Renault ja Dacia seuraavat Volvoa – uusien mallien huippunopeus rajoitetaan 180 km/h:n lukemaan ja lisäksi ylinopeuden ajaminen tehdään mahdottomaksi

Volvon uusien mallien huippunopeus on ollut jo vuoden päivät rajoitettu 180 km/h:n lukemaan turvallisuussyistä. Nyt ruotsalaiset saavat seuraa ranskalaisesta ja romanialaisesta autonvalmistajasta.

Saksalainen Spiegel tietää kertoa, että myös Renault ja Dacia lähtevät tälle tielle. Ranskalaismerkin ylin pomo Luca de Meo ilmoitti kuulemma viime viikolla Pariisissa Renaultin osakkeenomistajille, että korkeat nopeudet ovat suurin syy tieliikenteessä tapahtuviin kuolemiin. Siksi uusien Renaultien ja Dacioiden huippunopeus rajoitetaan pian 180 km/h:n lukemaan Volvon malliin.



Käytännön haittaa tästä koituu lähinnä raskasjalkaisille saksalaisautoilijoille, jotka saavat edelleen ajaa niin kovaa kuin sielu sietää Autobahn-verkoston rajoittamattomilla osuuksilla. Harmi ei liene suuri myöskään Dacian edullisen pikkuauton tai Renaultin mukavuuspainotteisen katumaasturin kohdalla, mutta on mielenkiintoista nähdä, kuinka ranskalaiset aikovat menetellä Alpine-brändin alla myytävien sporttimalliensa kohdalla.





Renault ei tyydy pelkkään huippunopeuden rajoittamiseen, vaan lisäksi sen valmistamiin autoihin tulee niin sanottu Safety Coach -järjestelmä. Se voi kuumentaa tunteita huippunopeuden rajoittamista enemmän, koska systeemi tekee ylinopeuden ajamisesta käytännössä mahdotonta. Safety Coach seuraa nopeusrajoituksia sekä tien kuntoa ja säätää ajonopeuden automaattisesti niiden perusteella. Jos järjestelmä toimii hyvin tiukasti, edes satunnaisen ylinopeuden ajaminen esimerkiksi ohitustilanteessa ei olisi tulevaisuudessa enää mahdollista.

Siitä ei ole vielä tietoa, milloin Safety Coach tulee Renaultin ja Dacian uusiin malleihin. Ainakin jälkimmäisen kohdalla turvallisuuden kohentamiselle on tarvettakin, koska upouudet Sandero ja Logan ylsivät ainoastaan kahteen tähteen Euro NCAP:n viimeisimmässä törmäystestissä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.