Bentley on yksi kaikkein perinteikkäimmistä brittimerkeistä, mutta moni asia on muuttunut sitten perustaja Walter Owen Bentleyn päivien. Brittivalmistaja on ollut VW-konsernin omistuksessa jo kohta kaksi vuosikymmentä, ja monet viime aikojen malleista on tehty konsernin yhteisten perusrakenteiden pohjalle. Tämä on toisaalta nostanut myyntimäärät aivan uudelle tasolle, mutta merkin eksklusiivinen status on väistämättä kärsinyt saksalaistekniikan käytön myötä.
Monella lordilla meinasi mennä kello viiden teet väärään kurkkuun jo viime vuonna, kun Bentley esitteli merkin historian ensimmäisen katumaasturin. Bentaygaksi ristitty auto on tehty samalle pohjalle kuin Audi Q7, mutta voimanlähde ja luksusluokan viimeistely ovat hieman eri kaliiberia. Bentleyn SUV:n pellin alle on tähän asti saanut vain yli 600-heppaisen tuplaturbo-W12:n, joka on tehnyt autosta maailman nopeimman katumaasturin.
Bentaygan päämarkkina-alueet ovat Euroopan ulkopuolella, mutta vanhalla mantereella suurin osa SUV-luokan autoista myydään dieselkoneella varustettuna. Niinpä Bentley esitteli nyt nakuttajalla varustetun version mallistoa täydentämään. Perinnetietoisilla riittää sulattelemista jo dieselmoottorisessa katumaasturi-Bentleyssä, ja kone on kaiken lisäksi vielä Audilta lainattu. Tässä ei ole toisaalta mitään yllättävää, kun tuntee Bentaygan taustan.
VW-konsernin päästöskandaalikaan ei ole siis hillinnyt dieselmallin kehittämistä. Muhkeasti vääntävä pata sopii tavallaan mainiosti Bentleyyn, jonka perinnemoottorit ovat tunnettuja nimenomaan väännöstään. Kahdella twin scroll -turbolla ja sähköisellä ahtimella varustettu nelilitrainen veekasi on tuttu Audi SQ7:stä, ja Bentayga Dieselin teholukematkin ovat identtiset Audin kanssa. Potkua on siis 435 hevosvoiman ja 900 newtonin verran, ja sekä SQ7 että Bentayga kiihtyvät nollasta sataan 4,8 sekunnissa. Bentley kerää kuitenkin huippuja peräti 270 km/h:n verran, kun taas Audi on rajoitettu saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan.
Suosittelemme
Bentaygan huippunopeus tekee autosta maailman nopeimman dieselkatumaasturin, eli Bentleyllä on nyt tämä titteli hallussaan sekä bensa- että dieselautojen osalta. Tripla-ahdetun koneen voima välitetään kaikille neljälle pyörälle ZF:n valmistaman kahdeksanpykäläisen automaatin kautta, joka on myöskin tuttu SQ7:stä. Bentley mainostaa, että Bentayga Dieselissä on luokkansa alhaisimmat hiilidioksidipäästöt, jotka kirjataan lukemaan 210 g/km. Virallinen keskikulutus on puolestaan 7,3 litraa satasella, mutta sen saavuttaminen käytännön ajossa lienee melkoisen haasteellista. Nakuttaja-Bentayga tulee Euroopassa myyntiin vielä tämän vuoden puolella, ja auto on lähes tuplasti kalliimpi kuin Audi SQ7. Bentayga Dieselkään ei siis tee brittiaatelisella ajamisesta halpaa hupia, mutta se lienee silti edullisin vaihtoehto päästä upouuden Bentleyn rattiin.