Onko tässä kaikkien aikojen kovin japsitykki – uusi Nissan GT-R NISMO haastaa Porschen ja kumppanit

Nissan GT-R on pitänyt jo vuosien ajan pilkkanaan monia tuplasti kalliimpia superautoja. Vuodesta 2008 alkaen myynnissä ollut nykymallin GT-R sai faceliftin keväällä, ja nyt japanilaisen superauton NISMO-hyperversio pääsi saman käsittelyn kohteeksi. Kasvojenkohotuksen saanut supertykki esiteltiin Nürburgringin Nordschleifella, jossa sitä on kehitetty ja testattu kattavasti.

NISMO:n nokkaa koristaa ”tavallisen” GT-R:n tavoin uusi maski, joka on entistä enemmän V-kirjaimen muotoinen. Myös aggressiivisen näköisellä lipalla varustettu etupuskuri sekä suuria nopeuksia kestävä vahvistettu konepelti kuuluvat uudistuksiin. NISMO:n etupuskuri on tehty hiilikuidusta, millä pyritään jäykkään ja kevyeen rakenteeseen kierrosennätysten metsästämistä varten tehdyssä autossa.

nismo_2

Nopeita ratakierroksia auttavat myös hiilikuituiset sivuhelmat, massiivinen takadiffuusori ja lintulautatyyppinen takaspoileri. Japanilaiset mainostavat, että uusi GT-R NISMO tuottaa enemmän downforcea kuin mikään aiempi tuotanto-Nissan, joten helmat ja spoilerit eivät ole autossa vain katu-uskottavan ulkonäön vuoksi.

GT-R:n perusversion teho nousi faceliftin yhteydessä 20 pollella 570 hevosvoimaan, mutta NISMO:n teholukema on säilynyt tasan 600 hepassa. Voimaa pitäisi pystyä kuitenkin hyödyntämään entistä paremmin, koska korirakennetta on jäykistetty ja alustaa hienosäädetty. Iskunvaimentimet, jouset ja kallistuksenvaimentimet on laitettu uusiksi, eli Porsche 911 Turbon ja kumppaneiden täytyy olla entistäkin enemmän varuillaan super-Nissanin suhteen. Japanilaismerkki kehuukin, että uuden NISMO:n pujotteluajat ja mutkanopeudet ovat nousseet uudistusten myötä kahdella prosenttiyksiköllä.

nismo_3

Suosittelemme

Auton 3,8-litraisessa tuplaturbo-V6:ssa käytetään GT3-luokan kilpureista tuttuja isoja ahtimia, joiden pitäisi mahdollistaa melkoinen suorituskyky. NISMO pinkaisi jo ennen faceliftiä vain 2,8 sekunnissa nollasta sataan, joten menohalut eivät ole varmasti ainakaan heikentyneet tästä. Sisätiloissa on puolestaan entistä arvokkaampia materiaaleja, ja mm. kojelauta, keskikyynärnoja sekä ratti on verhoiltu alcantaralla. Lisäksi GT-R NISMO:ssa on nahalla päällystetyt Recaron hiilikuituiset kuppipenkit ja punaisia alcantaratehosteita ympäri ohjaamoa.

nismo_4nismo_5

Lue lisää