Ratakausi avattiin Ahvenistolla – paikalla oli kilpureiden lisäksi myös kuusi Ferraria rivissä!

Radalle.com-kausi avattiin perinteisin menoin Hämeenlinnan Ahvenistolla. Kevään ensimmäiset ratapäivät osuivat tänä vuonna helatorstaille, ja paikalla riitti hienoa kalustoa ja väkeä, kun sääkin oli mitä mainioin. Kilpureiden osalta Apparaa kiersivät Time Attack -sarjan moninaiset menopelit. Osa niistä oli täysiverisiä ratatykkejä, kun taas miedompien luokkien laitteet olivat käytännössä kisanumeroilla varustettuja katuautoja.

dsc00349

Lisäksi radalla nähtiin muutama drifting-auto ja luonnollisesti erilaisia katuvehkeitä laidasta laitaan. Varikollakin riitti silmänruokaa, kun talven aikana valmistunutta tuning-kalustoa oli tuotu yleisön ihmeteltäväksi. Tähän kulttuuriin kuuluu olennaisena osana myös vähäpukeiset tytöt ja musiikin jumputus, vaikka kummallakaan ei ole oikein mitään tekemistä varsinaisen rata-ajon kanssa. Radalle.com-tapahtumat pitääkin ymmärtää jonkinlaisena ratapäivien ja tuning-show’n välimuotona.

dsc00373

Päivän näyttävimmästä esiintymisestä vastasi kuitenkin Suomen oloissa melko ainutlaatuinen kuuden Ferrarin rivi. Maranellon orien skaala ulottui Miami Vice -henkisestä 80-luvun Testarossasta Ferrarin viimeisimpään GT-autoon, eli uuteen California T:hen. Väliin mahtui useampikin 360 Modena ja Spider 2000-luvun alkupuolelta. Ainakin osa Ferrareista oli myynnissä, joten kotiin olisi voinut karauttaa vaikka heti aidolla Maranellon lämminverisellä.

dsc00407

Lisäksi varikolla nähtiin yksi Suomen ensimmäisistä uusista Ford Focus RS:istä. Lehdistön ylistämä kompaktitykki oli mustana lähes huomaamattoman näköinen, mutta tarkempi tutustuminen paljasti kyllä auton todellisen luonteen. RS:kin oli tuotu Ahvenistolle mainostarkoituksessa, koska siellä jos missä liikkuu tämänkaltaisen menopelien potentiaalisia ostajia.

dsc00378dsc00379dsc00425dsc00423dsc00422dsc00421dsc00414dsc00412dsc00410dsc00406dsc00405dsc00400dsc00398dsc00396dsc00395dsc00382dsc00368dsc00367dsc00362dsc00360dsc00356dsc00355dsc00353dsc00346

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...