Renault-Nissan aikoo tuoda myyntiin yli 10 autonomisesti ajavaa mallia

Autonominen ajaminen tuntuu olevan yksi autoteollisuuden kuumimmista trendeistä tällä hetkellä. Lähes kaikki merkit tutkivat asiaa intensiivisesti, ja autonvalmistajat ovat myös hakeneet huiman määrän itsenäiseen ajamiseen liittyviä patentteja. Nyt ranskalais-japanilainen Renault-Nissan kertoi lähivuosien suunnitelmistaan.

Konserni ilmoitti, että se aikoo tuoda markkinoille jopa yli 10 autonomisesti ajavaa mallia seuraavien neljän vuoden aikana. Itsenäisesti kulkevat autot ovat siis tulossa vauhdilla liikenteeseen. Tähän asti niihin liittyvää teknologiaa on automaailmassa tarjottu lähinnä kalliimpiin malleihin, ja kyse on ollut vain osittain autonomisesta ajamisesta. Toki esimerkiksi Teslan autopilotti osaa ajaa jo itsekseen useissa eri liikennetilanteissa, mutta vastuu on aina kuskilla. Renault-Nissanin tapauksessa ilahduttavaa on se, että autonomisen ajamisen tekniikkaa ollaan tuomassa yleisiin massamalleihin, ja hintojenkin pitäisi pysyä tavallisen sukankuluttajan ulottuvilla.

Renault-Nissanin autonomisesti ajavia autoja aiotaan myydä Euroopassa, Japanissa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa, joten ne eivät jää minkään koeluonteisen markkina-alueen erikoisuudeksi. Tavoitteena on kuskin olojen helpottamisen lisäksi liikenneturvallisuuden parantaminen, koska 90% onnettomuuksista johtuu inhimillisistä virheistä. Kun kuljettajan ei enää tarvitse keskittyä ajamiseen, aikaa jää muuhun puuhasteluun. Niinpä Renault-Nissan on myös kehittämässä uusia sovelluksia, jotka mahdollistavat paremman pääsyn työasioihin, viihteeseen ja sosiaalisiin verkostoihin ajon aikana.


Autonomisen ajamisen teknologia tuodaan markkinoille vaiheittain. Yhtiö esittelee tänä vuonna ensimmäisen askeleen, eli yhtä kaistaa valvovan järjestelmän. Se mahdollistaa itsenäisen ajamisen esimerkiksi moottoritiellä kovassakin liikenteessä. Seuraava vaihe koittaa kahden vuoden kuluttua, kun useaa kaistaa vahtiva systeemi lanseerataan. Se osaa jo tehdä itsenäisiä kaistanvaihtoja moottoriteillä ja välttää vaaroja. Vuonna 2020 on puolestaan kolmannen askeleen, eli ns. ”risteysautonomian” vuoro. Tuolloin autot pystyvät jo ajamaan automaattisesti risteysten läpi ja pärjäävät myös ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä. Ajamisesta nauttiville kerrottakoon, että kaikesta teknologiasta huolimatta kuski saa ottaa ohjat käsiinsä milloin vain haluaa.

Renault-Nissanin toimitusjohtaja Carlos Ghosn totesi, että yritys pyrkii nollapäästöihin ja myöskin pyöreään nollaan kuolonuhrien määrässä. Tavoitteet ovat siis kovat, mutta moni muukin merkki on antanut vastaavia lausuntoja. Jäämme odottelemaan, koska tällaiset visiot muuttuvat todellisuudeksi arkipäivän liikenteessä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...