Opel aikoo tehdä jälleen urheiluauton

Opel on ollut viime aikoina hyvässä vauhdissa. Kun Karl-Thomas Neumann valittiin yrityksen toimitusjohtajaksi, merkin ympärillä on taas alkanut tapahtua. Uusi, reilusti keventynyt Astra kuuluu aivan luokkansa kärkituotteisiin, ja seuraavaksi uudistumisvuorossa on Passatin ja kumppanit haastava Insignia.

Viime aikojen uutuusmallit ovat kuitenkin olleet lähinnä käytännöllisiä arkiautoja, ja tunteisiin vetoavat menopelit ovat jääneet paitsioon. Opelilla on hieno historia erilaisten coupé-mallien osalta, ja 2000-luvullakin merkki on tarjonnut kahta kaksipaikkaista urheiluautoa, eli Speedsteriä ja GT:tä. Ne syntyivät yhteistyössä Lotuksen ja Amerikan GM:n kanssa. Kaikkein tunnetuin Opelin urheilumalli lienee kuitenkin 60-luvun lopulla esitelty alkuperäinen GT. Kuvankaunista pikkusporttia nimitettiin Euroopan Corvetteksi. Nimityksen alkuperä selviää helposti, kun katsoo auton muotoja. Vetävästä ulkokuoresta huolimatta GT:n pohjana käytettiin tuolloista Kadettia, ja tekniikka oli varsin maanläheistä.

-- MAINOS --

Opel esitteli pari vuotta sitten näyttävän konseptiauton, jonka nimi kaivettiin merkin historiasta. Konsepti nimettiin 70- ja 80-lukujen ison coupén mukaan Monzaksi, vaikka se oli lajityypiltään lähinnä crossover. Kunnianarvoisan nimen herättäminen henkiin antoi kuitenkin toiveita aidosta sporttimallista. Nyt Karl-Thomas Neumann on ilmoittanut, että Opel paljastaa ensi kevään Geneven autonäyttelyssä jotakin todella yllätyksellistä. Huhujen mukaan kyseessä on konsepti, joka enteilee GT:n uutta tulemista.

Toisin kuin esikuvansa, uusi GT on etuvetoinen. Tämä on varsin luonnollista, koska auto pohjautuu Astraan. Alkuperäinen GT perustui Astran edeltäjään Kadettiin, eli historia näyttäisi tässä suhteessa toistavan itseään. Koska GT astuu jatkossa sporttiversion saappaisiin, uudesta Astrasta ei ole enää tulossa kaksiovista GTC-mallia. GT eroaa kuitenkin muotoilultaan täysin Astrasta, ja auton etupäässä on ilmeisesti selviä vaikutteita artikkelikuvassa näkyvästä Monza-konseptista.

Genevessä esiteltävä GT on vasta konsepti, mutta tuotantomalli on tulossa perässä vuonna 2018. Sportti-Opelin pellin alle tulee nelosturboja, joiden tehoskaala ulottuu noin 300 heppaan asti.

Edellinen artikkeliSeuraava BMW M5 saa nelivedon
Seuraava artikkeliVoita Mondainen rannekello
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.