Porschelta nelosboksereita ja erikoinen nimiuudistus

Kolmisen vuotta markkinoilla olleet Porschen keskimoottorimallit Boxster ja Cayman saavat faceliftin ensi vuonna. Ulkoiset muutokset noudattavat tuttua kaavaa, eli etuvaloumpiot, etupuskuri ja päiväajovalot laitetaan uusiksi. Myös takapäähän on tulossa pieniä päivityksiä.

Pinnan alla tapahtuu sitäkin enemmän. Perinnetietoisten kauhuksi kuusipyttyiset vaparibokserit väistyvät turbonelosten tieltä. Ne ovat kuitenkin Porschen itse kehittämiä bokserikoneita, eli VW-konsernin tavallisia rivinelosia ei olla tuomassa keskimoottorisportteihin. Huhujen mukaan nelosturbosta tulisi tarjolle 2,0- ja 2,5-litraiset versiot, jotka kattavat noin 230:sta jopa 400 heppaan ulottuvan tehoskaalan.

-- MAINOS --

Myös nimeämislogiikka menee uusiksi. Boxster- ja Cayman-mallinimet saavat kolminumeroisen etuliitteen, eli Porschen pienimmät urheiluautot tunnetaan jatkossa nimillä 718 Boxster ja 718 Cayman. Numerosarjan taustalla on 1950- ja 1960-lukujen taitteen Porsche 718, joka oli nelosbokserilla varustettu menestyksekäs kilpuri. Siinäkin oli keskimoottori Boxsterin ja Caymanin tapaan. 718-numerosarja muistuttaa myös mukavasti 918 Spyderista, mikä ei liene sattumaa. 918 on nimittäin maailman himoituimpia hyperautoja, ja se kuuluu ns. ”pyhään kolminaisuuteen” Ferrari LaFerrarin ja McLaren P1:n kanssa.

Porsche muuttaa faceliftin yhteydessä myös Boxsterin ja Caymanin välistä hierarkiaa. Jatkossa avokattoinen Boxster 718 on coupé-mallista Caymania kalliimpi, kun asia on nyt toisin päin. Tämä noudattaa 911:stä tuttua linjaa, mutta yhdessä asiassa 911 saa jatkossakin pysyä ylhäisessä yksinäisyydessään. Porschen johdosta on nimittäin vahvistettu, että malliston ikoniin ei tuoda neloskoneita, vaikka turbomoottorit ovat siinäkin korvanneet vaparibokserit.

Cayman_profiili

-- MAINOS --




 

 

-- MAINOS --

 

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Tältä näyttää australialaisten ultraharvinainen oma muskeliautoikoni

Vuoden 1972 Chrysler Valiant Charger R/T E49 on eräs legendaarisimpia ja harvinaisimpia kenguruiden maan muskeliautoja. Nyt sellainen on kuitenkin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.