Porschen sähköauton “karvalakkimalli” esiteltiin – takavetoisessakin Taycanissa on yli 400 hevosvoimaa

Porschen historian ensimmäisenä täyssähköautona tunnettu Taycan lanseerattiin viime syksynä markkinoille joka nurkasta raapivien Turbo- ja Turbo S -tehomallien voimin. Hieman myöhemmin vuorossa oli koeajossammekin ollut Taycan 4S, jossa on myöskin neliveto. Nyt Porsche esitteli takavetoisen perusmallin.

Hinnat alkaen -versio tunnetaan lyhyesti ja ytimekkäästi Taycanina ilman mitään lisänumeroita tai -kirjaimia mallinimen perässä. Auto debytoi Kiinassa, ja ainakin aluksi se on saatavilla ainoastaan sikäläisillä markkinoilla. On kuitenkin hyvin todennäköistä, että myynti laajenee myöhemmin muihinkin maihin, Euroopan markkinat mukaan lukien.

-- MAINOS --

Kiinassa takavetoista Taycania tarjotaan kahdella eri akkupaketilla, jolloin myös teholukemat vaihtelevat. Lähtötasoa edustaa yksitasoinen Performance Battery, jonka kapasiteetti on samat 79,2 kWh kuin Taycan 4S:ssä. Virta välitetään taka-akselilla sijaitsevalle sähkömoottorille, jonka nimi on Porsche-kielellä Permanent Magnet Synchronous Motor. Overboost-moodissa ja launch control -lähtöjärjestelmä kytkettynä potkua irtoaa parhaimmillaan 300 kilowattia, eli 408 vanhan ajan hevosvoimaa.

Näillä eväillä toimintasäteeksi kerrotaan maksimissaan 414 kilometriä NEDC-syklin mukaan mitattuna. Lisärangea ja -tehoa saa päätymällä kaksitasoiseen Performance Battery Plus -akkupakettiin, joka on tuttu Taycanin Turbo- ja Turbo S -malleista. Tässä tapauksessa kapasiteetiksi kerrotaan 93,4 kWh, kun taas toimintamatkaa riittää parhaimmillaan 489 kilometrin verran. Maksimiteho on puolestaan 350 kilowattia tai 476 heppaa jälleen overboost-moodissa ja launch control päällä.

-- MAINOS --




Suorituskyvyssä näiden kahden mallin välillä ei ole kuitenkaan eroa. Kiihdytys nollasta sataan sujuu lähtöjärjestelmän avittamana 5,4 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu 230 km/h:n lukemaan. Pelkkää takavetoa lukuun ottamatta Taycanin perusversioiden tekniikka on pitkälti identtistä nelivetomallien kanssa. Tämä tarkoittaa 800 voltin sähköjärjestelmää, parhaimmillaan 264 kW:n energian talteenottoa, kaksipykäläistä vaihteistoa ja esimerkiksi PASM-aktiivijousitusta.

-- MAINOS --

Lisäksi takavetomalleilla on yksi etu puolellaan. Koska etuakselilla ei ole toista sähkömoottoria, etutavaratilan volyymi on nelivetoversioita suurempi. Niinpä tavaratilan kokonaismääräksi kerrotaan 491 litraa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.