Pagani paljasti lähes 800-heppaisen supertykkinsä

Italialainen superautovalmistaja Pagani julkisti jokin aikaa sitten tiiserikuvan Huayra-superautonsa hyperversiosta, joka luvattiin esitellä maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä. Auton nimeksi kerrottiin jo tuolloin Huayra BC, mikä sai monet arvailemaan kirjainyhdistelmän merkitystä.

Nyt Pagani paljasti viralliset kuvat ja tiedot uudesta supertykistään. Samalla selvisi myös, että BC-lyhenne tulee Benny Caiolan nimestä. Hän oli muutama vuosi sitten edesmennyt italialaissyntyinen superautokeräilijä, joka eli ja vaikutti USA:ssa. Caiola oli erityisen tunnettu mittavasta Ferrari-kokoelmastaan, mutta myös Paganin tuotoksilla oli oma paikkansa miehen sydämessä. Benny Caiola oli niin innostunut Paganin superautoista, että hän lähetti firman perustajalle Horacio Paganille kiitoskirjeen, joka roikkuu edelleen tämän toimiston seinällä. Kirjeen mukana tuli 1000 dollarin sekki, jolla Paganin piti viedä henkilökuntansa hienolle aterialle kiitokseksi loistavasta työstä.

Pagani_3

Ei ole siis mikään ihme, että miehelle omistettiin nyt oma erikosmallinsa. BC eroaa ”tavallisesta” Huayrasta ensinnäkin tehojensa ansiosta. AMG:n perua olevasta kuusilitraisesta tuplaturbo-V12:sta irtoaa peräti 789 hevosvoimaa, mikä on noin 60 heppaa enemmän kuin normaalissa Huayrassa. Myös vääntö on kasvanut muhkeasta 1000 newtonin lukemasta vieläkin hurjempaan 1098 newtoniin. Lisäksi auto on laitettu laihdutuskuurille, ja painoa on saatu pudotettua peräti 132 kiloa. Huayra BC:n massa on enää reilut 1200 kiloa, mikä on todella vaikuttava lukema raskaan sarjan hyperautojen joukossa.





Painoa on saatu laskettua mm. APP:n valmistamien takovanteiden avulla, jotka ovat 9 kiloa vakiopyöriä kevyemmät. Lisäksi titaaniputkisto tuo 7,1 painonsäästön, ja jousituksessakin on käytetty kevyempiä komponentteja kuin Huayran perusversiossa. BC:ssä on myös turvauduttu erityiseen hiilikuituun, joka on Paganin mukaan 50% kevyempää ja 20% vahvempaa kuin tavallinen hiilikuitu. Lisäksi aerodynamiikkaa on kohennettu maineikkaana kilpa-autonvalmistajana tunnetun Dallaran opein. Muutokset ovat varsin kattavia, koska koripaneeleista ainoastaan katto on jätetty ennalleen. Tavoitteena on ollut auton downforcen parantaminen korkeissa nopeuksissa.

Pagani_2

Myös sekventiaalista vaihteistoa on peukaloitu keveyden nimissä, ja lisäksi vaihtoajat ovat puolittuneet 150:stä vain 75 millisekuntiin. Pagani ei ole vielä kertonut uuden tykkinsä suoritusarvoja, mutta kiihdytys nollasta sataan vie todennäköisesti alle kolme sekuntia ja huippunopeus lähentelee 400 km/h:n lukemaa. Huayra BC:tä valmistetaan vain 20 kappaletta, ja kaikki niistä on jo myyty 2,3 miljoonan euron verottomaan hintaan. Pagani on kuulemma jo saanut tilauksia myös avokattoisesta Huayra BC Roadsterista, jonka hinta lienee vieläkin astronomisempi.

Pagani_4



Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.