Porschen sähköauton “karvalakkimalli” esiteltiin – takavetoisessakin Taycanissa on yli 400 hevosvoimaa

Porschen historian ensimmäisenä täyssähköautona tunnettu Taycan lanseerattiin viime syksynä markkinoille joka nurkasta raapivien Turbo- ja Turbo S -tehomallien voimin. Hieman myöhemmin vuorossa oli koeajossammekin ollut Taycan 4S, jossa on myöskin neliveto. Nyt Porsche esitteli takavetoisen perusmallin.

Hinnat alkaen -versio tunnetaan lyhyesti ja ytimekkäästi Taycanina ilman mitään lisänumeroita tai -kirjaimia mallinimen perässä. Auto debytoi Kiinassa, ja ainakin aluksi se on saatavilla ainoastaan sikäläisillä markkinoilla. On kuitenkin hyvin todennäköistä, että myynti laajenee myöhemmin muihinkin maihin, Euroopan markkinat mukaan lukien.

Kiinassa takavetoista Taycania tarjotaan kahdella eri akkupaketilla, jolloin myös teholukemat vaihtelevat. Lähtötasoa edustaa yksitasoinen Performance Battery, jonka kapasiteetti on samat 79,2 kWh kuin Taycan 4S:ssä. Virta välitetään taka-akselilla sijaitsevalle sähkömoottorille, jonka nimi on Porsche-kielellä Permanent Magnet Synchronous Motor. Overboost-moodissa ja launch control -lähtöjärjestelmä kytkettynä potkua irtoaa parhaimmillaan 300 kilowattia, eli 408 vanhan ajan hevosvoimaa.

Näillä eväillä toimintasäteeksi kerrotaan maksimissaan 414 kilometriä NEDC-syklin mukaan mitattuna. Lisärangea ja -tehoa saa päätymällä kaksitasoiseen Performance Battery Plus -akkupakettiin, joka on tuttu Taycanin Turbo- ja Turbo S -malleista. Tässä tapauksessa kapasiteetiksi kerrotaan 93,4 kWh, kun taas toimintamatkaa riittää parhaimmillaan 489 kilometrin verran. Maksimiteho on puolestaan 350 kilowattia tai 476 heppaa jälleen overboost-moodissa ja launch control päällä.

Suosittelemme

Suorituskyvyssä näiden kahden mallin välillä ei ole kuitenkaan eroa. Kiihdytys nollasta sataan sujuu lähtöjärjestelmän avittamana 5,4 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 230 km/h:n lukemaan. Pelkkää takavetoa lukuun ottamatta Taycanin perusversioiden tekniikka on pitkälti identtistä nelivetomallien kanssa. Tämä tarkoittaa 800 voltin sähköjärjestelmää, parhaimmillaan 264 kW:n energian talteenottoa, kaksipykäläistä vaihteistoa ja esimerkiksi PASM-aktiivijousitusta.

Lisäksi takavetomalleilla on yksi etu puolellaan. Koska etuakselilla ei ole toista sähkömoottoria, etutavaratilan volyymi on nelivetoversioita suurempi. Niinpä tavaratilan kokonaismääräksi kerrotaan 491 litraa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat