Pagani paljasti lähes 800-heppaisen supertykkinsä

Italialainen superautovalmistaja Pagani julkisti jokin aikaa sitten tiiserikuvan Huayra-superautonsa hyperversiosta, joka luvattiin esitellä maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä. Auton nimeksi kerrottiin jo tuolloin Huayra BC, mikä sai monet arvailemaan kirjainyhdistelmän merkitystä.

Nyt Pagani paljasti viralliset kuvat ja tiedot uudesta supertykistään. Samalla selvisi myös, että BC-lyhenne tulee Benny Caiolan nimestä. Hän oli muutama vuosi sitten edesmennyt italialaissyntyinen superautokeräilijä, joka eli ja vaikutti USA:ssa. Caiola oli erityisen tunnettu mittavasta Ferrari-kokoelmastaan, mutta myös Paganin tuotoksilla oli oma paikkansa miehen sydämessä. Benny Caiola oli niin innostunut Paganin superautoista, että hän lähetti firman perustajalle Horacio Paganille kiitoskirjeen, joka roikkuu edelleen tämän toimiston seinällä. Kirjeen mukana tuli 1000 dollarin sekki, jolla Paganin piti viedä henkilökuntansa hienolle aterialle kiitokseksi loistavasta työstä.

Pagani_3


Ei ole siis mikään ihme, että miehelle omistettiin nyt oma erikosmallinsa. BC eroaa ”tavallisesta” Huayrasta ensinnäkin tehojensa ansiosta. AMG:n perua olevasta kuusilitraisesta tuplaturbo-V12:sta irtoaa peräti 789 hevosvoimaa, mikä on noin 60 heppaa enemmän kuin normaalissa Huayrassa. Myös vääntö on kasvanut muhkeasta 1000 newtonin lukemasta vieläkin hurjempaan 1098 newtoniin. Lisäksi auto on laitettu laihdutuskuurille, ja painoa on saatu pudotettua peräti 132 kiloa. Huayra BC:n massa on enää reilut 1200 kiloa, mikä on todella vaikuttava lukema raskaan sarjan hyperautojen joukossa.

Painoa on saatu laskettua mm. APP:n valmistamien takovanteiden avulla, jotka ovat 9 kiloa vakiopyöriä kevyemmät. Lisäksi titaaniputkisto tuo 7,1 painonsäästön, ja jousituksessakin on käytetty kevyempiä komponentteja kuin Huayran perusversiossa. BC:ssä on myös turvauduttu erityiseen hiilikuituun, joka on Paganin mukaan 50% kevyempää ja 20% vahvempaa kuin tavallinen hiilikuitu. Lisäksi aerodynamiikkaa on kohennettu maineikkaana kilpa-autonvalmistajana tunnetun Dallaran opein. Muutokset ovat varsin kattavia, koska koripaneeleista ainoastaan katto on jätetty ennalleen. Tavoitteena on ollut auton downforcen parantaminen korkeissa nopeuksissa.

Pagani_2





Myös sekventiaalista vaihteistoa on peukaloitu keveyden nimissä, ja lisäksi vaihtoajat ovat puolittuneet 150:stä vain 75 millisekuntiin. Pagani ei ole vielä kertonut uuden tykkinsä suoritusarvoja, mutta kiihdytys nollasta sataan vie todennäköisesti alle kolme sekuntia ja huippunopeus lähentelee 400 km/h:n lukemaa. Huayra BC:tä valmistetaan vain 20 kappaletta, ja kaikki niistä on jo myyty 2,3 miljoonan euron verottomaan hintaan. Pagani on kuulemma jo saanut tilauksia myös avokattoisesta Huayra BC Roadsterista, jonka hinta lienee vieläkin astronomisempi.

Pagani_4

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...