Porsche haukkuu Teslan Ludicrous-moodia pelkäksi kulissiksi – saksalaisten oman sähköauton luvataan olevan joka suhteessa Teslaa parempi

Porsche esitteli viimesyksyisessä Frankfurtin autonäyttelyssä Mission E -nimisen sähkökonseptin, jonka pohjalta merkki on parhaillaan kehittämässä haastajaansa Tesla Model S:lle. Konseptiauto oli nelipaikkainen coupé, jonka muotoihin oli saatu kaikesta futuristisuudesta huolimatta aimo annos aitoa Porsche-henkeä. Stuttgartin pojat lupaavat, että myös sähköauton tuotantoversio tulee olemaan läpikotaisin ehta Porsche, mutta samalla siinä on jotakin aivan uutta.

Eräs Porschen johtajista paljasti Automobile Magazine -julkaisulle, että tuleva sähköauto on täysin erilainen kuin kilpailijansa. Samalla tämä Porsche-pomo heitti melkoisia syytöksiä Tesla Model S:ää kohtaan. Kalifornialaisen sähköauton lähes lentoon siivittävä Ludicrous-moodi on kuulemma pelkkä kulissi, koska sen käyttäminen vain kahteen kertaan riittää imemään kaiken virran akuista.

Porsche lupaa, että sen autolle ei käy näin. Sillä voi kuulemma ajaa kovaa uudestaan ja uudestaan, ja akut tai voimantuottoa valvova yksikkö eivät ylikuumene. Myöskään auton penkit eivät Porschen mukaan ole onnettomat, mikä sisältää jo melkoista piikittelyä Teslan suuntaan.

Mission E:n tuotantoversiossa käytetään tekniikkaa, jossa hyödynnetään Le Mansin legendaarisessa 24 tunnin kisassa saatuja kokemuksia. Porsche on nimittäin voittanut Le Mansin kaksi vuotta peräjälkeen 919-kilpurillaan, joka on hybridi. Uuden sähköauton tehokkaimman version kokonaisteho on konseptin tavoin 600 hevosvoiman luokkaa, ja auton pitäisi yltää Nürburgringin Nordschleifella alle kahdeksan minuutin kierrosaikaan. Automobile Magazinen tietojen mukaan autosta on tulossa myös kaksi hieman edullisempaa mallia, joissa on noin 500 ja 400 heppaa.

Porscheen saattaa tulla myös Teslan Ludicrous-moodin kaltainen toiminto, joka ei kuitenkaan syö akkuja samalla tavalla. Toimintasäteen pitäisi olla 500 kilometrin luokkaa, joten auto ei häpeä Teslaa tässäkään suhteessa. Mission E -konseptin akut pystyi lataamaan 80-prosenttisesti täyteen Porschen Turbo Charging -latausjärjestelmän avulla, ja tämä ominaisuus halutaan säilyttää tuotantomallissakin. Lisäksi autoon on tulossa induktiivinen latausmahdollisuus, jotta Tesla saadaan näyttämään mahdollisimman vanhanaikaiselta. Porschen sähköautoa odotellaan kauppoihin vuoden 2019 tai 2020 tienoilla.

Porsche_2Porsche_3

Aihepiirin uusimmat

Uusi VW Tiguan tuotiin julkisuuteen – suosikki-SUV:ssa on nyt kurvikkaammat linjat ja pistokehybridissä parhaimmillaan 100 kilometrin sähköinen toimintasäde

Volkswagen Tiguan on noussut viime vuosina kaikessa hiljaisuudessa valmistajansa myydyimmäksi malliksi yleisen SUV-buumin vanavedessä. Jossakin vaiheessa myös Tiguan muuttuu täyssähköautoksi, mutta sitä ennen on vielä yhden polttomoottoripohjaisen sukupolven vuoro.

Turkin presidentti haluaisi Elon Muskin rakentavan Teslan tehtaan maahansa

Turkki haluaa olla Teslan seuraavan sähköajoneuvotehtaan loppusijoituspaikka, vaikka maa on jo ehtinyt luomaan oman sähköautobrändin.

ELegend EL1 driftaa kuin 1980-luvun B-ryhmän rallitykki – lähes 900 000 euron sähköauton esikuvana palvelee Audin pätkä-Quattro

Pari vuotta sitten julkisuuteen putkahteli luonnoskuvia ELegend EL1 -nimisestä sähköautosta, jonka oli tarkoitus toimia 1980-luvun Audi Sport Quattron modernina tulkintana. Monista vastaavista projekteista ei ole kuultu ensimmäisen lehdistötiedotteen jälkeen enää mitään, mutta ELegendin kohdalla asia on onneksi toisin.

Volkswagen esitteli yli 550-heppaisen sähkösedanin – ID.X Performance uhkaa kuitenkin jäädä pelkäksi tutkielmaksi

GTI-fanit häädettiin Itävallan Wörtherseen rannalta kestävän kehityksen nimissä, mutta Volkswagenin ID-sähkömallien omistajat saavat sentään kokoontua paikallisesti päästöttömästi Sveitsin Locarnossa. Tapaamisen kohokohta valmistajan puolelta oli varsin yllätyksellinen konseptiauto.

Tyyliniekan uusimmat