Porsche lanseerasi muutama kuukausi sitten toisen sukupolven Panameran, joka on sulavoitunut linjoiltaan huomattavasti hieman möhkälemäiseen ensimmäiseen painokseen verrattuna. Aluksi saksalaiset esittelivät vain tehokkaamman pään bensa- ja dieselkoneet, mutta mallivalikoima sai jo nyt täydennystä.
Porsche paljastaa nimittäin muutaman viikon päästä ovensa avaavassa Pariisin autonäyttelyssä upouuden Panamera 4 E-Hybridin, josta julkaistiin nyt ensimmäiset tiedot ja kuvat. Hybridi-Panameran pitäisi olla varsinainen monitaituri, koska se yhdistää tehtaan lupauksen mukaan 462 hevosvoiman kokonaistehon lähes naurettavan alhaiseen 2,5 litran keskikulutukseen.
Kaikki autoalaa seuranneet ymmärtävät tietysti, että teoreettisella laboratoriokulutuksella ei ole mitään tekemistä todellisten lukujen kanssa, mutta ainakin se laskee auton hankintahintaa mukavasti Suomen kaltaisissa maissa, joissa autovero määräytyy päästöarvojen perusteella. Panameran hiilidioksidipäästöiksi kerrotaan ainoastaan 56 grammaa kilometriä kohti, ja pistokehybridillä pitäisi päästä jopa 50 kilometrin matka pelkällä sähköllä.
Panamera 4 E-Hybridin bensakoneena käytetään uutta 2,9-litraista tuplaturbo-veekuutosta, josta irtoaa 330 hepan teho ja 450 newtonin vääntö. Sähkömoottori tuottaa puolestaan 136 hevosvoimaa ja 400 newtonia, jotka ovat käytössä välittömästi ilman minkäänlaista viivettä. Kokonaisteho on yli 460 pollea ja -vääntö 700 newtonia, mikä saa tämän säästöpossun suorastaan lentämään. Nollasta sataan pinkaistaan vain 4,6 sekunnissa, ja huippunopeudeksi ilmoitetaan komeat 278 km/h. Pelkällä sähköllä pääsee korkeintaan 140:n vauhtia, eli sekin riittäisi Suomen moottoriteillä sakkoihin.
Suosittelemme
Panamera 4 E-Hybrid on nimensä mukaisesti nelivetoinen, ja voima ohjataan pyörille kahdeksanvaihteisen PDK-kaksoiskytkinautomaatin kautta. Tässä on tapahtunut kehitystä, koska edeltäjämallissa käytettiin vielä perinteistä monentinmuunninautomaattia. Myös akkujen kapasiteettia on onnistuttu suurentamaan 9,4:stä 14,1 kilowattituntiin, mutta takaluukun pohjaan integroidut akut eivät silti paina yhtään entistä enemmän. Akkukennot pystyy lataamaan täyteen 5,8 tunnissa, ja tehokkaammalla laturilla homman voi hoitaa vain 3,6 tunnissa.
Pistokehybridi-Panamerassa on tarjolla eri ajomoodeja, mutta liikkeelle lähdetään aina pelkän sähkön voimin. Mittaristossa on hieman samantyylisiä hybriditekniikasta kertovia näyttöjä kuin 918 Spyder -hyperautossa, ja ulkoa säästöpossun erottaa parhaiten vihreistä logoista ja jarrusatuloista. Panamera 4 E-Hybrid on saanut Suomessakin jo hinnan, joka on reilut 123 000 euroa. Auto on siis selvästi edullisin uusi Panamera, koska seuraavaksi ”halvin” malli maksaa lähes 180 000 euroa.