Opelin pieni sähköauto jättää 30 metrin matkalla jopa merkin kilpa-autot taakseen

Sähköautot olivat vielä muutama vuosi sitten melkoisen tylsiä kapistuksia, kunnes Tesla ymmärsi, että niitäkin kannattaa markkinoida suorituskyvyn avulla. Tämä on tehnyt sähköautoista paljon aiempaa haluttavampia, ja myyntiin tulee jatkuvasti uusia Teslan haastajia tai halvemman hintaluokan sähkömenopelejä.

Opelin tuore Ampera-e kuuluu jälkimmäiseen kategoriaan. Ensi vuonna myyntiin tuleva sähköpienokainen on omaa sukua Chevrolet Bolt, ja auto korvaa aiemman sukupolven Chevrolet Voltin ja Opel Amperan. Vanhemmat mallit edustivat kooltaan lähes keskiluokkaa, kun taas GM:n uusi sähköauto sijoittuu mitoiltaan perinteisten pikkuautojen ja kompaktiluokan edustajien väliin.





Vaikka Ampera-e näyttää melkoisen korkealta tötteröltä hieman BMW i3:n tylliin, Opel korostaa auton tarjoamaa ajamisen hauskuutta. Niinpä merkki julkaisi nyt videon, jossa Ampera-e asettuu viivalle Opelin sporttisimpien mallien kanssa. Sähköauton kirittäjinä toimivat katuautopuolelta reilusti yli 300-heppainen Insignia OPC ja taskurakettien luokkaan kuuluva Corsa OPC. Siinäkin on yli 200 hevosvoimaa, eli pienen hot hatchin teho-painosuhde on kunnossa.

Lisäksi kiihdytyskisaan lähtee kaksi Opelin kilpuria, eli miniautojen luokkaan kuuluvan Adamin pohjalta tehty R2-ralliauto ja tuoreesta Astrasta jalostettu TCR-rata-auto. Opel tietää hyvin, että Ampera-e:llä ei olisi mitään jakoa näitä autoja vastaan varttimailin matkalla tai vieläkin pidemmällä kiihdytyssuoralla, joten matkaksi on valittu ainoastaan 30 metrin pätkä.

Kun Opelit kiihdyttävät matkaan, Ampera-e poistuu paikalta lähes välittömästi sähkömoottorin viiveettömän tehontuoton ansiosta. Ralli-Adam jää puolestaan sutimaan paikalleen, ja sähköauto tulee maaliin ensimmäisenä. Rata-Astra nappaa toisen sijan, ja painava Insignia OPC jää peränpitäjäksi nelivedostaan ja muhkeasta tehostaan huolimatta. Ampera-e on siis omiaan hektiseen kaupunkiliikenteeseen, jossa sähkömoottorin tuottama 200 hevosvoiman teho riittää paremmin kuin hyvin. Auton toimintasäteeksi lupaillaan vähintään 340 kilometriä, joten pidemmätkään matkat eivät muodostu ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Autonvalmistajien historiaa: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...