Radalle.com-kausi avattiin perinteisin menoin Hämeenlinnan Ahvenistolla. Kevään ensimmäiset ratapäivät osuivat tänä vuonna helatorstaille, ja paikalla riitti hienoa kalustoa ja väkeä, kun sääkin oli mitä mainioin. Kilpureiden osalta Apparaa kiersivät Time Attack -sarjan moninaiset menopelit. Osa niistä oli täysiverisiä ratatykkejä, kun taas miedompien luokkien laitteet olivat käytännössä kisanumeroilla varustettuja katuautoja.
Lisäksi radalla nähtiin muutama drifting-auto ja luonnollisesti erilaisia katuvehkeitä laidasta laitaan. Varikollakin riitti silmänruokaa, kun talven aikana valmistunutta tuning-kalustoa oli tuotu yleisön ihmeteltäväksi. Tähän kulttuuriin kuuluu olennaisena osana myös vähäpukeiset tytöt ja musiikin jumputus, vaikka kummallakaan ei ole oikein mitään tekemistä varsinaisen rata-ajon kanssa. Radalle.com-tapahtumat pitääkin ymmärtää jonkinlaisena ratapäivien ja tuning-show’n välimuotona.
Päivän näyttävimmästä esiintymisestä vastasi kuitenkin Suomen oloissa melko ainutlaatuinen kuuden Ferrarin rivi. Maranellon orien skaala ulottui Miami Vice -henkisestä 80-luvun Testarossasta Ferrarin viimeisimpään GT-autoon, eli uuteen California T:hen. Väliin mahtui useampikin 360 Modena ja Spider 2000-luvun alkupuolelta. Ainakin osa Ferrareista oli myynnissä, joten kotiin olisi voinut karauttaa vaikka heti aidolla Maranellon lämminverisellä.
Suosittelemme
Lisäksi varikolla nähtiin yksi Suomen ensimmäisistä uusista Ford Focus RS:istä. Lehdistön ylistämä kompaktitykki oli mustana lähes huomaamattoman näköinen, mutta tarkempi tutustuminen paljasti kyllä auton todellisen luonteen. RS:kin oli tuotu Ahvenistolle mainostarkoituksessa, koska siellä jos missä liikkuu tämänkaltaisen menopelien potentiaalisia ostajia.