MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Opel aikoo tehdä jälleen urheiluauton

Opel on ollut viime aikoina hyvässä vauhdissa. Kun Karl-Thomas Neumann valittiin yrityksen toimitusjohtajaksi, merkin ympärillä on taas alkanut tapahtua. Uusi, reilusti keventynyt Astra kuuluu aivan luokkansa kärkituotteisiin, ja seuraavaksi uudistumisvuorossa on Passatin ja kumppanit haastava Insignia.

Viime aikojen uutuusmallit ovat kuitenkin olleet lähinnä käytännöllisiä arkiautoja, ja tunteisiin vetoavat menopelit ovat jääneet paitsioon. Opelilla on hieno historia erilaisten coupé-mallien osalta, ja 2000-luvullakin merkki on tarjonnut kahta kaksipaikkaista urheiluautoa, eli Speedsteriä ja GT:tä. Ne syntyivät yhteistyössä Lotuksen ja Amerikan GM:n kanssa. Kaikkein tunnetuin Opelin urheilumalli lienee kuitenkin 60-luvun lopulla esitelty alkuperäinen GT. Kuvankaunista pikkusporttia nimitettiin Euroopan Corvetteksi. Nimityksen alkuperä selviää helposti, kun katsoo auton muotoja. Vetävästä ulkokuoresta huolimatta GT:n pohjana käytettiin tuolloista Kadettia, ja tekniikka oli varsin maanläheistä.

Opel esitteli pari vuotta sitten näyttävän konseptiauton, jonka nimi kaivettiin merkin historiasta. Konsepti nimettiin 70- ja 80-lukujen ison coupén mukaan Monzaksi, vaikka se oli lajityypiltään lähinnä crossover. Kunnianarvoisan nimen herättäminen henkiin antoi kuitenkin toiveita aidosta sporttimallista. Nyt Karl-Thomas Neumann on ilmoittanut, että Opel paljastaa ensi kevään Geneven autonäyttelyssä jotakin todella yllätyksellistä. Huhujen mukaan kyseessä on konsepti, joka enteilee GT:n uutta tulemista.

Toisin kuin esikuvansa, uusi GT on etuvetoinen. Tämä on varsin luonnollista, koska auto pohjautuu Astraan. Alkuperäinen GT perustui Astran edeltäjään Kadettiin, eli historia näyttäisi tässä suhteessa toistavan itseään. Koska GT astuu jatkossa sporttiversion saappaisiin, uudesta Astrasta ei ole enää tulossa kaksiovista GTC-mallia. GT eroaa kuitenkin muotoilultaan täysin Astrasta, ja auton etupäässä on ilmeisesti selviä vaikutteita artikkelikuvassa näkyvästä Monza-konseptista.

Genevessä esiteltävä GT on vasta konsepti, mutta tuotantomalli on tulossa perässä vuonna 2018. Sportti-Opelin pellin alle tulee nelosturboja, joiden tehoskaala ulottuu noin 300 heppaan asti.

Lue lisää