Pyhäinhäväistys vai tuleva myyntimenestys – Bentley esitteli historiansa ensimmäisen dieselauton

Bentley on yksi kaikkein perinteikkäimmistä brittimerkeistä, mutta moni asia on muuttunut sitten perustaja Walter Owen Bentleyn päivien. Brittivalmistaja on ollut VW-konsernin omistuksessa jo kohta kaksi vuosikymmentä, ja monet viime aikojen malleista on tehty konsernin yhteisten perusrakenteiden pohjalle. Tämä on toisaalta nostanut myyntimäärät aivan uudelle tasolle, mutta merkin eksklusiivinen status on väistämättä kärsinyt saksalaistekniikan käytön myötä.

Monella lordilla meinasi mennä kello viiden teet väärään kurkkuun jo viime vuonna, kun Bentley esitteli merkin historian ensimmäisen katumaasturin. Bentaygaksi ristitty auto on tehty samalle pohjalle kuin Audi Q7, mutta voimanlähde ja luksusluokan viimeistely ovat hieman eri kaliiberia. Bentleyn SUV:n pellin alle on tähän asti saanut vain yli 600-heppaisen tuplaturbo-W12:n, joka on tehnyt autosta maailman nopeimman katumaasturin.

bentayga

Bentaygan päämarkkina-alueet ovat Euroopan ulkopuolella, mutta vanhalla mantereella suurin osa SUV-luokan autoista myydään dieselkoneella varustettuna. Niinpä Bentley esitteli nyt nakuttajalla varustetun version mallistoa täydentämään. Perinnetietoisilla riittää sulattelemista jo dieselmoottorisessa katumaasturi-Bentleyssä, ja kone on kaiken lisäksi vielä Audilta lainattu. Tässä ei ole toisaalta mitään yllättävää, kun tuntee Bentaygan taustan.

bentayga_2

VW-konsernin päästöskandaalikaan ei ole siis hillinnyt dieselmallin kehittämistä. Muhkeasti vääntävä pata sopii tavallaan mainiosti Bentleyyn, jonka perinnemoottorit ovat tunnettuja nimenomaan väännöstään. Kahdella twin scroll -turbolla ja sähköisellä ahtimella varustettu nelilitrainen veekasi on tuttu Audi SQ7:stä, ja Bentayga Dieselin teholukematkin ovat identtiset Audin kanssa. Potkua on siis 435 hevosvoiman ja 900 newtonin verran, ja sekä SQ7 että Bentayga kiihtyvät nollasta sataan 4,8 sekunnissa. Bentley kerää kuitenkin huippuja peräti 270 km/h:n verran, kun taas Audi on rajoitettu saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan.

bentayga_4

Bentaygan huippunopeus tekee autosta maailman nopeimman dieselkatumaasturin, eli Bentleyllä on nyt tämä titteli hallussaan sekä bensa- että dieselautojen osalta. Tripla-ahdetun koneen voima välitetään kaikille neljälle pyörälle ZF:n valmistaman kahdeksanpykäläisen automaatin kautta, joka on myöskin tuttu SQ7:stä. Bentley mainostaa, että Bentayga Dieselissä on luokkansa alhaisimmat hiilidioksidipäästöt, jotka kirjataan lukemaan 210 g/km. Virallinen keskikulutus on puolestaan 7,3 litraa satasella, mutta sen saavuttaminen käytännön ajossa lienee melkoisen haasteellista. Nakuttaja-Bentayga tulee Euroopassa myyntiin vielä tämän vuoden puolella, ja auto on lähes tuplasti kalliimpi kuin Audi SQ7. Bentayga Dieselkään ei siis tee brittiaatelisella ajamisesta halpaa hupia, mutta se lienee silti edullisin vaihtoehto päästä upouuden Bentleyn rattiin.

LähdeBentley
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...