Onko tämä jo liian hyvää ollakseen totta – yli 460-heppaisen Porschen keskikulutukseksi ilmoitetaan 2,5 litraa satasella

Porsche lanseerasi muutama kuukausi sitten toisen sukupolven Panameran, joka on sulavoitunut linjoiltaan huomattavasti hieman möhkälemäiseen ensimmäiseen painokseen verrattuna. Aluksi saksalaiset esittelivät vain tehokkaamman pään bensa- ja dieselkoneet, mutta mallivalikoima sai jo nyt täydennystä.

Porsche paljastaa nimittäin muutaman viikon päästä ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä upouuden Panamera 4 E-Hybridin, josta julkaistiin nyt ensimmäiset tiedot ja kuvat. Hybridi-Panameran pitäisi olla varsinainen monitaituri, koska se yhdistää tehtaan lupauksen mukaan 462 hevosvoiman kokonaistehon lähes naurettavan alhaiseen 2,5 litran keskikulutukseen.





panamera_3

Kaikki autoalaa seuranneet ymmärtävät tietysti, että teoreettisella laboratoriokulutuksella ei ole mitään tekemistä todellisten lukujen kanssa, mutta ainakin se laskee auton hankintahintaa mukavasti Suomen kaltaisissa maissa, joissa autovero määräytyy päästöarvojen perusteella. Panameran hiilidioksidipäästöiksi kerrotaan ainoastaan 56 grammaa kilometriä kohti, ja pistokehybridillä pitäisi päästä jopa 50 kilometrin matka pelkällä sähköllä.

Panamera 4 E-Hybridin bensakoneena käytetään uutta 2,9-litraista tuplaturbo-veekuutosta, josta irtoaa 330 hepan teho ja 450 newtonin vääntö. Sähkömoottori tuottaa puolestaan 136 hevosvoimaa ja 400 newtonia, jotka ovat käytössä välittömästi ilman minkäänlaista viivettä. Kokonaisteho on yli 460 pollea ja -vääntö 700 newtonia, mikä saa tämän säästöpossun suorastaan lentämään. Nollasta sataan pinkaistaan vain 4,6 sekunnissa, ja huippunopeudeksi ilmoitetaan komeat 278 km/h. Pelkällä sähköllä pääsee korkeintaan 140:n vauhtia, eli sekin riittäisi Suomen moottoriteillä sakkoihin.

panamera_2

Panamera 4 E-Hybrid on nimensä mukaisesti nelivetoinen, ja voima ohjataan pyörille kahdeksanvaihteisen PDK-kaksoiskytkinautomaatin kautta. Tässä on tapahtunut kehitystä, koska edeltäjämallissa käytettiin vielä perinteistä monentinmuunninautomaattia. Myös akkujen kapasiteettia on onnistuttu suurentamaan 9,4:stä 14,1 kilowattituntiin, mutta takaluukun pohjaan integroidut akut eivät silti paina yhtään entistä enemmän. Akkukennot pystyy lataamaan täyteen 5,8 tunnissa, ja tehokkaammalla laturilla homman voi hoitaa vain 3,6 tunnissa.

panamera_4

Pistokehybridi-Panamerassa on tarjolla eri ajomoodeja, mutta liikkeelle lähdetään aina pelkän sähkön voimin. Mittaristossa on hieman samantyylisiä hybriditekniikasta kertovia näyttöjä kuin 918 Spyder -hyperautossa, ja ulkoa säästöpossun erottaa parhaiten vihreistä logoista ja jarrusatuloista. Panamera 4 E-Hybrid on saanut Suomessakin jo hinnan, joka on reilut 123 000 euroa. Auto on siis selvästi edullisin uusi Panamera, koska seuraavaksi ”halvin” malli maksaa lähes 180 000 euroa.

LähdePorsche
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...