Pikku-Bondin valinta – Aston Martin DB5:tä saa nyt 2/3-kokoisena vähintään 35 000 punnan hintaan

Aston Martinin ikonisimmista mallista ei liene epäselvyyttä. James Bondin autona halki vuosikymmenten tunnetuksi tullut DB5 saa nyt kunnian toimia esikuvana 2/3-kokoiselle pienennökselle, jolla voivat ajaa niin aikuiset kuin lapsetkin.

DB5 Junioriksi nimetty luomus on kehitetty viimeisten 15 kuukauden aikana Aston Martinin ja pienennöksen tuotannosta vastaavan The Little Car Companyn yhteistyönä. Pikku-Astonin muodot on 3D-skannattu alkuperäisestä, ja ulkokuoren logot sekä merkitkin vastaavat tarkasti vuoden 1963 esikuvaa. Kolme metriä pitkä ja 1,1 metriä leveä DB5 Junior on suunniteltu niin, että aikuinen ja lapsi mahtuvat vierekkäin kyytiin. ”Auton” kokonaispainoksi kerrotaan noin 270 kiloa alumiinisen hunajakennoalustan ja komposiittimateriaalista tehdyn korin ansiosta.

Etenemisestä vastaa viiden kilowatin sähkömoottori, jonka voimavarat ohjataan aidon asian tyyliin takapyörille. Sisustakin on hyvin autenttinen, koska kojelautaan on upotettu klassisia Smithsin mittareita. Bensamittarin tilalla on kuitenkin akun varaustilasta kertova osoitin, ja öljynlämpömittarin paikan on ottanut sähkömoottorin lämpötilasta informoiva mittari. Repsikan edessä komeilee puolestaan Smithsin kello esikuvan tyyliin. Rattikin on pienennetty 2/3-suhteessa, ja sen saa napattua pikalukituksella pois sisäänkäynnin helpottamiseksi. Kaasu- sekä jarrupoljin on sorvattu billet-alumiinista, ja luonnollisesti myös ajovalot, jarruvalot, vilkut ja torvi toimivat.

Vakioulkovärinä tarjotaan Bondin auton tunnetuksi tekemää Silver Birchiä, kun taas sisusta on verhoiltu mustalla nahalla ja lattiamatoilla. Lisähintaan miniatyyri-Astoniin saa myös takaluukun. Alustan rakenteet ja geometria ovat lähellä esikuvaa, ja sama koskee tyylikkäitä pinnavanteitakin. DB5 Juniorissa niiden koko on kuitenkin vain 10 tuumaa, ja joka nurkasta löytyvät tuuletetut levyjarrut. Pikku-Astonin herkkuihin kuuluu myös energian talteenotto jarrutuksissa.

Suosittelemme

Avautuvan konepellin alle sijoitettu irrotettava akkupaketti mahdollistaa 16-32 kilometrin toimintamatkan, ja haluttaessa tilaan voidaan sovittaa vielä toinenkin akkupaketti. DB5 Junior tarjoaa kolme eri ajomoodia, joista ensimmäinen on nimetty noviisiasetukseksi. Siinä tehot rajoitetaan yhteen kilowattiin ja huiput 19 km/h:n lukemaan. Expert-moodi tarjoaa puolestaan viisi kilowattia ja 48 km/h:n huippunopeuden, ja Race-asetuksella voi ajaa kilpaa Little Car Companyn muita malleja vastaan. Rallityylisiä käännöksiä voi tällöin avittaa hydraulisella käsijarrulla.

Lisäpotkua kaipaaville tarjolla on vielä Vantage-malli, jossa voimavarat on tuplattu 10 kilowatin lukemaan. Pitoa kohennetaan lukkoperän avulla, kun taas painoa saadaan Vantagessa laskettua hiilikuitukorin myötä. Toinen akkupaketti mahdollistaa puolestaan 32-64 kilometrin toimintasäteen ajotyylistä riippuen. DB5 ei ole halpaa hupia edes pienennettynä. Perusmallin hinta alkaa 35 000 punnasta, kun taas Vantagesta pitää pulittaa vähintään 45 000 puntaa. Tuotanto aloitetaan Isossa-Britanniassa ensi vuonna, ja asiakastoimitukset luvataan hoitaa seuraavien kahden vuoden aikana.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat