Pikku-Bondin valinta – Aston Martin DB5:tä saa nyt 2/3-kokoisena vähintään 35 000 punnan hintaan

Aston Martinin ikonisimmista mallista ei liene epäselvyyttä. James Bondin autona halki vuosikymmenten tunnetuksi tullut DB5 saa nyt kunnian toimia esikuvana 2/3-kokoiselle pienennökselle, jolla voivat ajaa niin aikuiset kuin lapsetkin.

DB5 Junioriksi nimetty luomus on kehitetty viimeisten 15 kuukauden aikana Aston Martinin ja pienennöksen tuotannosta vastaavan The Little Car Companyn yhteistyönä. Pikku-Astonin muodot on 3D-skannattu alkuperäisestä, ja ulkokuoren logot sekä merkitkin vastaavat tarkasti vuoden 1963 esikuvaa. Kolme metriä pitkä ja 1,1 metriä leveä DB5 Junior on suunniteltu niin, että aikuinen ja lapsi mahtuvat vierekkäin kyytiin. ”Auton” kokonaispainoksi kerrotaan noin 270 kiloa alumiinisen hunajakennoalustan ja komposiittimateriaalista tehdyn korin ansiosta.

-- MAINOS --

Etenemisestä vastaa viiden kilowatin sähkömoottori, jonka voimavarat ohjataan aidon asian tyyliin takapyörille. Sisustakin on hyvin autenttinen, koska kojelautaan on upotettu klassisia Smithsin mittareita. Bensamittarin tilalla on kuitenkin akun varaustilasta kertova osoitin, ja öljynlämpömittarin paikan on ottanut sähkömoottorin lämpötilasta informoiva mittari. Repsikan edessä komeilee puolestaan Smithsin kello esikuvan tyyliin. Rattikin on pienennetty 2/3-suhteessa, ja sen saa napattua pikalukituksella pois sisäänkäynnin helpottamiseksi. Kaasu- sekä jarrupoljin on sorvattu billet-alumiinista, ja luonnollisesti myös ajovalot, jarruvalot, vilkut ja torvi toimivat.

-- MAINOS --




Vakioulkovärinä tarjotaan Bondin auton tunnetuksi tekemää Silver Birchiä, kun taas sisusta on verhoiltu mustalla nahalla ja lattiamatoilla. Lisähintaan miniatyyri-Astoniin saa myös takaluukun. Alustan rakenteet ja geometria ovat lähellä esikuvaa, ja sama koskee tyylikkäitä pinnavanteitakin. DB5 Juniorissa niiden koko on kuitenkin vain 10 tuumaa, ja joka nurkasta löytyvät tuuletetut levyjarrut. Pikku-Astonin herkkuihin kuuluu myös energian talteenotto jarrutuksissa.

-- MAINOS --

Avautuvan konepellin alle sijoitettu irrotettava akkupaketti mahdollistaa 16-32 kilometrin toimintamatkan, ja haluttaessa tilaan voidaan sovittaa vielä toinenkin akkupaketti. DB5 Junior tarjoaa kolme eri ajomoodia, joista ensimmäinen on nimetty noviisiasetukseksi. Siinä tehot rajoitetaan yhteen kilowattiin ja huiput 19 km/h:n lukemaan. Expert-moodi tarjoaa puolestaan viisi kilowattia ja 48 km/h:n huippunopeuden, ja Race-asetuksella voi ajaa kilpaa Little Car Companyn muita malleja vastaan. Rallityylisiä käännöksiä voi tällöin avittaa hydraulisella käsijarrulla.

Lisäpotkua kaipaaville tarjolla on vielä Vantage-malli, jossa voimavarat on tuplattu 10 kilowatin lukemaan. Pitoa kohennetaan lukkoperän avulla, kun taas painoa saadaan Vantagessa laskettua hiilikuitukorin myötä. Toinen akkupaketti mahdollistaa puolestaan 32-64 kilometrin toimintasäteen ajotyylistä riippuen. DB5 ei ole halpaa hupia edes pienennettynä. Perusmallin hinta alkaa 35 000 punnasta, kun taas Vantagesta pitää pulittaa vähintään 45 000 puntaa. Tuotanto aloitetaan Isossa-Britanniassa ensi vuonna, ja asiakastoimitukset luvataan hoitaa seuraavien kahden vuoden aikana.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.