MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Opelin pieni sähköauto jättää 30 metrin matkalla jopa merkin kilpa-autot taakseen

Sähköautot olivat vielä muutama vuosi sitten melkoisen tylsiä kapistuksia, kunnes Tesla ymmärsi, että niitäkin kannattaa markkinoida suorituskyvyn avulla. Tämä on tehnyt sähköautoista paljon aiempaa haluttavampia, ja myyntiin tulee jatkuvasti uusia Teslan haastajia tai halvemman hintaluokan sähkömenopelejä.

Opelin tuore Ampera-e kuuluu jälkimmäiseen kategoriaan. Ensi vuonna myyntiin tuleva sähköpienokainen on omaa sukua Chevrolet Bolt, ja auto korvaa aiemman sukupolven Chevrolet Voltin ja Opel Amperan. Vanhemmat mallit edustivat kooltaan lähes keskiluokkaa, kun taas GM:n uusi sähköauto sijoittuu mitoiltaan perinteisten pikkuautojen ja kompaktiluokan edustajien väliin.

Vaikka Ampera-e näyttää melkoisen korkealta tötteröltä hieman BMW i3:n tylliin, Opel korostaa auton tarjoamaa ajamisen hauskuutta. Niinpä merkki julkaisi nyt videon, jossa Ampera-e asettuu viivalle Opelin sporttisimpien mallien kanssa. Sähköauton kirittäjinä toimivat katuautopuolelta reilusti yli 300-heppainen Insignia OPC ja taskurakettien luokkaan kuuluva Corsa OPC. Siinäkin on yli 200 hevosvoimaa, eli pienen hot hatchin teho-painosuhde on kunnossa.

Lisäksi kiihdytyskisaan lähtee kaksi Opelin kilpuria, eli miniautojen luokkaan kuuluvan Adamin pohjalta tehty R2-ralliauto ja tuoreesta Astrasta jalostettu TCR-rata-auto. Opel tietää hyvin, että Ampera-e:llä ei olisi mitään jakoa näitä autoja vastaan varttimailin matkalla tai vieläkin pidemmällä kiihdytyssuoralla, joten matkaksi on valittu ainoastaan 30 metrin pätkä.

Kun Opelit kiihdyttävät matkaan, Ampera-e poistuu paikalta lähes välittömästi sähkömoottorin viiveettömän tehontuoton ansiosta. Ralli-Adam jää puolestaan sutimaan paikalleen, ja sähköauto tulee maaliin ensimmäisenä. Rata-Astra nappaa toisen sijan, ja painava Insignia OPC jää peränpitäjäksi nelivedostaan ja muhkeasta tehostaan huolimatta. Ampera-e on siis omiaan hektiseen kaupunkiliikenteeseen, jossa sähkömoottorin tuottama 200 hevosvoiman teho riittää paremmin kuin hyvin. Auton toimintasäteeksi lupaillaan vähintään 340 kilometriä, joten pidemmätkään matkat eivät muodostu ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi.

Suosittelemme


https://www.youtube.com/watch?v=cmMdy1TYpsE

LähdeCarscoops

Lue lisää