Porschelta nelosboksereita ja erikoinen nimiuudistus

Kolmisen vuotta markkinoilla olleet Porschen keskimoottorimallit Boxster ja Cayman saavat faceliftin ensi vuonna. Ulkoiset muutokset noudattavat tuttua kaavaa, eli etuvaloumpiot, etupuskuri ja päiväajovalot laitetaan uusiksi. Myös takapäähän on tulossa pieniä päivityksiä.

Pinnan alla tapahtuu sitäkin enemmän. Perinnetietoisten kauhuksi kuusipyttyiset vaparibokserit väistyvät turbonelosten tieltä. Ne ovat kuitenkin Porschen itse kehittämiä bokserikoneita, eli VW-konsernin tavallisia rivinelosia ei olla tuomassa keskimoottorisportteihin. Huhujen mukaan nelosturbosta tulisi tarjolle 2,0- ja 2,5-litraiset versiot, jotka kattavat noin 230:sta jopa 400 heppaan ulottuvan tehoskaalan.

Myös nimeämislogiikka menee uusiksi. Boxster- ja Cayman-mallinimet saavat kolminumeroisen etuliitteen, eli Porschen pienimmät urheiluautot tunnetaan jatkossa nimillä 718 Boxster ja 718 Cayman. Numerosarjan taustalla on 1950- ja 1960-lukujen taitteen Porsche 718, joka oli nelosbokserilla varustettu menestyksekäs kilpuri. Siinäkin oli keskimoottori Boxsterin ja Caymanin tapaan. 718-numerosarja muistuttaa myös mukavasti 918 Spyderista, mikä ei liene sattumaa. 918 on nimittäin maailman himoituimpia hyperautoja, ja se kuuluu ns. ”pyhään kolminaisuuteen” Ferrari LaFerrarin ja McLaren P1:n kanssa.

Porsche muuttaa faceliftin yhteydessä myös Boxsterin ja Caymanin välistä hierarkiaa. Jatkossa avokattoinen Boxster 718 on coupé-mallista Caymania kalliimpi, kun asia on nyt toisin päin. Tämä noudattaa 911:stä tuttua linjaa, mutta yhdessä asiassa 911 saa jatkossakin pysyä ylhäisessä yksinäisyydessään. Porschen johdosta on nimittäin vahvistettu, että malliston ikoniin ei tuoda neloskoneita, vaikka turbomoottorit ovat siinäkin korvanneet vaparibokserit.

Cayman_profiili

Lue lisää