Porschen sähköauton “karvalakkimalli” esiteltiin – takavetoisessakin Taycanissa on yli 400 hevosvoimaa

Porschen historian ensimmäisenä täyssähköautona tunnettu Taycan lanseerattiin viime syksynä markkinoille joka nurkasta raapivien Turbo- ja Turbo S -tehomallien voimin. Hieman myöhemmin vuorossa oli koeajossammekin ollut Taycan 4S, jossa on myöskin neliveto. Nyt Porsche esitteli takavetoisen perusmallin.

Hinnat alkaen -versio tunnetaan lyhyesti ja ytimekkäästi Taycanina ilman mitään lisänumeroita tai -kirjaimia mallinimen perässä. Auto debytoi Kiinassa, ja ainakin aluksi se on saatavilla ainoastaan sikäläisillä markkinoilla. On kuitenkin hyvin todennäköistä, että myynti laajenee myöhemmin muihinkin maihin, Euroopan markkinat mukaan lukien.





Kiinassa takavetoista Taycania tarjotaan kahdella eri akkupaketilla, jolloin myös teholukemat vaihtelevat. Lähtötasoa edustaa yksitasoinen Performance Battery, jonka kapasiteetti on samat 79,2 kWh kuin Taycan 4S:ssä. Virta välitetään taka-akselilla sijaitsevalle sähkömoottorille, jonka nimi on Porsche-kielellä Permanent Magnet Synchronous Motor. Overboost-moodissa ja launch control -lähtöjärjestelmä kytkettynä potkua irtoaa parhaimmillaan 300 kilowattia, eli 408 vanhan ajan hevosvoimaa.

Näillä eväillä toimintasäteeksi kerrotaan maksimissaan 414 kilometriä NEDC-syklin mukaan mitattuna. Lisärangea ja -tehoa saa päätymällä kaksitasoiseen Performance Battery Plus -akkupakettiin, joka on tuttu Taycanin Turbo- ja Turbo S -malleista. Tässä tapauksessa kapasiteetiksi kerrotaan 93,4 kWh, kun taas toimintamatkaa riittää parhaimmillaan 489 kilometrin verran. Maksimiteho on puolestaan 350 kilowattia tai 476 heppaa jälleen overboost-moodissa ja launch control päällä.


Suorituskyvyssä näiden kahden mallin välillä ei ole kuitenkaan eroa. Kiihdytys nollasta sataan sujuu lähtöjärjestelmän avittamana 5,4 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 230 km/h:n lukemaan. Pelkkää takavetoa lukuun ottamatta Taycanin perusversioiden tekniikka on pitkälti identtistä nelivetomallien kanssa. Tämä tarkoittaa 800 voltin sähköjärjestelmää, parhaimmillaan 264 kW:n energian talteenottoa, kaksipykäläistä vaihteistoa ja esimerkiksi PASM-aktiivijousitusta.

Lisäksi takavetomalleilla on yksi etu puolellaan. Koska etuakselilla ei ole toista sähkömoottoria, etutavaratilan volyymi on nelivetoversioita suurempi. Niinpä tavaratilan kokonaismääräksi kerrotaan 491 litraa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...