Restomod puolalaisilla mausteilla – Carlex Design suunnittelee modernia tulkintaa klassisesta Jaguar XJ-C:stä

Puolassa päämajaansa pitävä Carlex Design on ehtinyt tuunata niin gran turismoja kuin katumaastureitakin. Nyt firma suunnittelee restomod-henkistä tulkintaa klassisen Jaguar XJ-C:n pohjalta.

XJ-C kuuluu Ison-Britannian kissamerkin vähemmän tunnettuihin malleihin. Sulavalinjaisesta XJ-sedanista räätälöityä keskipilaritonta coupéa putkahti kolmen vuoden aikana Coventryn tehtaan linjoilta 10 426 yksilöä, joten kyseessä on melko harvinainen auto. Harvinaisuus ei kuitenkaan estä Carlex Designia tekemästä kattavia muutoksia eleganttiin kaksioviseen.

Nyt julkaistujen luonnoskuvien perusteella auton olemusta viilataan reilusti sporttisempaan suuntaan modernisoinnin yhteydessä. Niinpä alkuperäiset kromipuskurit ovat enää pelkkä muisto, ja niiden tilalle sovitetaan huomattavasti sirommat korinväriset puskimet. Kiiltotavarasta ei kuitenkaan luovuta kokonaan, vaan sitä löytyy edelleen mm. puskurien pystykävyistä sekä maskin ja alemman ilmanottoaukon pystysuuntaisista koristeista. Etuvalojen pyöreään muotoon ei kosketa, mutta valot loistavat todennäköisesti modernien ledien voimin.





Kylkilinjaa dominoivat lokasuojien päälle lisätyt levitykset, jotka tuovat mieleen 1970-luvulla XJ-C:n pohjalta tehdyn ratakilpurin. Alkuperäiseen nähden massiiviset vanteet yrittävät yhdistää sporttisuutta brittieleganssiin, mutta lopputuloksesta voidaan olla montaa mieltä. Klassista tyyliä on haettu myös kylkien kromilistoilla, etulokasuojien logoteksteillä sekä kromatuilla pisarapeileillä. Takanäkymää on puolestaan modernisoitu tummennettujen takavalojen sekä pientä diffuusoria reunustavan neljän pakoputkenpään avulla.

Myös sisusta on erikoinen yhdistelmä klassista tyyliä ja modernia henkeä. Digitaaliselta vaikuttavat mittarit on upotettu puuviiluun, ja ratin kehäkin on puuta. Sisäkehä on puolestaan uritettua metallia, ja etumatkustajien jalkatiloistakin löytyvät persoonalliset metallikoristeet. Perinteisiä polkimia ei sen sijaan näy missään, eli kaasun ja jarrun käyttö jää vielä mysteeriksi. Keinotekoisesti patinoidulla ruskealla ja vihreällä nahalla verhoillut etupenkit ja oviverhoilutkin on laitettu uusiksi. Takaistuimen paikalle on puolestaan sovitettu tila matkatavaroille ja koria jäykistävälle turvakaarelle.

Nokalla murisee kuulemma veekasi Jaguarin alkuperäisen suoran kuutosen tai V12:n sijasta. Koneen alkuperää tai muitakaan teknisiä tietoja ei vielä kerrota, mutta teholukemaksi ilmoitetaan 400 hevosvoimaa. Ne riittänevät restomod-Jaggeen paremmin kuin hyvin, mutta seuraavaksi haluaisimme nähdä piirroskuvien sijasta valmiin auton.



Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.