Onko tämä jo liian hyvää ollakseen totta – yli 460-heppaisen Porschen keskikulutukseksi ilmoitetaan 2,5 litraa satasella

Porsche lanseerasi muutama kuukausi sitten toisen sukupolven Panameran, joka on sulavoitunut linjoiltaan huomattavasti hieman möhkälemäiseen ensimmäiseen painokseen verrattuna. Aluksi saksalaiset esittelivät vain tehokkaamman pään bensa- ja dieselkoneet, mutta mallivalikoima sai jo nyt täydennystä.

Porsche paljastaa nimittäin muutaman viikon päästä ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä upouuden Panamera 4 E-Hybridin, josta julkaistiin nyt ensimmäiset tiedot ja kuvat. Hybridi-Panameran pitäisi olla varsinainen monitaituri, koska se yhdistää tehtaan lupauksen mukaan 462 hevosvoiman kokonaistehon lähes naurettavan alhaiseen 2,5 litran keskikulutukseen.

panamera_3

Kaikki autoalaa seuranneet ymmärtävät tietysti, että teoreettisella laboratoriokulutuksella ei ole mitään tekemistä todellisten lukujen kanssa, mutta ainakin se laskee auton hankintahintaa mukavasti Suomen kaltaisissa maissa, joissa autovero määräytyy päästöarvojen perusteella. Panameran hiilidioksidipäästöiksi kerrotaan ainoastaan 56 grammaa kilometriä kohti, ja pistokehybridillä pitäisi päästä jopa 50 kilometrin matka pelkällä sähköllä.

Panamera 4 E-Hybridin bensakoneena käytetään uutta 2,9-litraista tuplaturbo-veekuutosta, josta irtoaa 330 hepan teho ja 450 newtonin vääntö. Sähkömoottori tuottaa puolestaan 136 hevosvoimaa ja 400 newtonia, jotka ovat käytössä välittömästi ilman minkäänlaista viivettä. Kokonaisteho on yli 460 pollea ja -vääntö 700 newtonia, mikä saa tämän säästöpossun suorastaan lentämään. Nollasta sataan pinkaistaan vain 4,6 sekunnissa, ja huippunopeudeksi ilmoitetaan komeat 278 km/h. Pelkällä sähköllä pääsee korkeintaan 140:n vauhtia, eli sekin riittäisi Suomen moottoriteillä sakkoihin.

panamera_2

Panamera 4 E-Hybrid on nimensä mukaisesti nelivetoinen, ja voima ohjataan pyörille kahdeksanvaihteisen PDK-kaksoiskytkinautomaatin kautta. Tässä on tapahtunut kehitystä, koska edeltäjämallissa käytettiin vielä perinteistä monentinmuunninautomaattia. Myös akkujen kapasiteettia on onnistuttu suurentamaan 9,4:stä 14,1 kilowattituntiin, mutta takaluukun pohjaan integroidut akut eivät silti paina yhtään entistä enemmän. Akkukennot pystyy lataamaan täyteen 5,8 tunnissa, ja tehokkaammalla laturilla homman voi hoitaa vain 3,6 tunnissa.

panamera_4

Pistokehybridi-Panamerassa on tarjolla eri ajomoodeja, mutta liikkeelle lähdetään aina pelkän sähkön voimin. Mittaristossa on hieman samantyylisiä hybriditekniikasta kertovia näyttöjä kuin 918 Spyder -hyperautossa, ja ulkoa säästöpossun erottaa parhaiten vihreistä logoista ja jarrusatuloista. Panamera 4 E-Hybrid on saanut Suomessakin jo hinnan, joka on reilut 123 000 euroa. Auto on siis selvästi edullisin uusi Panamera, koska seuraavaksi ”halvin” malli maksaa lähes 180 000 euroa.

LähdePorsche
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...