Sähköauto virtuaalisilla vaihtoäänillä – Hyundai julkaisi tiiserin tulevasta Ioniq 5 N:stä

Hyundain N-mallit ovat nousseet entusiastien suosikeiksi hauskan ajettavuutensa ja ääniensä vuoksi. Sähköautoihin siirtyminen on vaarassa vesittää N:n taian, mutta Hyundai ei aio antaa ihan helpolla periksi.

Ensimmäinen täyssähköinen N-malli tehdään varsin massiivisen Ioniq 5:n pohjalta. Auto on bongattu jo useaan otteeseen salavalokuvaajien linsseille, ja virallinen esittely koittaa heinäkuussa Ison-Britannian Goodwoodin Festival of Speedissä. Sitä odotellessa korealaiset käynnistivät tiiserikampanjan, jossa ensimmäisestä sähkö-N:stä julkaistaan tietoja pala kerrallaan.

Kuva: Hyundai

Ioniq 5 N:n massiivista kokoa tähänastisiin N-malleihin verrattuna yritetään häivyttää sporttisen korisarjan avulla, joka on tiiserissä vielä naamioteipin peitossa. Uutuuden äänistä päästettiin sen sijaan jo ennakkomaistiaisia julkisuuteen, vaikka kyseessä on sähköauto. Itse sähkömoottoreista ei lähde tässäkään autossa mitään erityistä soundia, joten kyse on keinotekoisista äänistä.

Sähkö-N:n kabiiniin kantautuu myös polttomoottoriautoa muistuttavia pienemmälle vaihtamisen ääniä virtuaalisesti toteutettuna. Soundit eivät ole kuitenkaan suora kopio mistään polttomoottorista, vaan sävy on kuulemma uniikki. Ääni voimistuu kiihdytettäessä, ja jalan nosto kaasulta tuottaa polttomoottorisporttien kaltaisia paukahduksia. Alaspäin vaihtamisen yhteydessä tulevat äänet kajahtavat puolestaan, kun kuski käyttää ratin vaihtoläpysköjä.

Kuva: Hyundai

Niitä ei ole yhdistetty mihinkään oikeaan vaihdelaatikkoon, vaan lavat toimivat Virtual Grin Shift -nimisen systeemin ”hallintapaneelina”. Järjestelmä on Hyundain mukaan kuin sähköautoja varten luotu kaksoiskytkinautomaatti. Ioniq 5 N:stä löytyy myös N Drift Optimizer -niminen systeemi, jonka avulla pystyy driftaamaan hallitusti rataolosuhteissa. Tässä auttaa taka-akselin sähköinen ”lukkoperä” sekä vääntöä jakava N Torque Distribution.

E-GMP-nimisen perusrakenteen varaan tehtävässä Ioniq 5 N:ssä on kaksi sähkömoottoria, jotka tuottavat lähes 600 hevosvoiman kokonaistehon. Myös alusta ja jarrut laitetaan uusiksi näiden voimavarojen mukaisesti, jolloin auton luvataan olevan Hyundain tähän mennessä pätevin sähköauto radalla.

Suosittelemme

Kuva: Hyundai
Kuva: Hyundai

 

LähdeCarscoops

Lue lisää