Opel esitteli viitisen vuotta sitten Amperan, joka oli periaatteessa saksalaismerkin logoilla varustettu versio amerikkalaisesta Chevrolet Voltista. Amperaa mainostettiin sähköautona, mutta se oli käytännössä pistokehybridi. Auton ominaisuudet olivat kohdallaan, mutta hinta karkasi varsin korkeaksi. Niinpä myyntimäärät ovat jääneet aika pieniksi, ja Amperan tuotannon lopettamisesta ilmoitettiin jo pari vuotta sitten.
Opel ei kuitenkaan luovuta sähköautojen suhteen. Chevrolet esitteli pari kuukautta sitten Boltin, joka on aiempaa Voltia pienempi täyssähköauto. Boltin muotoilussa on niin monia Opel-maisia piirteitä, että saksalaisversion ilmestyminen oli vain ajan kysymys. Nyt GM:n pääjohtaja Mary Barra ilmoitti korkeimman omakätisesti, että Opelin sähköauto tulee Euroopassa myyntiin ensi vuoden aikana. Suurelle yleisölle se esitellään ensimmäistä kertaa lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä.
Uusi sähköauto on nimeltään Ampera-e, eli Opel pitää kiinni perinteisestä mallinimestään. Ampera-e jatkaa myös siinä suhteessa edeltäjänsä linjoilla, että kyseessä on käytännössä Opelin merkeillä varustettu Chevrolet Bolt. Saksalaismerkki lupaa, että auton toimintasäde on pidempi kuin useimmissa sähköautoissa, ja myös hinnan pitäisi olla siedettävää tasoa.
Opel ei vielä julkistanut auton teknisiä tietoja, mutta ne lienevät identtiset Boltin kanssa. Amerikkalaisserkussa on 200 hepan tehon ja 360 newtonin väännön tuottava sähkömoottori sekä 60 kilowattitunnin kapasiteetin tarjoava akku, joka on asennettu auton lattian alle. Ampera-e:n pitäisi kiihtyä nollasta sataan alle seitsemässä sekunnissa, mutta huippunopeus jäänee 150 km/h:n tuntumaan. Toimintasäde on noin 320 kilometriä, eli numeroarvot ovat kunnossa. BMW i3 saattaa saada Opelista kovan kilpailijan, joka jää todennäköisesti myös Bemaria edullisemmaksi.
Vaikka uutta Ampera-e:tä mainostetaankin aitona Opelina, se valmistetaan Boltin kanssa samoilla linjoilla USA:ssa. Toivottavasti se ei jää amerikkalaisserkkunsa varjoon, kuten edelliselle Amperalle kävi suhteessa Chevrolet Voltiin. Uusi sähköauto ei myöskään ole saksalaismerkin ainoa lähiaikojen uutuusmalli. Opelilla on nimittäin kova vauhti päällä, ja se on kehittämässä peräti 29 uutta autoa vuosikymmenen loppuun mennessä. Täyssähköauto Ampera-e ei varmasti ole niistä myydyimpiä, mutta imagomielessä se on erittäin tärkeä Opelille.