttelyyn, ja nyt autosta lipsahti julkisuuteen jo ensimmäinen kuva. Nettiin vuosi nimittäin otos Seatin SUV:n tietoviihdejärjestelmän ruudusta, ja monitorilla näkyy myös kuva itse autosta koko komeudessaan. Katumaasturin linjat ovat tuttua Seatia, mutta auto vaikuttaa huomattavasti tavanomaisemmalta kuin esimerkiksi viimekeväinen konsepti. Coupé-maiset muodot ovat saaneet väistyä tarkoituksenmukaisemman designin tieltä, ja auton kylkiprofiilissa on yllättäviä yhtymäkohtia Nissan X-Trailiin.
Seatin uuden SUV:n nimi on todennäköisesti Aran, ja se tehdään samalle perusrakenteelle VW Tiguanin ja Skodan tulevan katumaasturin kanssa. Aloitusmallit ovat etuvetoisia, mutta nelivedon saa toki tehokkaampien moottorien yhteyteen. Bensakoneina tarjotaan todennäköisesti 1,4- sekä 1,8-litraisia turbonelosia, ja dieselpuolen vaihtoehdot ovat 150- ja 190-heppaiset versiot tutusta kaksilitraisesta TDI:stä. Voima välitetään pyörille moottorista riippuen joko kuusivaihteisen manuaalin tai DSG-kaksoiskytkinautomaatin kautta. Seatin uutta SUV:ta odotellaan Euroopassa kauppoihin jo kesällä, mutta Suomessa myynnin aloitus voi siirtyä syksyyn.
Suosittelemme
Kuva: The Automobilist